Jak właściwie dobrać opony zimowe?

Materiał partnera zewnętrznego
Chociaż wielu kierowców żartuje, że zima co roku zaskakuje drogowców, często i oni okazują się równie zaskoczeni pierwszym śniegiem. To zresztą zjawisko globalne. Nokian Tyres, największy producent opon zimowych na świecie, donosił w raporcie z 2008 roku, że aż 30% sprzedaży ma miejsce w ciągu 10 dni od pierwszych opadów śniegu w danej lokalizacji.

Zainteresowanie oponami zimowymi jest sezonowe i to samo powie wam każdy, kto ma do czynienia z ich sprzedażą - widzisz śnieg na ulicach, za chwilę klienci zaczną walić drzwiami i oknami.

A przecież w Polsce opony nie są nawet wymagane prawnie. Owszem, mówi się o tym już od tak wielu lat, ale nadal nie zostały poczynione w tym kierunku żadne kroki. Polscy kierowcy wiedzą jednak, że kupując opony zimowe, nie spełniają jakichś odgórnie narzuconych wymagań, tylko zwyczajnie dbają o bezpieczeństwo swoje i innych.

opony Nokian

Wokół doboru zimówek narosło już jednak parę mitów, więc przypomnijmy, w jaki sposób należy dobierać opony do swojego samochodu.

Jaki rozmiar opony zimowej wybrać?

Naśladować należy najlepszych. Oglądając więc odbywające się na śnieżnych odcinkach rajdy samochodowe, możemy zauważyć, że pojazdy te wyposażone są w dość wąskie ogumienie i stwierdzić, że do naszego samochodu również potrzebujemy węższych opon.

I niby słusznie, bo w rajdach nie robią tego bez powodu. Chociaż dla poprawy przyczepności będziemy zawsze starać się zwiększać powierzchnię styku opony z nawierzchnią, to jednak fizyka nie jest tak prosta. Poza powierzchnią styku liczy się jeszcze siła nacisku. Jeśli siła działa tak, jak w oponach, to nacisk będzie tym większy, im mniejsza będzie powierzchnia opony. A większy nacisk, to lepsza przyczepność na śniegu.

Logiczne. Tylko dla kierowców, którzy jadą w pełni skupieni, na czas, a po dotarciu do odcinka o nawierzchni innej, niż śniegowa, zmienią opony na inne, bardziej dopasowane do aktualnych warunków. Jako „zwykli” kierowcy nie mamy tego komfortu. Jeździmy albo na oponach letnich, albo na zimowych i w zależności od sezonu, nasze opony muszą sprawdzać się w najróżniejszych warunkach.

Zmiana rozmiaru opony znacząco wpływa też na prowadzenie samochodu. Dlatego też najlepiej pozostać w homologowanych granicach - prawie każdy samochód produkowany jest z różnymi wariantami kół - z felgami szerszymi, węższymi, większymi i mniejszymi. Najlepszym rozwiązaniem jest dobranie opon zimowych w dokładnie tym samym rozmiarze, co letnie.

Ale są pewne odstępstwa. Mając duże felgi i opony o wyjątkowo niskim profilu, moglibyśmy się obawiać, że na powstających zimą dziurach je uszkodzimy. W takim wypadku warto sprawdzić, czy samochód nie wychodził z mniejszymi felgami. Jeśli tak, możemy kupić na zimę felgi o mniejszej średnicy i dobrać do nich opony o większym profilu. Szukając oszczędności, można zdecydować się na felgi stalowe. Jeśli chcemy eksperymentować, możemy też dobrać nieznacznie węższe opony - przykładowo zamiast szerokości 215, możemy wybrać szerokość 205 lub 195 - nie niższą.

Jaki model opony zimowej?

Czym się kierować przy wyborze konkretnego producenta i modelu opony zimowej? Można zacząć od klasy samochodu. Mały, miejski samochód nie potrzebuje opon klasy UHP (i zapewne nie są dla niego nawet produkowane), a szybka limuzyna pokroju BMW serii 3 nie będzie prowadziła się pewnie na oponach budżetowych. Podobnie ciężki SUV może szybciej zużyć komplet opon przeznaczonych do lżejszego samochodu.

Zależnie więc od tego, jakim samochodem jeździmy, należy dobrać opony o odpowiednim indeksie i konstrukcji. W szybszych samochodach należy spojrzeć na indeks prędkości, indeks klasy obciążenia. Czytając materiały o modelu opony możemy też dowiedzieć się, do jakiego samochodu są przystosowane.

Przykładowo, w katalogu Nokian można znaleźć model Nokian Hakkapeliitta R3, która występuje w dwóch wariantach - do samochodów osobowych i do SUV-ów. W tej drugiej wersji zastosowano dodatkowe wzmocnienia z włókien aramidowych, by lepiej sprawdzały się w cięższych samochodach, jakimi są SUV-y.

Zobacz inne zimowe opony Nokian

Opony zimowe a warunki użytkowania

Gdyby każdy z kierowców jeździł tak samo i w takich samych warunkach, wszyscy wybieralibyśmy te same opony. A w wyborze spore znaczenie ma też to, gdzie i jak użytkujemy samochód. Na tej podstawie wybierzemy i model, i jego parametry.

Jeśli jeździmy wyłącznie po mieście, małe jest prawdopodobieństwo, że będziemy podróżować po białych drogach. Przez prawie całą zimę będziemy raczej podróżować po mokrym, zasolonym asfalcie. W takim wypadku możemy zdecydować się na tańsze, prostsze konstrukcyjnie opony, czyli np. z bieżnikiem symetrycznym.

Kliknij tutaj i wybierz opony do samochodów marki Honda.

Jeśli dużo czasu spędzamy w trasach, w zimówkach powinniśmy zwracać uwagę na głośność i opory toczenia. A jeśli mieszkamy w górzystych rejonach, w których często jeździmy po śniegu, warto dobrać opony z głębokim bieżnikiem kierunkowym - taki wzór radzi sobie najlepiej.

Na wybór modelu może też wpływać nasz styl jazdy. Jeśli jeździmy spokojnie, opony o niższym indeksie prędkości i wyższej klasie efektywności sprawdzą się lepiej i pozwolą zachować niskie zużycie paliwa. Z dynamicznym stylem jazdy lepiej jednak wybrać opony asymetryczne wyższej klasy, które sprawdzą się na mokrej nawierzchni, śniegu, lodzie, ale też na asfalcie i w zakrętach.

Co z budżetem?

Dobór opon zimowych jest pozornie prosty - podajemy w sklepie z oponamimodel naszego samochodu i otrzymujemy całą listę opcji. Od nadmiaru jednak może rozboleć głowa, bo w wielu przypadkach zobaczymy dziesiątki opon różnych producentów, w najróżniejszych cenach.

Warto więc najpierw przyjrzeć się naszemu stylowi jazdy, warunkom, w jakich prowadzimy samochód i możliwościom samochodu. Mając w ten sposób zawężoną listę, możemy zacząć myśleć o budżecie. W ten sposób wybierzemy opony, które nie tylko są najlepsze, ale przede wszystkim są najlepsze dla nas.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3