Kiedy będą chodniki?

SYP
Kiedy przygotowywano projekty modernizacji dróg miały one także obejmować budowę chodników. Jednak takie inwestycje okazały się zbyt drogie. Dla przykładu remont odcinka drogi wojewódzkiej 794, od Zielonek, aż do granic Małopolski miał kosztować ponad 79 mln zł.

Przy drodze 974 teraz montowane są krawężniki, ale jest szansa, że potem powstanie chodnik. Fot. Jacek Sypień

WOLBROM. Ruszyły remonty dróg wojewódzkich w powiecie olkuskim. Czy w ślad za nową nawierzchnią dla aut pójdą nowe chodniki dla pieszych?

Dlatego na wniosek samorządów, przez które przebiega ta droga, zdecydowano się podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszym, który obecnie jest realizowany wykonać tylko nową nawierzchnię. Dzięki ograniczeniu zakresu inwestycji, udało się ograniczyć koszty o połowę. W efekcie koszt modernizacji nawierzchni całego 33-km odcinka drogi 794 będzie kosztował 40 mln 872 tys. zł. Jednak władze gmin pod naciskiem mieszkańców starają się, aby przy okazji prowadzonych obecnie prac wykonać, choć część odcinków chodników. Gminy są skłonne pokryć połowę kosztów.

Na ten temat rozmawiano podczas ostatniego spotkania w wolbromskim magistracie, w którym wziął udział Grzegorz Stech, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich, który prowadzi te współfinansowane przez gminy inwestycje. Przyznał, że władze województwa nie mają zaplanowanych pieniędzy na budowę takich chodników. Ale dodał, że jeśli po rozstrzygnięciu przetargów zostają wolne środki, to są one przeznaczane właśnie na współfinansowanie budowy chodników. Niedawno Sejmik Województwa Małopolskiego rozdysponował 300 tys. zł na ten cel. Jak zapewniał dyrektor Stech, jeśli pojawią się wolne środki, to być może jeszcze w tym roku uda się wybudować 920 m długości odcinek chodnika wzdłuż drogi wojewódzkiej 794 od wolbromskiego zalewu do Czarnego Lasu. Będzie to możliwe, gdyż gmina ma projekt techniczny z pozwoleniem na budowę.

Podczas spotkania rozważano też inne możliwości. Inicjator spotkania, radny Sejmiku Jacek Soska proponował, aby zamiast budować chodniki, pokrywać jedynie asfaltem 1,5 m pobocza i tak powstały pas dla pieszych oddzielać ciągłą linią od jezdni. Takie rozwiązanie zastosowano w kilku miejscach podczas ubiegłorocznej modernizacji dróg powiatowych. Z kolei burmistrz Jan Łaksa pytał, czy do czasu pozyskania środków na budowę chodników jest możliwość zbudowania w Chełmie, Dłużcu i w centrum Strzegowej "tymczasowych" chodników, utwardzanych pozostałościami sfrezowanego asfaltu. Jak się okazało, jest to możliwe.

W docelowych planach jest wybudowanie chodników w centrum Strzegowej koło kościoła, od szkoły do remizy w Dłużcu, w centrum Chełmu, od wolbromskiego zalewu do Czarnego Lasu. Z kolei przy bardzo ruchliwej drodze 783 z Olkusza do Wolbromia, takie chodniki mają powstać między innymi przy skrzyżowaniach z drogami prowadzącymi do Chrząstowic i Zarzecza.

(SYP)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie