Jak ocalić firmę i wyjść silniejszym z koronakryzysu. Poradnik dla przedsiębiorców na czas zarazy przygotowany przez krakowskich ekspertów

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Przez koronawirusa i ograniczenia z nim związane większość firm na świecie znalazło się nagle w trudnej sytuacji. Wymusza to na nich szybkie decyzje. Czy zawsze mądre? Ci, którzy mogli i potrafili, błyskawicznie przenieśli działalność do internetu, wielu innych postanowiło poprawić dotychczasowe aktywności sieciowe. Jeszcze inni rzucili się do gwałtownego cięcia kosztów. Najświatlejsi rozumieją, że w walce z ekonomicznymi skutkami epidemii przedsiębiorca nie może zaniedbać komunikacji ze światem. Przeciwnie! Musi być ona lepsza niż kiedykolwiek. Kto uważa inaczej, może nie ocaleć z koronakryzysu. Nie każdy ma jednak odpowiednią wiedzę i narzędzia, jak kreować i zorganizować taką komunikację. Dlatego krakowska firma doradcza ContentHouse wspólnie z Business Centre Club opracowała i przekazała do użytku przedsiębiorcom praktyczny przewodnik „Marketing vs. recesja”.

FLESZ - Jak będziemy wracać do normalności?

- Myślę, że przedstawione w nim wnioski bardzo pomogą przedsiębiorcom we wprowadzeniu nieuniknionych zmian w czasie szalejącego kryzysu i wobec widma istotnego spowolnienia gospodarczego – mówi Grzegorz Miłkowski, CEO w ContentHouse oraz ekspert BCC ds. digital marketingu.

Poradnik opisuje najważniejsze zasady komunikacji biznesu online. Od dostosowania języka komunikacji, przez wdrożenie procedur obsługi klienta, narzędzia automatyzujące procesy, działania wizerunkowe wewnątrz i na zewnątrz firmy, aż po porady z zakresu wyboru i kreacji formatów reklamowych i optymalizację wydatków.

Czas na zmiany w rzeczywistości biznesowej

Poradnik powstał wspólnie i pod patronatem Business Centre Club, największego klubu prywatnych pracodawców w Polsce. Jak ocenia, Katarzyna Woszczyna, to narzędzie, które wesprze wszystkich przedsiębiorców.

Czytaj także

– Poradnik „Marketing vs. recesja” to kompendium wiedzy i wskazówek działania, z których skorzystać powinny nie tylko firmy zrzeszone w BCC. Wnioski płynące z materiału w sposób oczywisty wskazują na to, że lekarstwem na wywołany przez koronawirusa kryzys jest zmiana sposobu dotychczasowego myślenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Rzeczywistość i otoczenie biznesowe po epidemii zmienią się, a na rynku pozostaną ci, którzy będą potrafili dostosować się do nowych reguł gry – uważa Katarzyna Woszczyna, wiceprezes BCC, a zarazem szefowa Lóż Małopolskiej i Częstochowskiej tej organizacji.

Autorzy zwracają uwagę, by w czasie pandemii i okresie, który nastąpi po jej zakończeniu, dostosowywać swoją komunikację do realiów, w których odbiorcy wręcz bombardowani są informacjami o określonej treści. W zalewie informacji komunikacja marki powinna być maksymalnie uproszczona, zwięzła oraz dobrze widoczna. Zalecane jest zaniechanie tonacji humorystycznej i wielokontekstowej.

Czego chce Twój klient w czasach zarazy

Eksperci radzą przedsiębiorcom, by bardziej niż kiedykolwiek skoncentrowali się na aktualnych potrzebach swoich klientów i kontrahentów. Wskazują przy tym odpowiednie kanały dotarcia i namawiają do odważnego zmieniania modelu działań. Poradnik tłumaczy, jak tworzyć treści w oparciu o analizę najbardziej bieżących i dynamicznie zmieniających się potrzeb konsumentów, jak monitorować stan wizerunku w kanałach społecznościowych i jak jednocześnie wcielać w życie dobre praktyki przy zachowaniu etyki biznesu.

Specjaliści zwracają uwagę, jak bardzo istotne są dziś działania public relations, zarówno adresowane na zewnątrz, jak i do własnych pracowników. Według autorów poradnika, umiejętne prowadzenie takich działań może nie tylko zminimalizować wpływ czynników ekonomicznych, ale wręcz wzmocnić poczucie więzi klienta z marką oraz scementować załogę wokół wspólnych celów i wartości.

Praktycy nie mają wątpliwości, że najbliższe miesiące przyniosą dynamiczny rozwój narzędzi automatyzujących marketing i obsługę klienta. Nowe technologie, jak chatboty czy voiceboty, mocno wpłyną na usprawnienie kanałów dystrybucji sprzedaży i usług. Wskazywane są także proste i dostępne narzędzia, które pozwalają przedsiębiorcom lepiej planować działania w tej dziedzinie i przewidywać ich efekty. Apelują przy tym do właścicieli firm i menedżerów, by w tych trudnych czasach nie kierowali się emocjami, lecz pragmatyzmem.

Wizerunek, głupku! W dobrych czasach firmy chcą się reklamować. W trudnych muszą

W reklamie i skutecznej komunikacji firm eksperci dostrzegają szansę na całkowite zniwelowanie skutków nadciągającej recesji. Według analizy marek BrandZ, po kryzysie gospodarczym w 2008 r. silne brandy odzyskały pozycję dziewięć razy szybciej niż te, które zawiesiły swoją działalność i wykazały bierną postawę. Poradnik „Marketing vs. recesja” pokazuje, jak unikać błędów zaniechania w obecnym kryzysie.

Materiał w pierwszej kolejności został udostępniony wszystkim członkom Business Centre Club. Dla firm niezrzeszonych w BCC dostępny jest do pobrania ze strony https://contenthouse.pl/marketing-vs-recesja-poradnik/

Czytaj także

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nina

Ten kryzys bardzo odbił się na przedsiębiorcach.. sama prowadzę małą firmę i nie wiedziałam, czy uda mi się przetrwać :( nie bardzo ogarniam te wszystkie aspekty prawne a chciałam skorzystać z pomocy jaką daje tarca antykryzysowa, zgłosiłam sie do firmy CUW-EX żeby pomogli mi to wszystko ogarnąć, samej byłoby mi ciężko a tak już powoli dzięki nim wychodze na prostą

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3