Jednak naprawią drogę

SYP
WOLBROM, TRZYCIĄŻ. Udało się dogadać samorządom z władzami województwa w sprawie remontu bardzo zniszczonej drogi 794 z Wolbromia do Krakowa. Inwestycja ma kosztować ponad 79 mln zł, z czego udział gmin, przez które przebiega ma wynieść 16 mln 840 tys. zł.

Udział gmin ma być proporcjonalny do długości odcinków drogi na ich terenie. Dla przykładu, remont nieco ponad 9 km odcinka na terenie gminy Wolbrom, ma kosztować prawie 11 mln 851 tys. zł, z czego 2 mln 38 tys. zł dołoży gmina. Najdroższe są roboty nawierzchniowe, które mają kosztować 8 mln 173 tys. zł, w tym 817 tys. zł wkładu gminy. Prawie 1 mln 153 tys. zł pochłonie budowa kanalizacji. Udział gminy ma tu stanowić 576 tys. zł. Przy okazji remontu powstaną nowe chodniki. Planuje się między innymi budowę chodnika wzdłuż drogi od Zalewu w stronę Czarnego Lasu. Całkowity koszt ponad 233 tys. zł, w tym udział gminy ponad 116 tys. zł.

W przypadku gminy Trzyciąż, przez którą przebiega prawie 13 km tej drogi łączne koszty remontu mają zamknąć się kwotą 17 mln 138 tys. zł, z czego gmina ma zapłacić 3 mln 475 tys. zł.

Tu także najdroższe będą roboty nawierzchniowe, których wartość oszacowano na 11 mln 509 tys. zł, w tym 1 mln 161 tys. zł ze środków gminy. Budowa kanalizacji, ma kosztować 2 mln 792 tys. zł, a udział gminy ma wynieść 1 mln 396 tys. zł. Budowa chodników, to koszt 565 tys. zł (gmina 282 tys. zł), a budowa zatok autobusowych 454 tys. zł (227 tys. zł).

Starania władz gmin o remont tej drogi trwają od dłuższego czasu. W 2006 roku przedstawiciele gmin, przez które przebiega ta droga, a także powiatów olkuskiego i krakowskiego podpisali umowę z władzami województwa, w sprawie remontu. Określono w niej harmonogram prac i podział kosztów pomiędzy samorządy. Mimo to, w 2007 r., władze województwa wycofały się z umowy.

Warto dodać, że stosunkowo niedawno, bo w 2000 roku przeprowadzono remont tej drogi. Kosztował ponad 12 mln zł, z czego 6 mln zł dały władze województwa, 4,8 mln zł Ministerstwo Transportu, a resztę, czyli około 1,2 mln zł dołożyły gminy. Jednak podczas remontu zastosowano nowatorską technologię betonu asfaltowego o podwyższonej twardości kładzionego na włókninę, tak, aby nie powstawały koleiny. Technologia się nie sprawdziła. Co prawda koleiny się nie tworzyły, ale po zimie odchodziły z jezdni całe płaty asfaltu. Pierwotnie planowano, że w ciągu trzech lat po zakończeniu remontu na całości zostanie położona tzw. warstwa ścieralna asfaltu. Nie położono jej do tej pory.

(SYP)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie