Jak się uchronić przed kryzysem? Inwestując w pracowników, technologię i silną markę

Zbigniew Bartuś
Uczestnicy spotkania zorganizowanego w krakowskim hotelu Galaxy przez Małopolski Zawiązek Pracodawców Lewiatan we współpracy ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR, przede wszystkim małopolscy przedsiębiorcy, wysłuchali nie tylko arcyciekawych prelekcji na temat tego, jak sobie radzić w owym skomplikowanym i ogarniętym niepokojami świecie, ale też skorzystali z opinii i porad znakomitych ekspertów z różnych branż. MZP Lewiatan
Jeszcze dekadę temu Unia Europejska była największą gospodarką świata. Odpowiadała za 20,85 proc. światowego PKB, za nią były USA (18,3 proc.) i Chiny (11,27 proc.). W 2018 r. liderem zostały Chiny (18,11 proc.), za nimi uplasowała się UE (16,46 proc.), potem USA (15,56 proc.).- Chiny nie są już tylko podwykonawcą i monterem produktów wymyślonych w krajach rozwiniętych: w ich eksporcie lawinowo rośnie udział wyrobów będących efektem zaawansowanej myśli technicznej – mówi Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan, która przedstawiła w Krakowie raport „Polska 2019. Wyzwania światowe, prognozy gospodarcze, nowe przepisy”.

Szefowa Lewiatana zwróciła uwagę, że Europa zmaga się z problemami wewnętrznymi, Brexitem (który „przełoży się dramatycznie na europejską i światową wymianę handlową oraz spowoduje zmiany w unijnym budżecie”), kontrowersyjnymi postulatami populistów (którzy rządzą m.in. we Włoszech), grających ewidentnie na konflikt z Brukselą, w celu antagonizowania społeczeństw – i zdobycia (lub utrzymania) władzy. Będzie to miało ogromne znaczenie podczas zbliżających się eurowyborów oraz późniejszego formowania nowej Komisji Europejskiej.

Posłowie, których wybierzemy, zdecydują o tym, w jakich warunkach przyjdzie nam żyć, w tym – prowadzić interesy. Większość przepisów, jakie obowiązują naszych przedsiębiorców, ma swe źródło w Unii – przypomina Henryka Bochniarz.

Dodaje, że dodatkowy zamęt – i obawy – wywołuje nowa polityka Donalda Trumpa, w efekcie której doszło do zerwania wieloletniego przymierza gospodarczego między UE a USA.

Bardzo udane robocze spotkanie

Uczestnicy spotkania zorganizowanego w krakowskim hotelu Galaxy przez Małopolski Zawiązek Pracodawców Lewiatan we współpracy ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR, przede wszystkim małopolscy przedsiębiorcy, wysłuchali nie tylko arcyciekawych prelekcji na temat tego, jak sobie radzić w owym skomplikowanym i ogarniętym niepokojami świecie, ale też skorzystali z opinii i porad znakomitych ekspertów z różnych branż.

Marian Bryksy, prezes MZP Lewiatan, przypomniał, że małopolscy przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie tej organizacji w różnych obszarach – od szkoleń i warsztatów (dotyczących m.in. wychodzenia z produktami i usługami za granicę) po doradztwo i konsultacje prawne, a także – kiedy trzeba – interwencje. Związek konsultuje też oraz inicjuje regulacje prawne dotyczące prowadzenia biznesu, jako jedyna organizacja polskich pracodawców ma swoje biuro w Brukseli.

Paweł Tyszkiewicz z SAR, który wraz z Lewiatanem realizuje bardzo ważny i pożyteczny projekt Mapa Marek Małopolski, podkreślił, że globalni potentaci szybko pokonują tych lokalnych przedsiębiorców, którzy nie zadbają o kilka podstawowych rzeczy: jakość produktów, zaawansowanie techniczne, dobrą dystrybucję – oraz markę. Na krótszą metę atutem może być cena, ale w dłuższej perspektywie klienci najchętniej sięgają po produkty o silnej marce. Wciąż niewielu polskich przedsiębiorców to rozumie, przez co marnują szanse na rozwój.

– Mamy również problem z marką kraju, czy regionu, a to także przekłada się na mniejsze możliwości i dochody firm, niższe pensje pracowników itd. – wylicza Paweł Tyszkiewicz.

Jak budować konkurencyjne marki w praktyce, radzili małopolskim przedsiębiorcom Irek Korczyński i Łukasz Słotwiński z Polskiego Klubu Brendingu. Pokazali na przykładach, jak wiele zyskują firmy, które zdecydowały się sięgnąć po profesjonalny marketing. Z kolei Michał Wolak z Lean Action podpowiedział, jak skutecznie konkurować na rynkach zaawansowanych technologicznie.

Lidia Poradzisz z Inspire Soursing zwróciła uwagę, że większość firm nie wykorzystuje potencjału swoich pracowników. Warto ten potencjał (i aspiracje załogi) rozpoznać i zainwestować w jego rozwój, zwłaszcza że rąk do pracy nie będzie nam w najbliższych latach przybywać.

O kierunkach rozwoju w międzynarodowym obrocie gospodarczym mówili Sebastian Swałdek i Magdalena Banach z DAUMAN BROS., wskazując m.in. wielkie możliwości ekspansji w Afryce i Azji.

Zmiany w podatkach w 2019 r. i ich wpływ na krajową i międzynarodową pozycję firm omówił Przemysław Pruszyński, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Zachęcił przy tym do korzystania z aktualizowanej na bieżąco strony internetowej www.radapodatkowa.pl, na której znaleźć można informacje dotyczące wszystkich projektów ustaw i rozporządzeń wpływających na działalność gospodarczą, efekty konsultacji, opinie, porady. Warto tam stale zaglądać, bo zmian jest wiele, a szykuje się jeszcze więcej. Można też tam wyrazić własne opinie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
prof.dr Plagituska

Towarzyszce już dziękujemy. Tow.firmowała już ekipy które wyprzedały i rozkradły Polskę.Ma tow.na sumieniu wielu ludzi,którzy popełnili samobójstwo z biedy braku nadziei.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3