Jak wyjść z cywilizacji gratów

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Szykują się kolejne protesty przeciwko pomysłom PiS - tym razem chodzi o akcyzę na auta. Media skupiają się na „sensacjach”: „Pan Zenek zapłaci za piętnastoletniego golfa o połowę więcej niż dotąd, a Kulczyk za swoje nowe porsche o 100 tys. zł mniej”. A przecież nie to jest ważne, lecz fakt, że PiS - po latach tchórzostwa władzy - próbuje się zmierzyć z patologią.

Czytaj także: Zdrożeją stare auta, nowe mają stanieć. Im silniej trujesz, tym więcej płacisz

Wielkość akcyzy na auto zależy dziś od pojemności silnika: poniżej 2 litrów płacimy grosze, powyżej 2 litrów - tysiące. Kilkunastoletni diesel 1,9 l, nie spełniający żadnych norm ekologicznych, podlega opłacie 300 zł. A za średnie auto rodzinne, w tym ekologiczną hybrydę z motorem dwulitrowym, trzeba oddać państwu 20 tys. zł. Cwaniacy, by uniknąć akcyzy, rejestrują ferrari jako pomoc drogową... I co? Mamy tego bronić? Pozostać europejskim dziwadłem?

Prawdą jest, że zaniedbano w ostatnim ćwierćwieczu publiczny transport: są miejscowości, do których nie jeździ nic. Samochód staje się tam jedynym ratunkiem - inaczej nie da się zawieźć dzieci do szkoły, dojechać do pracy. Dlatego ludzie chcą mieć auta. Czemu masowo kupują graty?

Najczęściej słychać odpowiedź, że większości z nas nie stać na nowe auto. Połowa Małopolan zarabia poniżej 3 tys. zł na rękę, więc na nową rodzinną toyotę czy skodę średniak musiałby pracować dwa lata nie jedząc nic. Z drugiej strony budowane w Polsce mieszkania i domy trzymają wysoki europejski standard (nie gorzej jest z wyposażeniem), podobnie drogi, chodniki, ogrody… Tylko nie auta.

W znacznej mierze to polityka podatkowa państwa, zniechęcająca do aut nowych (nawet połowę ich ceny mogą stanowić podatki!), a zachęcająca do kupna starych wytworzyła w Polsce cywilizację gratów. Z fatalnymi skutkami: zatrutym powietrzem, zagrożeniem na drogach i masą przekrętów.

Ktoś w PiS uznał, że pora z tym skończyć. Winniśmy się wspólnie zastanowić, jak to zrobić, a nie walczyć przeciwko rozwiązaniom, które są od dawna w Europie normą.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
abcd

Zadbano, aby były miejscowości, do których nie jeździ nic. Zatem zadbano, aby Niemcy mogli sprzedawać złom. Złom sprzedany. Teraz trzeba zadbać, aby Niemcy mogli sprzedawać do polski nowe samochody.

g
gość

daj spokój, gadasz tak jakbyś wszystkie rozumy pozjadał

z
z trabanta

Jedno ALE panie redaktorze
Problemem są graty a nie to, że mamy auta tanie czy drogie. 10 czy 20 letnie.
Auto ma być SPRAWNE a nie nowe. Wystarczy sprawdzać tą sprawność a nie walić kwoty na auta od pojemności czy wieku. Są auta 15 letnie lepsze niż 5 letnie.
Jeśli przeglądy były by robione sumiennie to nie było by konieczności opodatkowania po raz kolejny kierowców. Zamiast narzucać na kogoś kwoty za to, że chce się mieć tanie auto wystarczy sprawić, że żeby jeździć nim konieczne będzie wykonywanie napraw. Ich koszt przewyższający koszt zakupu lepszego samochodu szybko spowoduje, że graty znikną z naszych ulic jak Polonezy, Cinquecento, Lanosy i inne auta, które się rozsypały i ich już nie ma.

Poza tym dlaczego sprawdzamy auta zza granicy a nie jeździmy tym co na naszym podwórku?
Bo chcemy mieć auta sprawne, więc wykręcanie ręki obywatelowi to niepotrzebny zabieg.

J
JW

Proponuję systematyczne badanie starych gratów wjeżdżających do centrum Krakowa pod kątem jakości spalin. Warto przyjrzeć się szczególnie samochodom parkującym pod uczelniami.

c
cuś konkretnego

panie redaktorze.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3