Kiedy sprzedawca nie chce uznać reklamacji

DOROTA DEJMEK
W 2012 r. do polubownych sądów konsumenckich wpłynęło 2660 wniosków. Zwykle zawierano ugodę. FOT. INGIMAGE
W 2012 r. do polubownych sądów konsumenckich wpłynęło 2660 wniosków. Zwykle zawierano ugodę. FOT. INGIMAGE
Jeśli stwierdzimy wadę w zakupionym produkcie lub usługę wykonano niezgodnie ze zleceniem, możemy złożyć reklamację.

W 2012 r. do polubownych sądów konsumenckich wpłynęło 2660 wniosków. Zwykle zawierano ugodę. FOT. INGIMAGE

SPÓR Z PRZEDSIĘBIORCĄ. Swoich roszczeń możemy dochodzić na drodze sądowej albo korzystając z polubownych metod rozwiązywania sporu

Jeżeli przedsiębiorca nie chce jej uznać, możemy dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Albo skorzystać z polubownych metod rozwiązywania sporu - mediacji prowadzonych przez Inspekcję Handlową lub sądu polubownego przy wojewódzkim inspektoracie IH.

Tylko jeśli spór dotyczy spraw bankowych, finansowych korzystamy z mediacji innych podmiotów niż IH, np. Arbitra Bankowego, sądów polubownych przy Rzeczniku Ubezpieczonych, Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Sąd polubowny

Stały Polubowny Sąd Konsumencki (SPSK) IH rozpatruje spory pomiędzy przedsiębiorcą i konsumentem, jeśli sprzedaż lub usługa nie przekracza wartości 10 tys. zł. Tylko sąd w Warszawie nie ma ograniczonej wartości przedmiotu sporu. Sprawę do SPSK może wnieść konsument, przedsiębiorca, organizacja konsumencka oraz miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Sąd zajmuje się sprawą, jeśli zgodzą się na to konsument i przedsiębiorca. Rozprawę prowadzą arbitrzy, których zadaniem jest skłonienie stron do zawarcia porozumienia. W jej trakcie głos mogą zabrać obie strony, prezentowane są dowody, a w razie potrzeby także opinie biegłych. Wynikiem jest ugoda lub wyrok, które mają moc wyroku sądu powszechnego i ugody zawieranej przed sądem powszechnym. Strona niezadowolona z wyroku może złożyć skargę do sądu powszechnego o jego uchylenie, natomiast ugoda ma charakter ostateczny. Postępowanie przed SPSK jest bezpłatne, z wyjątkiem ponoszenia kosztów ewentualnej opinii rzeczoznawcy lub biegłego.

Mediacja

Polubowne załatwienie sprawy możliwe jest również dzięki mediacji IH. Wszczynana jest na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego interes słabszego uczestnika rynku. Na taki sposób załatwienia sporu muszą zgodzić się obie strony. Postępowanie jest bezpłatne.

W toku mediacji mediator zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu. Na każdym etapie mediacji obie strony mają prawo zrezygnować z tej formy rozwiązania sporu oraz złożyć pozew o rozpatrzenie sprawy przez sąd powszechny lub polubowny.

Procedury w UE

Polubowne rozwiązywanie sporów będzie łatwiejsze i jednakowe dla wszystkich konsumentów w Unii Europejskiej. W ubiegłym tygodniu Rada UE przyjęła bowiem pakiet legislacyjny, w skład którego wchodzą: dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz rozporządzenie w sprawie rozwią- zywania sporów w sieci.

Jednym z głównych celów nowych regulacji jest ułatwienie konsumentom możliwości polubownego rozstrzygnięcia sporów przy transakcjach transgranicznych, w tym dokonywanych przez internet. Przed dokonaniem zakupu konsument będzie wiedzieć, czy przedsiębiorca wyraża zgodę na polubowne rozpatrzenie skargi oraz jaka jednostka będzie rozstrzygać spór - taka informacja będzie widnieć w dokumentach handlowych sprzedawcy oraz na jego stronie internetowej.
W przypadku zakupów przez internet stworzona zostanie platforma, za pośrednictwem której rozpatrywane będą spory. Skargę będzie można złożyć drogą elektroniczną za pomocą formularza dostępnego we wszystkich językach urzędowych UE. Będzie ona kierowana do wybranej przez obie strony jednostki rozpatrującej spór. Informacja o rozstrzygnięciu również zostanie dostarczona przez internet. Nowe przepisy w ciągu dwóch lat mają zostać wprowadzone do polskiego prawa.

dorota.dejmek@dziennik.krakow.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie