Jedna prawidłowa odpowiedź

Redakcja
Obecnie jest to test wyboru spośród 18 pytań. Na jego rozwiązanie kandydat ma 25 minut, przy czym w każdym przypadku może być kilka prawidłowych odpowiedzi. Egzaminacyjne pytania są wprawdzie losowane, ale warto dodać, że spośród 465 pytań powszechnie znanych, a z nimi można zapoznać się nawet na kursach na prawo jazdy.

Zmiany w egzaminowaniu przyszłych kierowców

Ponad rok temu wprowadzono zmiany w egzaminie praktycznym na prawo jazdy. Być może jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego zmieni się także część teoretyczna.

Nowy egzamin teoretyczny pozostanie testem, ale tylko jedna z wybieranych odpowiedzi będzie prawidłowa. Uczestnik egzaminu nie będzie znał od razu wszystkich pytań - komputer wyświetli konkretne zdarzenie na drodze i trzeba będzie wskazać właściwe zachowanie w danej sytuacji. Po krótkim czasie na zakreślenie właściwej odpowiedzi na ekranie pojawi się kolejna sytuacja na drodze.
Co ważniejsze - wyświetlanych przypadków kandydat na kierowcę nie pozna wcześniej podczas nauki, bo będzie wprowadzony zakaz wykorzystywania pytań egzaminacyjnych w ośrodkach szkolących kierowców. Ministerstwo Transportu zapowiada, że zostaną wprowadzone podobne testy dydaktyczne, na których będzie można sprawdzać, czy dana osoba przyswoiła sobie zasady ruchu drogowego.
Zmiany zasad egzaminu teoretycznego znalazły się w przyjętym przez rząd projekcie ustawy o kierujących pojazdami, która ma wejść w życie z początkiem przyszłego roku. Niektóre zmiany mogą być wprowadzone ministerialnym rozporządzeniem jeszcze w tym roku. Kłopot w tym, że na razie nie wiadomo nawet, kto miałby zająć się przygotowaniem nowej formy egzaminu, więc może okazać się, że w tym roku do zmian nie dojdzie.
Ustawa o kierujących pojazdami skoryguje także egzamin praktyczny. Wprawdzie zmiana nie będzie już tak rewolucyjna, jak ta z początku ubiegłego roku (zmieniono wtedy zasady egzaminowania na placu manewrowym i jazdę po mieście), ale jej wprowadzenie i tak może przysporzyć kłopotów. Chodzi bowiem o sprawdzenie, jak kierowca radzi sobie na drodze poza obszarem zabudowanym.
W przypadku dużych miast będzie to duży problem, bowiem sam dojazd poza obszar zabudowany może zabrać sporo czasu; niektórzy egzaminatorzy przewidują, że taki sprawdzian powinien trwać nawet dwa razy dłużej niż obecnie (dziś jazda po mieście zabiera ok. 25 minut), a tym samym być droższy (obecnie egzamin praktyczny kosztuje 112 zł). Ministerstwo nie przewiduje podwyżek opłat za egzamin.
Wprowadzenie do ezgaminu praktycznego jazdy poza obszarem zabudowanym to tylko jeden z elementów nowej ustawy. Najwięcej zmian czeka młodych kierowców; będą oni otrzymywać prawo jazdy na okres próbny, w którym świeżo upieczony kierowca będzie musiał jeździć wolniej niż inni uczestnicy ruchu drogowego, a w przypadku trzykrotnego przekroczenia przepisów straci prawo jazdy.
GRZEGORZ SKOWRON

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie