Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kapitał do ustalenia

kis
- Kapitał początkowy - wyjaśnia Dariusz Kowalczyk, rzecznik ZUS w Nowym Sączu - jest elementem nowego systemu emerytalnego i będzie stanowił część przyszłej emerytury. Obliczenie jego wysokości jest więc niezbędne do ustalenia właściwej wysokości przyszłej emerytury. Nie wszystkie jednak osoby będą musiały mieć obliczony kapitał. Obligatoryjnie przepis dotyczy osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., które przed 1 stycznia 1999 r. same lub za pośrednictwem swoich pracodawców opłacały składki na ubezpieczenia społeczne. Obowiązek ten jednak nie dotyczy tych osób, które nabyły albo wkrótce nabędą prawo do emerytury na obecnie obowiązujących zasadach.

ZUS przypomina

Tylko do 31 grudnia br. można jeszcze składać w ZUS wniosek o ustalenie kapitału początkowego. Do końca listopada br. Tarnowski Inspektorat ZUS wydał ponad 74 000 decyzji. Szacuje się, że do złożenia wniosku o ustalenie kapitału początkowego na terenie tarnowskiego ZUS uprawnionych jest ponad 120 000 osób.

Ustalenie kapitału początkowego nie odbywa się jednak z urzędu, ponieważ ZUS nie dysponuje informacjami, które osoby były ubezpieczone przed 1999 rokiem i jak długo pracowały. Dlatego też potrzebny jest wniosek. Można go odebrać w tarnowskim lub bocheńskim inspektoracie. Tu zainteresowani otrzymają wszelkie informacje.
Osoby, które aktualnie pracują mogą złożyć wniosek wraz z dokumentami koniecznymi do ustalenia kapitału początkowego swojemu pracodawcy, który następnie przekaże je do ZUS. Ci, którzy nie są nigdzie zatrudnieni, a także osoby, które wolą samodzielnie złożyć wniosek, bez pośrednictwa pracodawcy - przekazują go bezpośrednio do ZUS właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania. Ubezpieczeni i płatnicy składek zobowiązani są do złożenia takich wniosków do 31 grudnia br.
Jednak osoby, które z różnych przyczyn nie zdążą skompletować wymaganych dokumentów, np. z uwagi na konieczność ustalenia miejsca przechowywania dokumentacji płacowej zlikwidowanego zakładu pracy lub oczekiwanie na wydanie dokumentacji przez archiwum lub inną instytucję - będą mogły dopełnić formalności w dowolnym czasie, a więc nawet po 2006 r. Warto pamiętać, że każdy kolejny rok od wejścia w życie reformy zmniejsza możliwość odszukania starych dokumentów.
W sytuacji, gdy zakład pracy został zlikwidowany dokumenty potwierdzające zatrudnienie, w tym także osiągane wynagrodzenie, może wydać następca prawny zlikwidowanego zakładu pracy albo organ założycielski - np. wojewoda, lub organ nadrzędny-np. ministerstwo lub urząd centralny. Aby ułatwić wszystkim zainteresowanym poszukiwanie niezbędnych dokumentów ZUS przygotował bazę informacyjną wspomagającą poszukiwanie dokumentów zlikwidowanych bądź przekształconych zakładów pracy. W przypadku problemów, pracownicy bocheńskiego lub tarnowskiego inspektoratu ZUS udzielają wszelkiej pomocy. (kis)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski