Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Japoński sportowiec

Redakcja
Atutem pojazdu jest dwulitrowy silnik o mocy 200 KM FOT. TOYOTA
Atutem pojazdu jest dwulitrowy silnik o mocy 200 KM FOT. TOYOTA
Według założeń, samochód miał czerpać z najbardziej klasycznych wzorców pojazdów sportowych. Efektem prac rozpoczętych w 2006 roku jest powstanie jedynego na świecie auta z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer umieszczonym z przodu. Nawiązanie do dziedzictwa

Atutem pojazdu jest dwulitrowy silnik o mocy 200 KM FOT. TOYOTA

TOYOTA GT86. Auto z silnikiem typu boxer nawiązuje do modeli z dawnych lat

Model GT86 powstał we współpracy Toyoty i Subaru. Koncern Toyota odpowiadał za fazy przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny, natomiast Subaru dostarczyło silnik (wzbogacony przez Toyotę technologią wtrysku D-4S) i 6-stopniową skrzynię biegów. Testy drogowe i torowe prowadzone były przez zespoły obu koncernów, zaś dopracowanie szczegółów wyposażenia i finalne dostrojenie każdy z producentów przeprowadził indywidualnie.

Toyota zdecydowała się nadać pierwszemu projektowi sportowemu po wielu latach nazwę, która odwołuje się do sportowego dziedzictwa firmy. Pierwszy człon "GT" nawiązuje do modelu 2000GT z 1967 roku. Z kolei drugi człon nazwy "86" - nawiązuje do legendarnego sportowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983- -1987. W ogóle liczba "86" jest kluczem do projektu nowego modelu: zarówno średnica, jak i skok tłoka wynoszą 86 mm, i co ciekawe, chromowane końcówki wydechu mają również średnicę 86 mm. Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 nie jest zbyt duży, jak na czteroosobowe, sportowe auto.

Niewielkim wymiarom towarzyszy jednak nisko położony środek ciężkości i bardzo dobre właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza to zaledwie 0,27). Również kabina podporządkowana jest ergonomii. Kierownica o średnicy 365 mm jest najmniejszą z zainstalowanych kiedykolwiek w samochodach Toyoty i zapewnia zarówno wygodę, jak i precyzję prowadzenia. Biodra kierowcy znajdują się na wysokości 40 cm nad podłożem - niżej niż we wszystkich innych seryjnych Toyotach i o 7 mm niżej niż w Porsche Cayman. Profil foteli zapewnia dobre podparcie przy zmiennych kierunkach przeciążeń oraz wygodę operowania lewarkiem zmiany biegów.

Jednostką napędową GT86 jest opracowany przez Subaru czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy typu boxer o pojemności skokowej 1999 cm sześc., wyposażony w nową generację systemu Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków pracy silnika, paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra oraz do kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra. Zapewnia to zawsze optymalny skład mieszanki i przekłada się na szybkość reakcji na dodanie gazu oraz większą moc i moment obrotowy. Rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa.

Od 0 do 100 km na godz. w 7,6 sekundy

Silnik może osiągać prędkość obrotową do 7400 obr./min. Z tą jednostką może współpracować sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie, sześciobiegowa skrzynia automatyczna (za 7000 zł). Automat można obsługiwać w trybach ręcznym (M), sportowym (S) i automatycznym (D), także za pomocą manetek przy kierownicy. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu. GT86 dysponuje mocą 200 KM i momentem obrotowym 204 Nm, dzięki czemu przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 sek., a prędkość maksymalna 226 km/h (dane dla wersji z manualną skrzynią biegów). Średnie zużycie paliwa, podawane przez producenta, to 7,1 l/100 km.

TOMASZ SZMANDRA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski