Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przewozić rower samochodem

A
Przygotowując się do weekendowych wyjazdów za miasto, wiele osób staje przed problemem, jak przewieźć rower samochodem. Jak zrobić to w sposób bezpieczny i na co uważać prowadząc auto?

Porady

Przygotowując się do weekendowych wyjazdów za miasto, wiele osób staje przed problemem, jak przewieźć rower samochodem. Jak zrobić to w sposób bezpieczny i na co uważać prowadząc auto?

   Możliwości przewozu rowerów jest kilka. Najpopularniejsze i najtańsze są bagażniki dachowe. W dużych samochodach można zamontować stojak na haku, a dla tych kierowców, którzy nie chcą mieć bagażnika umocowanego na samochodzie na stałe, dobrym rozwiązaniem jest bagażnik na tylnej klapie auta. Bagażniki dachowe nie szpecą samochodu, a rower na dachu nie rysuje lakieru i nie zasłania widoczności. Ich wadą jednak może być duża wysokość, na którą rower trzeba podnieść. Żeby transport był bezpieczny, trzeba wybrać dobre umocowanie dla rowerów.
   Podstawą są belki poprzeczne, najlepiej aluminiowe lub stalowo-kompozytowe, oraz mocowana na nich szyna, w którą wstawia się rower. Do niestandardowych ram rowerowych przydaje się końcówka samoadaptacyjna. Przy odmiennych masach bagażu i dużym oporze powietrza inaczej prowadzi się samochód, zgodnie z zasadą, że im więcej, tym wolniej i ostrożniej. Zwłaszcza na zakrętach dość mocno odczuwa się nienaturalny załadunek i tam szczególnie należy zwolnić i wchodzić w łuk jak najłagodniej.
   Na dachu zazwyczaj można przewozić 4 rowery, a w niektórych samochodach nawet 6. Przy przewożeniu kilku rowerów największe należy umieścić od zewnątrz lub naprzemiennie z małymi. Najważniejsze to nie ustawiać ciężaru nieproporcjonalnie po którejś stronie, bo to zaburzy sterowność auta.
   Do transportu rowerów można wykorzystać także bagażnik zamocowany na tylnej klapie auta, na którym można przewozić od 1 do 3 rowerów o masie nieprzekraczającej 45 kg. Takie rozwiązanie jednak grozi porysowaniem lakieru zarówno przy montażu, jak i każdorazowym mocowaniu rowerów oraz ograniczeniem widoczności przez tylną szybę.
   Opór powietrza zazwyczaj jest tu jeszcze większy niż w przypadku bagażników dachowych, ale auto jest znacznie bardziej stabilne. Dodatkowym atutem jest to, że bagażnik szybko i łatwo się demontuje i na co dzień nie musi być on przymocowany do naszego samochodu.
   Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, można na nim zamontować stojak rowerowy przytwierdzany dodatkowo specjalnymi pasami do tylnej klapy samochodu. Zaletą takiego rozwiązania jest niewielki opór powietrza podczas jazdy, łatwy i szybki demontaż bagażnika oraz brak konieczności podnoszenia rowerów na dużą wysokość. Trzeba jednak pamiętać, że taki stojak może zasłaniać tylne światła i czasem także tablicę rejestracyjną, które trzeba dodatkowo zainstalować na bagażniku.
   Bagażnik na haku pasuje przede wszystkim do dużych terenowych samochodów, gdyż bardzo obciąża tył auta. Zarówno w przypadku bagażnika na klapie, jak i na haku należy pamiętać, że znacznie wydłuży on tył auta.__Szczególnie przy parkowaniu często się o tym zapomina lub niewłaściwie szacuje nowe gabaryty, co zwykle jest przyczyną stłuczki i uszkodzenia rowerów.
(A)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski