Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kanał przez Mierzeję Wiślaną powstanie w 2022 roku? Jarosław Kaczyński z wizytą w Elblągu [ZDJĘCIA]

red
Spotkanie w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej
Spotkanie w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej Kamila Ziętek
- Już wiemy, że Rosja będzie się sprzeciwiała budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną - mówił w Eblągu Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości. - My to jednak zrobimy, wkrótce będziemy świętować wbicie pierwszej łopaty.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną powstanie w 2022 roku albo i szybciej - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Inwestycja ma przynieść rozwój transportu morskiego i śródlądowego oraz turystyki wodnej na Zalewie Wiślanym. Ma także zabezpieczyć interesy obronne Polski i NATO na wschodniej flance, tuż przy granicy z rosyjskim Obwodem Kaliningradzkim.

Elbląg, 120 tysięczne miasto na Warmii, ma być głównym beneficjentem korzyści, jakie przynieść ma budowa przekopu Mierzei Wiślanej. To właśnie tu, w 2006 roku decyzję o inwestycji ogłosił ówczesny premier Jarosław Kaczyński. Wczoraj, również w Elblągu, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zapowiedział rychłe rozpoczęcie prac.

- Kończymy fazę tworzenia koncepcji, decyzji i przystępujemy do faktycznej realizacji budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną - mówi minister Gróbarczyk. - Jestem w stałym kontakcie z komisarzem Vellą (Karmenu Vella, unijny komisarz środowiska gospodarki morskiej i rybołówstwa), ktory ma zupełnie inne nastawienie do tej inwestycji od swoich poprzedników. Kanał powstanie zgodnie z unijnym prawem, z poszanowaniem środowiska. Zresztą w perspektywie obecnej sytuacji geopolitycznej Polski, argumenty środowiskowe mogłyby zostać pominięte. Kanał to nie tylko polski interes gospodarczy, ale zapewniający nam bezpieczeństwo.

- Dzięki kanałowi będziemy mieć w elbląskim porcie 2,5 tys. nowych miejsc pracy, rozwinie się transport i turystyka - cieszy się Jerzy Wilk, elbląski poseł PiS, były prezydent tego miasta. - Wreszcie ruszamy naprawdę z pracami, po ośmiu latach rządów Platformy, która markowała jedynie prace nad przekopem.

Zaznaczmy, Zalew Wiślany jest akwenem podzielonym w 1945 r. między Polskę a ówczesny Związek Sowiecki. Jedyne, bezpośrednie naturalne przejście między Zalewem a Morzem Bałtyckim, tzw. Cieśnina Pilawska, znajduje się po stronie rosyjskiej. Rosjanie niechętnie widzą na swoim akwenie jednostki pod polskimi oraz innymi banderami. Jak podkreślił Marek Gróbarczyk, chociażby to ograniczenie powodowało, że na polskiej części akwenu nie mogły pływać jednostki o większych gabarytach.

Jarosław Kaczyński podkreślił w Elblągu, że przekop Mierzei Wiślanej wpisuje się znakomicie w tzw. Plan Morawieckiego.
- Kanał jest bardzo ważnym przedsięwzięciem, które zapewni miejsca pracy, rozwój Elbląga, gmin położonych nad Zalewem Wiślanym i całego regionu - mówił Kaczyński. - Kiedy byłem w Elblągu w 1989 r. to miasto żyło z przemysłu. Przez te lata Elbląg się zmienił, nie do końca tak jak byśmy chcieli. Przemysł upadł, trzeba to zmienić. Kanał przez Mierzeję, port w Elblągu, będzie przykładem dla innych miejsc w Polsce.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej ma rozpocząć się w 2019 lub 2020 roku - tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez Urząd Morski w Gdyni. Kanał żeglugowy z Morza Bałtyckiego na Zalew Wiślany ma być umiejscowiony w okolicach tzw. Nowego Świata, w gminie Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską (to tereny chronione unijnym programem Natura 2000). Koszt to ok. 800 mln zł. Kilka dni temu ogłoszono przetarg na firmę, która przygotuje dokumentację techniczną inwestycji. Kanał ma mieć ok. 20 m. szerokości, 1,3 km długości, poruszać się mają nim jednostki o zanurzeniu do 4,5 m. Od strony morza ma powstać port, przez Zalew Wiślany konieczne będzie przygotowanie torów wodnych (akwen jest płytki, średnio ok. 2,5 m. głębokości). Komunikację nad przekopem zapewnić mają dwa zwodzone mosty.

Kanał będzie zapewniał drogę do portu w Elblągu, który wg analiz pełniłby rolę pomocniczą dla portów Trójmiejskich. Część kontenerów byłaby rozładowywana właśnie w tym mieście.

- Projekt kanału broni się pod względem ekonomicznym, z drugiej strony nie będzie też to ogromna budowla, przecinająca drastycznie Mierzeję - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.

- Już wiemy, że nasi wschodni sąsiedzi będą oprotestowywać tę inwestycję ze względów środowiskowych - dodał Marek Gróbarczyk. - Apeluję do środowisk ekologicznych, nie bądźcie narzędziem tych działań.

- Będzie sprzeciw - mówił Jarosław Kaczyński. - Chodzi o to, by utrzymać status Polski, taki jak w czasach PRL, by nie dopuścić do wzrostu znaczenia naszego kraju. Chcemy to podejście pokonać.

Sprzeciw na razie pokazały dwie mieszkanki Krynicy Morskiej, miasta które znalazłoby się po wschodniej stronie kanału w Nowym Świecie. - Projekt kanału jest dla nas niebezpieczny, obawiamy się skażeń dla wód, lasów i plaż - mówiła Sylwia Szczurek z Krynicy Morskiej, która w elbląskim porcie stanęła z transparentem "Stop przekopowi". - Boimy się, że falochrony przekopu zniszczą nasze plaże, na to wskazuje wiele badań. 90 proc. kryniczan żyje z turystyki, jeśli dojdzie do skażeń, zanikania plaż, nikt do nas nie przyjedzie wypoczywać. Mówimy o tym od lat, ale nikt nas nie chce słuchać.

- Panie prezesie, prosimy nas wysłuchać - krzyczały do Jarosława Kaczyńskiego, wsiadającego do wycieczkowego statku ruszającego w rejs po Zalewie Wiślanym, protestujące mieszkanki. - Krynica pana pozdrawia - dodały, gdy ten się przy nich nie zatrzymał.

Dodajmy, że poważne wątpliwości dotyczące przekopu ma także Urząd Marszałkowski województwa pomorskiego, na którego terenie ma być budowany przecież przekop. Marszałek Mieczysław Struk ogłosił specjalne memorandum, w którym stwierdził m.in., że ekonomiczne, przyrodnicze i społeczne szacunki dotyczące tej inwestycji są "mało wiarygodne".

Czytaj więcej informacji o przekopie Mierzei Wiślanej

Rząd planuje przekop Mierzei Wiślanej już w 2017 roku
Mieszkańcy Krynicy Morskiej nie chcą przekopu Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej sprawdzi prokuratura
Przekop przez Mierzeję Wiślaną z dwoma mostami [WIDEO]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kanał przez Mierzeję Wiślaną powstanie w 2022 roku? Jarosław Kaczyński z wizytą w Elblągu [ZDJĘCIA] - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski