Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kazimierz i Grzegórzki nie dla samochodów? Krakowianie obawiają się, by "Klimatyczny Kwartał" nie zamienił się w "Miasto bez mieszkańców"

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
"Klimatyczny Kwartał" to realizowany przez miasto projekt na Kazimierzu i w części Grzegórzek. Urząd przedstawił właśnie raport z konsultacji społecznych w sprawie tego przedsięwzięcia. Wśród postulatów są ograniczenia ruchu samochodowego na tym obszarze.
"Klimatyczny Kwartał" to realizowany przez miasto projekt na Kazimierzu i w części Grzegórzek. Urząd przedstawił właśnie raport z konsultacji społecznych w sprawie tego przedsięwzięcia. Wśród postulatów są ograniczenia ruchu samochodowego na tym obszarze. Piotr Szymaszek
"Klimatyczny Kwartał" to realizowany przez miasto projekt na Kazimierzu i w części Grzegórzek. Urząd przedstawił właśnie raport z konsultacji społecznych w sprawie tego przedsięwzięcia. Wśród postulatów są ograniczenia ruchu samochodowego na tym obszarze i wydłużenie czasu pobierania opłat w strefie parkowania. W mediach społecznościowych nie brak komentarzy krakowian, którzy obawiają się, że taka inicjatywa zamiast zachęcić do osiedlania się w centrum, przyczyni się do powstawania "Miasta bez mieszkańców", ale z hotelami, hostelami i apartamentami na wynajem.

FLESZ - Kreatywne myślenie to kluczowa kompetencja przyszłości KOMENTARZ

od 16 lat

- W dzielnicy Kazimierz bardzo trudno żyć z powodu hałasu, nadmiernego ruchu samochodowego wieczorami i w weekendy, nie jest bezpiecznie z powodu dużej ilości lokali i sklepów sprzedających alkohol. Brakuje podstawowych usług, zieleni. Nie ma również w centralnej części Kazimierza infrastruktury dla dzieci, placów zabaw - podkreśliła jedna z osób uczestniczących w konsultacjach dotyczących "Klimatycznego Kwartału".

Krakowski magistrat poinformował, że rozpoczyna się pierwszy etap dotyczący budowy parku przy ul. Karmelickiej. Teren inwestycji właśnie został przekazany wykonawcy.

Kraków. Rozpoczyna się pierwszy etap budowy parku przy ulicy...

Podobnych komentarzy było więcej, np. taki: "Mieszkańcy są wypychani z dzielnicy na rzecz turystów i usług oraz sklepów dla nich. Postępuje gentryfikacja obszaru i obawiam się, że za kilka lat będzie to wydmuszka dla turystów".

W konsultacjach głównie wypowiadali się mieszkańcy obszaru, który ma być objęty "Klimatycznym Kwartałem", a więc Kazimierza oraz fragmentu Grzegórzek (teren na wschód od torów kolejowych do al. Daszyńskiego). W uwagach dotyczących Kazimierza skarżyli się m.in. na nadmierny hałas po godz. 22, zbyt dużą liczbę lokali z alkoholem, zajmowanie chodników przez ogródki knajpiane, brak miejsc postojowych dla aut, brak zieleni np. na placach Nowym i Wolnica, czy ul. Starowiślnej, Krakowskiej, Józefa. W przypadku Grzegórzek pojawił się m.in. postulat pozostawienie dwukierunkowej ul. Grzegórzeckiej (planowany jest jeden kierunek od ronda Grzegórzeckiego w stronę ul. Dietla), zwracano uwagę na problem związany z retencją wody w rejonie al. Daszyńskiego (sugerowano, że tam gdzie to możliwe powinna być zieleń zamiast płyt chodnikowych).

W przypadku rozwiązań transportowych w raporcie z konsultacji zaznaczono, że rekomendowane jest rozszerzenie czasu funkcjonowania strefy płatnego parkowania na obszarze Kazimierza i Grzegórzek, tak by obowiązywała w godz. 8-21, a także wprowadzenie opłat w niedzielę (obecnie płatne parkowanie obowiązuje od poniedziałku do soboty w godz. 10-20).

W dokumencie zaznaczono też, że projekty zmian w organizacji ruchu, wprowadzające tzw. sektorową organizację ruchu (np. propozycje jednego kierunku ruchu ul. Starowiślnej) nadal wzbudzają różne, często emocjonalne oceny skuteczności tych działań.

"Część rozmówców postulowała wprowadzenie radykalnych ograniczeń w ruchu drogowym i wprowadzenie na obszarze całego Kazimierza obszaru ruchu pieszego. Były to głównie opinie osób, które deklarowały, że zaobserwowały taką organizację dzielnic historycznych w innych krajach, choć lokalnym przykładem jest Stare Miasto" - zapisano w raporcie.

Podczas rozmów w ramach konsultacji zwracano też uwagę na brak konsekwencji we wprowadzaniu zmian i to zarówno postrzeganych jako prosamochodowe, jak i prorowerowe. "Dotyczy to zwłaszcza korytarza Dietla-Grzegórzeckiej i wielokrotnych
zmian decyzji oraz terminów wprowadzania nowej organizacji ruchu, co w efekcie prowadzi do utraty wiarygodności i konsekwencji
w działaniu urzędu" - podkreślono w dokumencie.

Główne założenia "Klimatycznego Kwartału", realizowanego przez Zarząd Transportu Publicznego, mają na celu doprowadzenie do redukcji emisji dwutlenku węgla. Projekt jest elementem działań w ramach europejskiej inicjatywy Climat KIC Deep Demonstration oraz efektem zobowiązania władz Krakowa do osiągnięcia zeroemisyjności do 2050 r. Przedsięwzięcie jest realizowane w oparciu o ideę miasta 15–minutowego, czyli takiego kształtowanie przestrzeni, aby podstawowe usługi (sklep, poczta, szkoła, przedszkole, park, apteka, kawiarnia itp.) zlokalizowane były w obrębie 15 minut spacerem lub rowerem od miejsca zamieszkania. Uczestnicy konsultacji wskazywali, że główne braki dotyczące usług to przychodnia i żłobki.

Na terenie "Klimatycznego Kwartału" zameldowanych jest 11 415 osób (stan na marzec 2021). W konsultacjach wzięło udział niewielu z nich. W punktach konsultacyjnych przeprowadzono wywiady z łącznie ok. 140 osobami (63 proc. – mieszkańcy obszaru; 37 proc. – osoby spoza obszaru). Do tego odbyły się warsztaty (w dyskusji wzięło udział około 20 osób), a w geoankiecie wzięło udział 210 osób. Przygotowano też ankietę dla przedsiębiorców (łącznie zebrano 14 ankiet elektronicznych i 26 papierowych).

W mediach społecznościowych w ostatnim czasie pojawiło się natomiast wiele komentarzy mieszkańców Kazimierza i Grzegórzek, jak i innych dzielnic Krakowa, którzy mają sporo obaw, dotyczących polityki transportowej realizowanej w centrum Krakowa. Obawiają się, że ograniczanie ruchu samochodowego, redukcja miejsc parkingowych nie pomoże, a może pogłębić problem ubytku mieszkańców na tym terenie. Zwracają też uwagę, że zmniejszenie ruchu na Kazimierzu i części Grzegórzek przeniesie korki, hałas i spaliny w inne rejony miasta.

- Należy patrzyć na miasto jako jedną tkankę i popatrzyć szerzej ile wyrządzimy szkody klimatowi przez objeżdżanie jeszcze szerszym łukiem centrum. Wydzielanie takich fragmentów przy jednoczesnym upośledzaniu komunikacji między dzielnicami i braku nowych szybkich połączeń alternatywnych spowoduje jeszcze większe korki - skomentowała jedna z mieszkanek.

Krakowianie zwracają uwagę, że przeprowadza się na nich eksperymenty transportowe i społeczne, nawiązując do profilu, założonego w mediach społecznościowych "Kraków pierwszym miastem bez mieszkańców - Eksperyment społeczny".

Urzędnicy dalej natomiast pracują nad "Klimatycznym Kwartałem". - Raport z konsultacji jest aktualnie analizowany. Po okresie świątecznym będziemy przedstawiali propozycje zmian w ramach "Klimatycznego Kwartału" - informuje Sebastian Kowal z ZTP.

Za przygotowanie "Klimatycznego Kwartału" odpowiada firma A2P2, z którą miasto podpisało umowę na kwotę 424 350 zł. O realizację tego zamówienia ubiegała się też prestiżowa duńska firma Gehl Architects. Jej ofertę odrzucono, bo nie spełniała polskich wymogów. W ZTP postanowiono jednak podpisać dodatkową umowę z firmą Gehl (na kwotę 84 870 zł; bez przetargu, bowiem zamówienie nie przekraczało 130 tys. zł), dotyczącą zagospodarowania placu Wolnica, co wzbudziło duże kontrowersje. W listopadzie pokazano efekt prac firmy Gehl, które nie są odkrywcze. Na jednym z głównych miejsc Kazimierza proponuje się m.in. wymianę nawierzchni, więcej zieleni i zagospodarowanie terenu wokół fontanny. Mieszkańcy i radni przekonują, że o takie rozwiązania wcześniej wnioskowali i sami by je wymyślili bez trwonienia publicznych pieniędzy.

Główne zadania określone w ramach "Klimatycznego Kwartału":

  • przywrócenie ul. Dietla charakteru rezydencyjnego;
  • nowa rola ul. Krakowskiej po remoncie;
  • rewitalizacja placu Wolnica;
  • stworzenie ulic-ogrodów
  • przebudowa i rewitalizacja placu Nowego;
  • przebudowa i rewitalizacja ul. Starowiślnej;
  • park Kolejowy i rowerostrada;
  • zielony plac Grzegórzecki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski