Jak ocalić firmę i wyjść silniejszym z koronakryzysu. Poradnik dla przedsiębiorców na czas zarazy przygotowany przez krakowskich ekspertów

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Przez koronawirusa i ograniczenia z nim związane większość firm na świecie znalazło się nagle w trudnej sytuacji. Wymusza to na nich szybkie decyzje. Czy zawsze mądre? Ci, którzy mogli i potrafili, błyskawicznie przenieśli działalność do internetu, wielu innych postanowiło poprawić dotychczasowe aktywności sieciowe. Jeszcze inni rzucili się do gwałtownego cięcia kosztów. Najświatlejsi rozumieją, że w walce z ekonomicznymi skutkami epidemii przedsiębiorca nie może zaniedbać komunikacji ze światem. Przeciwnie! Musi być ona lepsza niż kiedykolwiek. Kto uważa inaczej, może nie ocaleć z koronakryzysu. Nie każdy ma jednak odpowiednią wiedzę i narzędzia, jak kreować i zorganizować taką komunikację. Dlatego krakowska firma doradcza ContentHouse wspólnie z Business Centre Club opracowała i przekazała do użytku przedsiębiorcom praktyczny przewodnik „Marketing vs. recesja”.

FLESZ - Jak będziemy wracać do normalności?

- Myślę, że przedstawione w nim wnioski bardzo pomogą przedsiębiorcom we wprowadzeniu nieuniknionych zmian w czasie szalejącego kryzysu i wobec widma istotnego spowolnienia gospodarczego – mówi Grzegorz Miłkowski, CEO w ContentHouse oraz ekspert BCC ds. digital marketingu.

Poradnik opisuje najważniejsze zasady komunikacji biznesu online. Od dostosowania języka komunikacji, przez wdrożenie procedur obsługi klienta, narzędzia automatyzujące procesy, działania wizerunkowe wewnątrz i na zewnątrz firmy, aż po porady z zakresu wyboru i kreacji formatów reklamowych i optymalizację wydatków.

Czas na zmiany w rzeczywistości biznesowej

Poradnik powstał wspólnie i pod patronatem Business Centre Club, największego klubu prywatnych pracodawców w Polsce. Jak ocenia, Katarzyna Woszczyna, to narzędzie, które wesprze wszystkich przedsiębiorców.

– Poradnik „Marketing vs. recesja” to kompendium wiedzy i wskazówek działania, z których skorzystać powinny nie tylko firmy zrzeszone w BCC. Wnioski płynące z materiału w sposób oczywisty wskazują na to, że lekarstwem na wywołany przez koronawirusa kryzys jest zmiana sposobu dotychczasowego myślenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Rzeczywistość i otoczenie biznesowe po epidemii zmienią się, a na rynku pozostaną ci, którzy będą potrafili dostosować się do nowych reguł gry – uważa Katarzyna Woszczyna, wiceprezes BCC, a zarazem szefowa Lóż Małopolskiej i Częstochowskiej tej organizacji.

Autorzy zwracają uwagę, by w czasie pandemii i okresie, który nastąpi po jej zakończeniu, dostosowywać swoją komunikację do realiów, w których odbiorcy wręcz bombardowani są informacjami o określonej treści. W zalewie informacji komunikacja marki powinna być maksymalnie uproszczona, zwięzła oraz dobrze widoczna. Zalecane jest zaniechanie tonacji humorystycznej i wielokontekstowej.

Czego chce Twój klient w czasach zarazy

Eksperci radzą przedsiębiorcom, by bardziej niż kiedykolwiek skoncentrowali się na aktualnych potrzebach swoich klientów i kontrahentów. Wskazują przy tym odpowiednie kanały dotarcia i namawiają do odważnego zmieniania modelu działań. Poradnik tłumaczy, jak tworzyć treści w oparciu o analizę najbardziej bieżących i dynamicznie zmieniających się potrzeb konsumentów, jak monitorować stan wizerunku w kanałach społecznościowych i jak jednocześnie wcielać w życie dobre praktyki przy zachowaniu etyki biznesu.

Specjaliści zwracają uwagę, jak bardzo istotne są dziś działania public relations, zarówno adresowane na zewnątrz, jak i do własnych pracowników. Według autorów poradnika, umiejętne prowadzenie takich działań może nie tylko zminimalizować wpływ czynników ekonomicznych, ale wręcz wzmocnić poczucie więzi klienta z marką oraz scementować załogę wokół wspólnych celów i wartości.

Praktycy nie mają wątpliwości, że najbliższe miesiące przyniosą dynamiczny rozwój narzędzi automatyzujących marketing i obsługę klienta. Nowe technologie, jak chatboty czy voiceboty, mocno wpłyną na usprawnienie kanałów dystrybucji sprzedaży i usług. Wskazywane są także proste i dostępne narzędzia, które pozwalają przedsiębiorcom lepiej planować działania w tej dziedzinie i przewidywać ich efekty. Apelują przy tym do właścicieli firm i menedżerów, by w tych trudnych czasach nie kierowali się emocjami, lecz pragmatyzmem.

Wizerunek, głupku! W dobrych czasach firmy chcą się reklamować. W trudnych muszą

W reklamie i skutecznej komunikacji firm eksperci dostrzegają szansę na całkowite zniwelowanie skutków nadciągającej recesji. Według analizy marek BrandZ, po kryzysie gospodarczym w 2008 r. silne brandy odzyskały pozycję dziewięć razy szybciej niż te, które zawiesiły swoją działalność i wykazały bierną postawę. Poradnik „Marketing vs. recesja” pokazuje, jak unikać błędów zaniechania w obecnym kryzysie.

Materiał w pierwszej kolejności został udostępniony wszystkim członkom Business Centre Club. Dla firm niezrzeszonych w BCC dostępny jest do pobrania ze strony https://contenthouse.pl/marketing-vs-recesja-poradnik/

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nina

Ten kryzys bardzo odbił się na przedsiębiorcach.. sama prowadzę małą firmę i nie wiedziałam, czy uda mi się przetrwać :( nie bardzo ogarniam te wszystkie aspekty prawne a chciałam skorzystać z pomocy jaką daje tarca antykryzysowa, zgłosiłam sie do firmy CUW-EX żeby pomogli mi to wszystko ogarnąć, samej byłoby mi ciężko a tak już powoli dzięki nim wychodze na prostą

Dodaj ogłoszenie