Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie błędy najczęściej popełniamy, gdy staramy się o wypłatę odszkodowania

Redakcja
Ubezpieczenia. Pomyłki i niewiedza oraz brak wymaganych przez ubezpieczyciela dokumentów mogą powodować niepotrzebne problemy.

Przysłowie mówi „mądry Polak po szkodzie”. Aby uniknąć choć części problemów, związanych z przykrymi zdarzeniami, warto się ubezpieczyć. Ale nawet najlepsza polisa nie pomoże, jeśli nie będziemy przestrzegać pewnych zasad.

Błąd 1. Brak wymaganych dokumentów

Proces likwidacji będzie przebiegał sprawniej, jeśli do zgłoszenia szkody zostaną dołączone odpowiednie, wskazane przez ubezpieczyciela dokumenty. Bez nich sprawa nie może być doprowadzona do końca, co oznacza, że albo wydłuża się czas oczekiwania na odszkodowanie, albo wypłata w ogóle nie jest możliwa.

Po zgłoszeniu szkody osoba prowadząca sprawę poinformuje nas, co jest potrzebne do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za zdarzenie i określenia rozmiaru powstałych strat. Wydłużony czas rozpatrywania sprawy wynika najczęściej z braku informacji od klienta i nieprzekazywania przez niego wymaganych dokumentów. Jeśli nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na prośbę zakładu ubezpieczeń o dostarczenie dodatkowych danych, najlepiej jest niezwłocznie wytłumaczyć, dlaczego mamy z tym kłopot.

Błąd 2. Nieznajomość warunków ubezpieczenia

Posiadacze polis bardzo rzadko zapoznają się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU), czyli dokumentem, w którym zawarte są wszystkie zasady, w oparciu, o które działa kupiona przez nich ochrona. A w efekcie nie są świadomi, jaki dokładnie jest jej zakres: kiedy mogą, a kiedy nie ubiegać się o rekompensatę.

Lektura całych OWU może być dla niektórych osób zbyt skomplikowana i nieczytelna, ale na pewno warto, aby każdy bez wyjątku zapoznał się z zakresem ubezpieczenia oraz tzw. wyłączeniami odpowiedzialności. To lista sytuacji, w których ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Błąd 3. Brak zgłoszenia na policję

Niekiedy przeszkodą w otrzymaniu odszkodowania jest także brak zgłoszenia sprawy na policję. A przy niektórych kategoriach szkód jest ono wymagane, np. po kradzieży auta, włamaniu do domu czy mieszkania, a także dewastacji mienia.

Warto przy tym pamiętać, że są sytuacje, gdy nie trzeba wzywać policji, ale zdecydowanie lepiej to zrobić. Tak często jest po kolizji drogowej, gdy sprawca odmawia podania swoich danych lub informacji o pojeździe.

Błąd 4. Szkoda niezgłoszona w terminie

Zgłoszenie szkody w możliwie jak najkrótszym terminie od jej wystąpienia pozwoli ubezpieczycielowi na sprawne podjęcie działań i ustalenie zakresu strat. Warunki poszczególnych umów ubezpieczenia określają związane z tym obowiązki klientów. Zawierają więc terminy przekazania do towarzystwa informacji o szkodzie.

To ważne, aby się z nimi zapoznać i ich dotrzymywać, ponieważ po upływie długiego okresu od zdarzenia ubezpieczycielowi trudniej jest zebrać niezbędne do rozpatrzenia sprawy informacje; ustalenie niektórych faktów może być wręcz niemożliwe, co niekorzystnie wpłynie na decyzję o wysokości lub wręcz wypłacie odszkodowania.

Błąd 5. Zbyt mało szczegółów

Aby ubezpieczyciel mógł sprawnie podjąć decyzję o wysokości odszkodowania, musi mieć komplet informacji na temat zdarzenia. Często przygotowany przez poszkodowanego opis powstałej sytuacji jest bardzo ogólny, co uniemożliwia pracę rzeczoznawcom i znacząco wydłuża czas realizacji zgłoszenia. Szczególnie dotyczy to ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Dane kontaktowe do osób zaangażowanych w sprawę (sprawca, poszkodowani) pozwoli sprawniej zająć się ustaleniem okoliczności zdarzenia. Z kolei w przypadku uszkodzonych ruchomości domowych, czyli znajdujących się w domu czy mieszkaniu przedmiotów objętych ochroną, warto sporządzić dokumentację fotograficzną, jeśli istnieje taka możliwość. Możliwe, że ubezpieczyciel na podstawie wykonanych przez klienta zdjęć, bez trudu sam określi charakter i zakres strat.

- Z pewnością nie da się całkowicie wyeliminować braków w dokumentach, nieterminowości czy nieznajomości warunków umowy ubezpieczenia, ale świadomość ubezpieczeniowa Polaków nieustannie rośnie. Nasi klienci coraz częściej wiedzą, w jakich sytuacjach mogą dostać odszkodowanie i co powinni robić, aby tak się stało. Co ważne, zmiany zachodzą także na samym rynku ubezpieczeniowym i coraz więcej zgłoszeń rozpatrywanych jest na tzw. szybkiej ścieżce, a to oznacza ograniczone formalności i __krótki czas obsługi klienta - wyjaśnia Michał Makarczyk, dyrektor zarządzający likwidacją szkód w jednej z firm ubezpieczeniowych.

Ważne. Co warto zrobić przed zgłoszeniem szkody?

- Zapoznaj się z warunkami ubezpieczenia, z którego ma być likwidowana szkoda.
- Sprawdź numer i typ polisy, a także okres obowiązywania ochrony.
- Przygotuj wszystkie dane osobowe uczestników zdarzenia.
- Przygotuj kompletną dokumentację (na przykład oświadczenia sprawców, zdjęcia, dowód rejestracyjny w przypadku szkody komunikacyjnej i wszelkie inne wymagane dokumenty i poświadczenia).

Opis zdarzenia powinien być szczegółowy

- Często przygotowany przez poszkodowanego opis powstałej sytuacji jest bardzo ogólny, co później uniemożliwia pracę rzeczoznawcom i znacząco wydłuża czas realizacji zgłoszenia. Szczególnie dotyczy to ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Zgłoś szkodę niezwłocznie

- Gdy ubezpieczyciel otrzyma dobrze przygotowane informacje i dokumenty, będzie mógł sprawnie podjąć decyzję o wysokości odszkodowania.
- Jeżeli ubezpieczyciel poprosi o uzupełnienie dokumentów, nie zwlekaj z tym, gdyż w twoim interesie jest, by jak najszybciej otrzymać odszkodowanie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski