Jest decyzja dla budowy kolejnego odcinka północnej obwodnicy Krakowa. Prace zaczną się od wycinki drzew. Decyzja na ostatni odcinek wkrótce

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Plac budowy północnej obwodnicy Krakowa. Inwestycja uzyskała właśnie pozwolenie budowlane na kolejny odcinek
Plac budowy północnej obwodnicy Krakowa. Inwestycja uzyskała właśnie pozwolenie budowlane na kolejny odcinek Wojciech Matusik / Polskapresse
Udostępnij:
Północna obwodnica Krakowa uzyskała właśnie pozwolenie budowlane na kolejny odcinek - od węzła Modlnica do planowanego węzła za Zielonkami. Jego łączna długość to 5 km. W budowie jest już 7-kilometrowy odcinek północnej obwodnicy. Pozostała do wydania jeszcze decyzja na ostatni, najkrótszy odcinek.

FLESZ - Co możemy zrobić, by nie dać się COVID-19?

Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita w piątek 5 lutego wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla kolejnego odcinka północnej obwodnicy Krakowa (Budowa drogi ekspresowej S52 – odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice). Wydany ZRID dotyczy części pierwszej obwodnicy – od istniejącego węzła Modlnica w kierunku wschodnim, za projektowany węzeł Zielonki (łącznie z tunelem w Zielonkach). Ten odcinek będzie miał długość 5 km.

Budowa S7 w Krakowie pomiędzy Mistrzejowicami i Nową Hutą jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Małopolsce

Budowa S7 w Krakowie. Tak będzie wyglądać obwodnica Krakowa ...

Aktualnie w budowie jest najdłuższy odcinek obwodnicy. Na terenie budowy prowadzone są badania archeologiczne i roboty ziemne przy budowie tunelu o długości 496 m w Batowicach. Powstaje też najdłuższa estakada nad zbiornikiem Węgrzce, będzie to dwunastoprzęsłowy obiekt o długości ok. 570 m.

- Jesteśmy coraz bliżej domknięcia całej północnej obwodnicy Krakowa. "Zielone światło" zapala się dziś dla pierwszej części tego zadania drogowego, odcinek drugi – najdłuższy – jest w budowie, zaś ZRID dla trzeciego wydamy lada moment. Inwestycja ta usprawni ruch tranzytowy oraz turystyczny w Krakowie. Jest ona ważna zarówno dla Mieszkańców Krakowa, jak i Małopolski, ale także osób odwiedzających nasze województwo – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Wykonawca wchodzi na plac budowy. Zacznie się od wycinki drzew

- W poniedziałek przekażemy wykonawcy plac budowy i rozpocznie się wycinka drzew i krzewów oraz prace geodezyjne. Ustalone zostaną granice inwestycji, co pozwoli jak najszybciej rozpocząć prace zasadnicze przy budowie POK S52 na tym odcinku, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne. W związku z tym, że jest to obszar cenny pod względem archeologicznym, prowadzone są tam nadal badania na wyznaczonych stanowiskach - mówi dyrektor GDDKiA w Krakowie, Tomasz Pałasiński.

Odcinek, dla którego wydano ZRID będzie realizowany w Krakowie oraz w Zielonkach, a także w miejscowościach Modlniczka i Modlnica w gminie Wielka Wieś. Jest to początkowy odcinek północnej obwodnicy Krakowa, na skrzyżowaniu trasy S52 i DK94 w kierunku na Olkusz.

Zakres planowanych prac obejmie między innymi:

  • budowę drogi ekspresowej S52, klasy S, o dł. ok. 5 km;
  • budowę łącznic węzła drogowego "Modlnica";
  • budowę węzła drogowego "Zielonki" na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 794 (Trasa Wolbromska), z łącznicami i rozbudową DW klasy G;
  • budowę, rozbudowę oraz przebudowę dróg powiatowych oraz gminnych na trasie przebiegu drogi ekspresowej;
  • budowę zatok autobusowych przy drodze wojewódzkiej, drogach gminnych i powiatowych;
  • budowę chodników i ścieżek rowerowych;
  • budowę wiaduktów i mostów drogowych (nad drogami i ciekami wodnymi);
  • budowę tunelu;
  • budowę lądowiska dla śmigłowców ratownictwa medycznego.

Inwestycja jest efektem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że można od razu zaczynać prace. Inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie. Harmonogram realizacyjny przewiduje zakończenie budowy i oddanie drogi do użytkowania w 2023 r.

Prace przy budowie fundamentów mostu

Ostatnia część obwodnicy Krakowa w budowie. Niedługo całe mi...

Pierwszą decyzję dla budowy najdłuższego, bo siedmiokilometrowego odcinka POK wydano w lipcu zeszłego roku. W piątek 10 lipca 2020 roku oficjalnie rozpoczęła się budowa północnej obwodnicy Krakowa.

Inwestycja warta 1,5 mld zł ma być gotowa w 2023 r. Północna obwodnica domknie ring wokół Krakowa

Przypomnijmy, że 13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Koszt zadania wynosi 1 427 968 500 zł.

Wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca), natomiast w trakcie projektowania okresy zimowe były wliczane do terminu na realizację całości zadania. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, powstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej.

Na wydanie czeka pozwolenie na ostatni odcinek

Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

Na wydanie wciąż czeka pozwolenie na ostatni odcinek północnej obwodnicy. Wniosek o ZRID na III odcinek obwodnicy (styk z S7, długości ok. 330 m + budowa łącznicy POK z węzłem Mistrzejowice, realizowany w ramach S7 - połączenie POK o przebiegu wschód – zachód z S7 o przebiegu północ – południe) został złożony 25 marca zeszłego roku. Jak przekonuje wojewoda Kmita, ma ono być wydane wkrótce, jeszcze w tym kwartale roku 2021.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie