Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kampania z efektem

Jolanta Białek
Organizatorzy niepołomickiej kampanii społecznej wyszli z założenia, że "jeden obraz wart jest tysiące słów"
Organizatorzy niepołomickiej kampanii społecznej wyszli z założenia, że "jeden obraz wart jest tysiące słów" Archiwum
Niepołomice. Zakończono projekt, mający zwrócić uwagę na przemoc w rodzinie. Dzięki tej akcji tysiące mieszkańców uzyskały informację, gdzie szukać pomocy w takich sytuacjach.

Najpierw pojawiły się biało-czarne plakaty z napisami "W każdej chwili... ty decydujesz" oraz "Za każdym razem... ty decydujesz". Potem zastąpiono je barwnymi bilbordami i plakatami, na których pokazano mężczyznę trzymającego w jednej ręce pasek (w innej wersji - butelkę z alkoholem), w drugiej piłkę (w innej wersji - kwiaty), a na dalszym planie - kulące się ze strachu dzieci oraz szczęśliwą rodzinę.

W minionych tygodniach w centrum Niepołomic widoczne były dwa duże takie bilbordy, a w gminie blisko 300 plakatów. Wszystko - w ramach kampanii społecznej "Ty decydujesz", prowadzonej przez Urząd Miasta i Gminy Niepołomice, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Celem akcji, nad którą patronat medialny objął m.in. "Dziennik Polski" było ograniczenie występowania w rodzinie przemocy oraz problemu alkoholowego. Organizatorzy przedsięwzięcia chcieli zwrócić w ten sposób uwagę ludzi także na kwestie związane z podejmowaniem odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory oraz możliwość dokonywania zmian w każdym momencie życia.

W ramach kampanii, do mieszkańców trafiło też około 15 tys. tematycznych ulotek, które rozdawano podczas zebrań rodziców w szkołach i przedszkolach oraz kolportowano poprzez "Gazetę Niepołomicką". "Obrazki" były nietypowe: opracowano je w ten sposób, by każdy do kogo trafią, mógł symbolicznym gestem - poprzez oderwanie części ulotki - dokonać własnego wyboru w sprawie, której dotyczy kampania. Na ulotkach zamieszczono też informacje o miejscach, gdzie można uzyskać wsparcie, gdy w rodzinie pojawia się przemoc lub używki.

Dariusz Siatka, przewodniczący gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, który koordynował trwającą od października kampanię "Ty decydujesz", zaznacza, że bardzo trudno ocenić jej efekty. - W ostatnim kwartale tego roku zostało założonych 11 Niebieskich Kart (procedura policyjna dla rodzin dotkniętych przemocą - red.), podczas gdy w okresie od stycznia do września tego roku było ich tylko 24.

Jednak trudno stwierdzić, czy to wynik kampanii, czy przyczyny leżą gdzie indziej - mówi. Dodaje, że dobrym efektem kampanii jest to, że wielu ludzi dostało bezpośrednio do ręki informacje o tym, gdzie można szukać pomocy w sytuacjach, gdy w rodzinie pojawia się przemoc i alkohol.

- W pierwszym okresie akcji, kiedy pojawiły się czarno-białe afisze, dostawaliśmy sygnały, że "to działa". Niektórzy ludzie mówili, że wtedy jeszcze nie wiedzili czego dotyczą plakaty, ale umieszczone na nich hasło "Ty decydujesz" brali tak bardzo do siebie, że zaczęli zastanawiać się nad swoim życiem
- opowiada Dariusz Siatka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski