Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak legalne wieszać wyborcze reklamy

Redakcja
WYBORY. Są już pierwsze wnioski od partii politycznych czy samych kandydatów zainteresowanych rozwieszeniem swoich reklam wyborczych w pasie drogowym. W porównaniu z poprzednimi wyborami opłata wzrosła o 100 procent.

W czasie większości poprzednich kampanii przyszli radni, posłowie czy senatorowie nagminnie łamali prawo - reklamując się bez zgody zarządzającego drogami, ponadto nic nie płacąc. Częściowo można to było tłumaczyć tym (choć nie usprawiedliwiać), że załatwienie zgody zarządcy drogi trwało na tyle długo, że większość zainteresowanych i tak nie byłaby w stanie uzyskać pozwolenia przed wyborami. By umożliwić korzystanie z takiej reklamy, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wprowadził specjalną, uproszczoną procedurę - tak, by każdy zainteresowany był w stanie zdążyć uzyskać pozwolenie. Teraz "przewidywany termin załatwienia sprawy" wynosi do 14 dni od dnia złożenia kompletu dokumentów.

- Jest już około 100 wniosków dotyczących lokalizacji - od komitetów wyborczych czy samych kandydatów. Pierwsze pojawią. się najprawdopodobniej już 1 września - powiedział nam Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Wiadomo, że nikt nie dostanie zgody na umieszczanie reklam wyborczych na słupach oświetlania ulicznego, na których znajdują się znaki drogowe oraz na słupkach ze znakami drogowymi, słupach energetycznych, na urządzeniach sygnalizacji świetlnej, na ekranach akustycznych oraz w rejonie skrzyżowań. Nie tylko z powodu przepisów, które zabraniają wieszania tam ogłoszeń, ale głównie ze względów bezpieczeństwa; niektóre plakaty w takich miejscach zasłaniały znaki i światła sygnalizacyjne, a wszystkie "rozpraszają" kierowców.

Opłata za plakat wyborczy w pasie drogowym wynosi obecnie 4,4 zł za metr kwadratowy dziennie, czyli dwa razy więcej niż w czasie wyborów z ubiegłego roku. O podwyżce opłat w pasie drogowym (reklamy wyborcze są tu jednak tylko drobnym marginesem) zdecydowali w lipcu radni, a obecnie planują obniżkę. Jeśli jednak propozycja zostałaby przyjęta - kandydaci płaciliby 2,42 zł, ale i tak dopiero przy okazji kolejnych wyborów, gdyż w przypadku obecnych na zmianę jest już za późno.

Zgoda na reklamy

* Reklama musi być zamocowana na sztywnym podkładzie, a jej maksymalna powierzchnia nie może przekraczać 1 mkw.

* Na każdą ulicę należy składać odrębny wniosek - na jednym wniosku można wskazać maksymalnie 20 lokalizacji.

* Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu lub pozostawienie reklamy po terminie zezwolenia - może zostać naliczona kara w wysokości 10-krotnej stawki podstawowej za zajęcie pasa drogowego.

* Do wniosku należy dołączyć m.in. uwierzytelniony odpis z ewidencji partii politycznych. (J.ŚW)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski