MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak dbać o akumulator?

A
Składa się ona z następujących punktów: pomiar napięcia ładowania w samochodzie (prawidłowe napięcie ładowania powinno znajdować się w przedziale 13,8V - 14,4V) pomiar upływności prądu w pojeździe (dopuszczalna upływność może wynieść 35mA).

Porady

Trwałości akumulatora służy ogólna dbałość użytkownika o stan techniczny samochodu. Szczególnie ważny jest stan instalacji elektrycznej auta, dlatego przy wszelkich przeglądach należy wymagać, aby serwis dokonywał jej kontroli.

Jeżeli wartości pomiarów będą znajdowały się poza zalecanymi zakresami, należy w warsztacie zidentyfikować ich przyczynę i ją usunąć.
Dodatkowo powinniśmy podczas przeglądu poprosić o sprawdzenie samego akumulatora.
Tutaj należy wykonać dwa proste pomiary: pomiar napięcia spoczynkowego akumulatora. Badanie powinno być wykonane przy wyłączonym silniku po odczekaniu ok. 1 min (optymalne napięcie to 12,6 V, minimalne - 12,4 V) pomiar gęstości elektrolitu (optymalna gęstość 1,26-1,28 g/cm sześc., minimalna 1,24 g/cm sześc.).
Jeżeli parametry znajdują się poniżej dopuszczalnych poziomów, akumulator należy doładować. Pomiar poziomu elektrolitu wykonuje się tylko w przypadku akumulatorów obsługowych zawierających korki.
Odpowiedni poziom elektrolitu powinien znajdować się powyżej oznaczonej na obudowie granicy oznaczającej górną krawędź płyt i separatorów. Jeżeli elektrolitu jest mniej, jego poziom należy uzupełnić wodą destylowaną.
W niektórych akumulatorach nie ma konieczności uzupełniania poziomu elektrolitu przez cały okres ich użytkowania. Najlepszym dowodem na ich bezobsługowość jest budowa pokrywy akumulatora. Brak korków oznacza, że użytkownik nigdy nie będzie musiał dolewać wody destylowanej.
Poza tym podczas użytkowania akumulatora należy przestrzegać następujących wskazówek: akumulator powinien być czysty i suchy, bieguny akumulatora powinny być natłuszczone wazeliną techniczną, klemy powinny być stabilnie zamocowane na biegunach tak, aby nie przesuwały się na nich podczas wstrząsów, akumulator powinien być stabilnie przymocowany do znajdującej się w samochodzie podstawy tak, aby nie przemieszczał się na niej podczas wstrząsów, korki akumulatora (w przypadku posiadających korki akumulatorów obsługowych) powinny być lekko natłuszczone smarem kwasoodpornym.
Użytkownik może sam okresowo sprawdzać stan swojego akumulatora przy pomocy woltomierza, dokonując pomiaru napięcia spoczynkowego akumulatora.
Przy napięciu poniżej 12,4 V akumulator należy doładowywać. Należy unikać pozostawiania w samochodzie akumulatora niedoładowanego.
W przypadku akumulatorów obsługowych należy sprawdzać, czy poziom elektrolitu w akumulatorze znajduje się powyżej znajdującego się na akumulatorze poziomu minimum.
Taka kontrola w jeżdżącym samochodzie powinna być przeprowadzana co 6 miesięcy. Znacznie częściej powinna być przeprowadzana podczas mroźnej zimy, przy jeździe miejskiej na krótkich odcinkach oraz kiedy akumulator ma więcej niż 3 lata lub samochód nie należy do najnowszych.
Jeżeli samochód nie jest użytkowany, akumulator należy wymontować i postawić np. w garażu. Tam najlepiej podłączyć go do ładowarki z funkcją ładowania stałego. Jeżeli nie mamy takiej ładowarki, pomiar napięcia spoczynkowego w akumulatorze należy przeprowadzać co 3 miesiące. (A)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski