FLESZ - Rzeczywistość zmienia się na naszych oczach
Symbolem tej kampanii jest pomarańczowa wstążka opatrzona napisem „YES to prevention of child abuse!” („Tak dla ochrony dziecka przed krzywdzeniem”). Projekt, który stał się przestrzenią do rozmów o prawach najmłodszych, będzie tym razem prowadzony w Wieliczce z mottem „Bezpieczne dzieciństwo. Inwestycja w przyszłość”. Na działania te pozyskano po raz pierwszy dofinansowanie (85 tys. zł) z budżetu państwa, w ramach programu osłonowego „Wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie”.
Inauguracja kampanii odbędzie się 29 października w samo południe w Wielickiej Mediatece. Akcja potrwa do 19 listopada 2021, ale niektóre działania już rozpoczęto: warsztaty dla rodziców, projekt „Akademia Emocji” (m.in. zajęcia dla dzieci w wielickich świetlicach św. Kingi oraz Aniołeczek), konkurs plastyczne dla dzieci i młodzieży.
- Wieliczka lubi być pomarańczowa, ludzie poczuli, że chcą być częścią tej kampanii. Świadczy o tym choćby zainteresowanie wydarzeniami w ramach akcji. Warsztaty dla rodziców miały objąć 40 osób, ale tylu było chętnych, że musieliśmy stworzyć dodatkową grupę. Bieg dla dzieci (dla uczniów klas I-III SP, organizowany w ramach „Alfabetu Emocji” 3 listopada w Parku Mickiewicza – red.) planowaliśmy na ok. 50 uczestników, a zgłosiło się prawie 300. Z kolei „Pomarańczowe dni” (warsztaty i prelekcje promujące ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą fizyczną, emocjonalną i psychiczną – red.) w placówkach oświatowych obejmą w tym roku aż ponad 3000 osób - mówi nam Dominika Chylińska, dyrektorka Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który już tradycyjnie jest głównym organizatorem wielickiej Kampanii Pomarańczowej Wstążki.
Finałem dwutygodniowej akcji były w poprzednich latach happeningi z udziałem dzieci, młodzieży i dorosłych, podczas których wznosiły się pod niebo – zazwyczaj z Rynku Górnego – setki pomarańczowych balonów. Zwieńczenie kampanii 2021 będzie jeszcze mocniejsze.
- 19 listopada odsłonimy mural, który powstanie na budynku przy ul. Pocztowej 1, przy wejściu do Wydziału Szkół i Przedszkoli. Ustawiono tam już rusztowania, co oznacza, że rozpoczyna się tworzenie „obrazu”. Będzie to mural interaktywny, kto stanie w odpowiednim miejscu będzie jego częścią – zapowiada Dominika Chylińska.
- Podczas kampanii 2021 chcemy przyjrzeć się dzieciństwu naznaczonemu przemocą w kontekście problemów z alkoholem. Dzieciństwu naznaczonemu samotnością, strachem, poczuciem odrzucenia. Chcemy zwrócić uwagę na dzieci, młodzież, które często uznawane są za nieśmiałe, a mierzą się z cierpieniem w samotności, w strachu, poczuciu odrzucenia, poczuciu bycia mało atrakcyjnym i mało ważnym. Chcemy stworzyć przestrzeń, w której dzieci i młodzież będą miały szansę mówić, ufać i czuć, bo „kto nigdy nie był dzieckiem, nie może stać się dorosłym”. Niech każde dziecko ma prawo czuć! - informują pracownicy MGOPS-u.
W ramach wielickiej Kampanii Pomarańczowej Wstążki, nad którą patronat medialny objął „Dziennik Polski”, zaplanowano liczne działania promocyjne oraz informacyjno-edukacyjne dedykowane różnym grupom społecznym, których punktem kulminacyjnym będzie tematyczna konferencja. W ramach projektu odbędzie się także akcja honorowego krwiodawstwa oraz rejestracja potencjalnych dawców szpiku kostnego (w tzw. krwiobusie, 9 listopada od godz. 9 przy mediatece).
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?