Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karting - na dobry początek

Redakcja
Karting nie jest w naszym kraju tak popularny jak gry zespołowe, a szkoda, bo sport ten, przeznaczony głównie dla młodzieży, doskonale przygotowuje do startów w sportach samochodowych: rajdach, wyścigach górskich, będąc także ciekawą alternatywą spędzania wolnego czasu. Kraków ma w krajowym kartingu silną pozycję.

- To znakomity sposób przygotowania młodzieży do uczestnictwa w ruchu drogowym - mówi Wacław Piasecki

   Dzięki niskim kosztom zakupu i eksploatacji sprzętu to sport najbardziej dostępny dla szerszego grona miłośników motoryzacji. - Jest najbezpieczniejszy ze wszystkich tego rodzaju sportów, a przy tym dobrą szkołą: nie ma właściwie dziedziny sportu motorowego, której czołowi kierowcy nie wywodziliby się z kartingu - nie ukrywa Wacław Piasecki, były przewodniczący Okręgowej Komisji Kartingowej PZMot w Krakowie, a obecnie wiceprezes ds. szkoleniowych Małopolskiego Klubu Kartingowego.
   Wrażenia z jazdy kartem są fantastyczne. Wszystko dzieje się w zawrotnym tempie, wymaga od kierowcy znakomitego refleksu, wyczucia i szybkości wykonywanych manewrów. - Wyścigi rozgrywane są na torze doskonale widocznym z trybun, co tworzy piękne widowisko, walka toczy się od startu do mety - dodaje Wacław Piasecki.
\\\
   Nasz kraj zdecydowanie ustępuje w tej dyscyplinie pola Włochom (40 tysięcy zawodników), a także: Japonii, Anglii, Niemcom i Francji. Dysponujemy jednak niemałą ilością stałych torów, na których rozgrywane są eliminacje ME (Biłgoraj, Bydgoszcz, Koszalin, Poznań, Radom oraz Zielona Góra), a także wieloma mniejszymi.
   Kraków jest najstarszym i jednym z najbardziej liczących się ośrodków sportów kartingowych w Polsce. Stąd pochodzą przecież: Jan Kowalik (wicemistrz Polski), Jakub Piasecki (dwukrotny wicemistrz Polski, 6. w Pucharze Federacji Europejskiej), Michał Kościuszko (mistrz Polski) i najbardziej znany z nich Robert Kubica. Niestety, nie ma tu żadnego toru kartingowego, choć gotowy jest projekt uznany przez międzynarodową organizację kartingową za jeden z najlepszych na świecie. Problemem są pieniądze...
\
\\
   W myśl polskich przepisów w zawodach kartingowych uczestniczyć mogą osoby, które ukończyły 10. rok życia. - Dobrze jest rozpocząć treningi nawet dwa lata wcześniej, by wystartować w rywalizacji już z odpowiednim doświadczeniem - mówi Wacław Piasecki. Bo karting to nie tylko sport, ale również alternatywa spędzania wolnego czasu. - Uprawiany od najmłodszych lat stanowi znakomity sposób na szkolenie młodzieży i przygotowanie jej do uczestnictwa w ruchu drogowym. Wyrabia znakomicie umiejętność bezbłędnego panowania nad kierownicą, refleks, orientację w trudnych sytuacjach, umiejętność błyskawicznego podejmowania prawidłowych decyzji, uczy odpowiedzialności za siebie i innych - wylicza.
   Podstawą jest jednak obiektywne stwierdzenie predyspozycji dziecka do uprawiania tego sportu. Pomóc w tym mogą kluby kartingowe poprzez testy przyszłego kierowcy. - Doświadczony trener potrafi bezbłędnie określić, czy można oczekiwać osiągania znaczących wyników sportowych czy też raczej nastawić się na szkolenie podstawowe, bez ambicji startów w zawodach o mistrzostwo Polski.
   Regulamin startów w zawodach kartingowych przewiduje możliwość wyboru odpowiedniej dla zasobności kieszeni klasy, w jakiej rozgrywane są zawody. Klasy kartingu popularnego bazują na sprzęcie stosunkowo tanim i dostępnym dla przeciętnej kieszeni. Oczywiście, dla bardziej ambitnych istnieje również możliwość startu w kategoriach wyczynowych, lecz tym samym - droższych.
\\\
   Do podstawowego wyposażenia zawodnika należy: podwozie z silnikiem, odpowiedni ubiór dla danej kategorii, zestaw podstawowych narzędzi i środek transportu sprzętu. Należy również się liczyć z ewentualnymi kosztami zatrudnienia na zawody mechanika, jeśli nie zamierzamy samemu zajmować się obsługą sprzętu. By ograniczyć koszty, można zakupić sprzęt używany, a więc znacznie tańszy. Najważniejszym zakupem jest kask ochronny. Do tego dochodzą: kombinezon, rękawice oraz buty, a także narzędzia serwisowe. Szczegółowe dane, jak i wszelkie porady, uzyskać można w każdym klubie kartingowym. Klub może też pomóc w załatwieniu spraw związanych z zakupem sprzętu.
   Rozgrywki przeprowadzane są w systemie eliminacji w Grupie (Lidze) A (kategorie wyczynowe oraz klasy zgodne z regulaminem międzynarodowym), gdzie rozgrywane jest 8 eliminacji (liczy się suma punktów zdobytych w połowie z nich plus wynik najlepszej eliminacji) oraz w Grupie (Lidze) B (kategorie popularne), gdzie system prowadzenia rozgrywek o mistrzostwo Polski jest podobny jak w Lidze A.
(SUB)
   Za pomoc w przygotowaniu tekstu dziękuję członkom Małopolskiego Klubu Kartingowego. Spotkanie osób zainteresowanych trenowaniem w klubie odbędzie się w piątek (6 bm.) o godz. 18 w motelu "Kosynier" w Węgrzcach k. Krakowa.
   Kart jest pojazdem czterokołowym, skonstruowanym jako rama z rurek stalowych, wyposażonym w spoilery i osłony plastikowe, które zapewniają kierowcy bezpieczeństwo. Pojazd posiada również bardzo efektywny układ hamulcowy, prosty układ kierowniczy oraz sztywną tylną oś, napędzaną przez silnik łańcuchem podobnym do łańcucha motocyklowego. Jako napęd używany jest głównie silnik spalinowy (o pojemności od 50 do 250 cm sześc. i mocach od 5 do... aż 90 KM). Może osiągnąć prędkość nawet 200 km/h. *Przykładowe ceny sprzętu
(najtańsza kategoria Kadet 60): podwozie używane z silnikiem (2-4 tys. zł), komplet ogumienia suchego (350 zł), komplet ogumienia deszczowego (400-800 zł), kask (300-1500 zł), łańcuch napędowy (ok. 70 zł) oraz zębatka łańcucha na tylną oś (ok. 40 zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski