Jak załatwić sprawy urzędowe przez Internet?

Materiał informacyjny Vivus.pl
Elektroniczne systemy obsługi obywateli mają nie tylko uprościć, ale i przyspieszyć obsługę spraw urzędowych. Dzięki nim kolejki w urzędach są mniejsze, a obywatele zamiast tracić czas na wizytę stacjonarną, mogą większość sprawić załatwić zdalnie. Czym dokładnie jest EPUAP i jak z niego korzystać? Które sprawy urzędowe można załatwić online i jak podpisać dokumenty i wnioski urzędowe na odległość?

Co to jest EPUAP, kto może założyć konto na EPUAP?

EPUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, za pomocą której obywatele mogą kontaktować się z urzędami administracji publicznej w sposób ustandaryzowany i przejrzysty. Platforma ta umożliwia załatwienie spraw online, bez konieczności wizyty w urzędzie. Dzięki intuicyjnej stronie oraz prostym w obsłudze zakładkom adresowanie pism do odpowiednich jednostek jest łatwe, szybkie i daje pewność, że nasz dokument dotarł dokładnie tam, gdzie powinien.

Użytkownik, aby móc w pełni korzystać z systemu ePUAP powinien w pierwszej kolejności zarejestrować konto. Dopiero założenie konta umożliwia zalogowanie się do systemu i skorzystanie z jego wszystkich możliwości np. złożenia wniosku i potwierdzenia Profilu Zaufanego, a przede wszystkim załatwienie sprawy przez Internet poprzez wyszukania usług danego urzędu i wysłanie dokumentu do urzędu. Wszystkie dokumenty wysyłane do urzędu i odebrane decyzje gromadzone są wówczas w skrzynce użytkownika.

Istnieje też drugi sposób załatwiania spraw, bez konieczności rejestrowania się i logowania na platformie ePUAP. Jednak należy pamiętać, że dotyczy to tylko wybranych spraw.

Z EPUAP może korzystać każdy, kto ma numer PESEL, ma konto na EPUAP oraz może potwierdzić tożsamość w Internecie. Tę można potwierdzić za pomocą profilu zaufanego lub płatnego certyfikatu kwalifikowanego.

Jakie urzędy obsługuje EPUAP?

Coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie EPUAP, dzięki czemu coraz więcej spraw możemy załatwić online - nie ograniczają nas godziny pracy urzędu - sami wybieramy czas składania wniosku do danej jednostki. W obecnej chwili poprzez EPUAP możemy załatwić sprawy w Wydziale Komunikacji, Urzędzie Stanu Cywilnego, ZUS, Urzędzie Skarbowym czy Urzędzie Pracy. Do tego dochodzi wiele lokalnych oddziałów jednostek administracji publicznej, w których sprawy załatwiać można poprzez EPUAP.

Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez Internet?

Jakie sprawy można załatwić poprzez platformę EPUAP? Jest ich coraz więcej, a co ważne są to sprawy codzienne, których załatwianie dotychczas zajmowało dużo więcej czasu. Do najpopularniejszych działań, które można załatwić poprzez platformę należą:

  • zgłosić utratę lub zniszczenie dowodu osobistego,
  • zgłosić utratę lub zniszczenie prawa jazdy,
  • zawiadomić o sprzedaży samochodu,
  • dopisać się do spisu wyborców,
  • uzyskać odpisy aktów USC: urodzenia, małżeństwa, zgonu,
  • zgłosić fakt narodzin dziecka,
  • sprawdzić ubezpieczenie w ZUS, składki oraz zwolnienia lekarskie,
  • odebrać kartę EKUZ
  • sprawdzić rozliczenia podatkowe w US,
  • pobrać zaświadczenie o niekaralności z KRK
  • zarejestrować się jako osoba bezrobotna w UP,
  • sprawdzić swoje dane i dokumenty,
  • zarejestrować działalność gospodarczą,
  • złożyć wniosek o Kartę Dużej Rodziny.

Zastrzeżenie numeru PESEL - jak to zrobić przez Internet i dlaczego warto

Na stronie obywatel.gov.pl lub za pośrednictwem aplikacji mObywatel mozliwe jest zastrzeżenie numeru PESEL. To kolejny krok mający na celu ochronę przed wyłudzeniami - ma przeciwdziałać braniu pożyczek i kredytów bez wiedzy i zgody osoby zainteresowanej. Zastrzeżenia można dokonać od połowy listopada 2023 roku - online lub stacjonarnie w urzędzie. Usługa jest bezpłatna i jest realizowana od razu, bezpośrednio po wpłynięciu wniosku o zastrzeżenie. Warto wiedzieć, że zastrzeżenie można wycofać i włączyć ponownie w dowolnym momencie.

Jak podpisywać dokumenty i wnioski – podpis elektroniczny, kwalifikowany, podpis profilem zaufanym

Sprawy urzędowe, które załatwiane są online, za pomocą platformy EPUAP, należy potwierdzić podpisem elektronicznym. Można to zrobić np. przy pomocy podpisu zaufanego - jest to opcja dla tych, którzy posiadają profil zaufany.

Czytaj również: Co to jest profil zaufany, jak go założyć i dlaczego warto>>

Kwalifikowany podpis elektroniczny ma o wiele szersze zastosowanie niż podpis zaufany. Ma on taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny. Podpis kwalifikowany jest poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym umożliwiającym weryfikację osoby składającej podpis. Jest to narzędzie odpłatne – można go zakupić tylko od certyfikowanego dostawcy. Taki podpis umożliwia m.in. zdalne zawieranie umów cywilnoprawnych, składanie deklaracji podatkowych do US drogą elektroniczną czy korzystanie z usług PUE ZUS.

Artykuł powstał we współpracy z vivus.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski