Jest woda na Marsie! Zbiornik wodny znajduje się pod...

Jest woda na Marsie! Zbiornik wodny znajduje się pod powierzchnią lodową Czerwonej Planety. Ma 20 kilometrów średnicy WODA NA MARSIE

MJ

Dziennik Zachodni

Aktualizacja:

Dziennik Zachodni

Jezioro na Marsie: Zbiornik wodny znajduje się pod powierzchnią lodową Czerwonej Planety. Ma 20 kilometrów średnicy. Czy istnieje w nim życie? ©pixabay.com

Mars: Włoscy naukowcy odkryli jezioro na Marsie. Zbiornik wodny ma około 20 kilometrów średnicy i minimum metr głębokości. Obecność wody na Czerwonej Planecie według naukowców nie musi oznaczać, że znajduje się na niej życie.

Jezioro na Marsie

Według włoskich naukowców, którzy odkryli jezioro na Marsie, znajduje się ono na południowym biegunie Czerwonej Planety pod grubą warstwą lodu. Prawdopodobnie jest mocno zasolone. Ma około 20 kilometrów średnicy i co najmniej metr głębokości.

O tym, że na Marsie jest woda, naukowcy podejrzewali od dawna.

Czytaj także:
Coraz więcej dowodów na życie na Marsie. Curiosity odnalazł w glebie związki organiczne

"To prawdopodobnie nie jest duże jezioro" - powiedział kierownik badań profesor Roberto Orosei z Włoskiego Narodowego Instytutu Astrofizycznego.

Zbiornik wodny został odkryty dzięki pomiarom europejskiej sondy Mars Express, krążącej wokół Marsa od 2003 roku, na której znajduje się georadar MARSIS. Emituje on fale radiowe o niskiej częstotliwości – od 3 do 5 MHz. Dzięki analizie echa można określić przekrój geologiczny badanego terenu.

Odkrycie płynnej wody na Marsie jest zaskakujące, ponieważ temperatura sięga tam nawet do minus 68 stopni Celsjusza. Jak twierdzą naukowcy, woda jest w stanie ciekłym, ponieważ punkt zamarzania jest obniżony przez:
  • ciśnienie lodowca naciskającego na jezioro
  • sole rozpuszczalne w wodzie