Kierowca wkrótce niepotrzebny?

Redakcja
Wkrótce w sprzedaży pojawi się nowa corsa. O samochodzie tym pisaliśmy już w "Jeżdżę z Dziennikiem". Przypomnijmy więc, że w "maluchu" Opla znajdzie się wiele nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich jest zautomatyzowana, pięciobiegowa, ręczna skrzynia biegów o nazwie "Easytronic". W skrzyni tej trzy elektryczne silniczki wykonywać będą zadania, które od początku istnienia samochodów absorbowały kierowcę: operowanie sprzęgłem oraz wybieranie biegu i jego włączanie.

Nowa corsa, nowa skrzynia biegów

 "Easytronic" jest wygodna, jak zwykła automatyczna przekładnia, działa jednak szybciej, ma mniejszą masę i jest o około połowę tańsza od konwencjonalnej czterobiegowej skrzyni automatycznej. Czynnikiem decydującym w pracach nad nową przekładnią była chęć skrócenia czasów załączania przełożeń w trybie automatycznym, tak aby włączać biegi szybciej niż to potrafi doświadczony kierowca. Zmiana biegów przez "Easytronic", która oparta jest na przekładni manualnej Opla, zajmuje średnio tylko 300 milisekund, a czasami nawet 240 milisekund. Osiągnięto to poprzez zastosowanie trzech elektrycznych silniczków napędzających oraz złożonego systemu kontroli elektronicznej.
 Kierowca nowej corsy 1,2, bo właśnie w takim modelu będzie stosowany "Easytronic", może wybrać przełożenie automatyczne lub ręczne poprzez przesunięcie dźwigni zmiany biegów w lewo. Sygnalizator umieszczony poniżej obrotomierza wskazuje aktualny tryb pracy. Włączenie lub wyłączenie sprzęgła, wprowadzenie biegu oraz jego wybieranie są dokonywane za pomocą oddzielnych, elektrycznych silniczków napędzających. Te dwie ostatnie funkcje są aktywowane przez mały zespół sterujący, umieszczony na konwencjonalnej skrzyni biegów i składający się z dwóch silniczków sterujących i układu elektronicznego. Umożliwia to oferowanie pięciobiegowej skrzyni automatycznej, która w konwencjonalnym kształcie byłaby za duża i zbyt droga dla samochodu tej klasy.
 W trybie ręcznym kierowca może zmienić bieg na wyższy lub niższy poprzez popchnięcie lub pociągnięcie dźwigni w kierunku "plus" (do przodu) lub "minus" (do tyłu). Nie trzeba przy tym zmieniać pozycji pedału gazu; "Easytronic" automatycznie przymyka przepustnicę.
 W przeciwieństwie do tradycyjnych przekładni stopniowanych, biegi można pominąć przesuwając dźwignię kilkakrotnie w tym samym kierunku, co prawie nie zwiększa czasu potrzebnego na zmianę biegów.
 W optymalnym zakresie obrotów, redukcja o kilka biegów w przekładni "Easytronic" jest również możliwa w trybie manualnym. Odbywa się to poprzez pełne wciśnięcie pedału gazu. Tryb automatyczny posiada również tę samą funkcję. Aby zminimalizować zużycie paliwa, podczas normalnej jazdy zawsze włączany jest najwyższy możliwy bieg.
 W przypadku uruchomienia systemu ABS podczas gwałtownego hamowania, "Easytronic" reaguje jak doświadczony kierowca rozłączając sprzęgło bez względu na wybrany tryb jazdy. Podczas normalnego hamowania, nawet w trybie manualnym, aby uniknąć zadławienia silnika, "Easytronic" redukuje biegi zgodnie z wytracaną prędkością. W trybie automatycznym redukcja dostosowuje się tak, aby być na właściwym biegu do przyspieszenia. Kiedy kierowca całkowicie zatrzymuje samochód, obojętnie w którym trybie, "Easytronic" wyłącza sprzęgło. Samochód rusza zaś, gdy kierowca puszcza hamulec, włączając tym samym pierwszy bieg. Podczas manewrowania pojazdem przy niskich prędkościach "Easytronic" zachowuje się jak tradycyjna przekładnia automatyczna. Sprzęgło umożliwia częściowe przeniesienie napędu, dzięki któremu corsa może powoli jechać do przodu, na przykład podczas parkowania. Ruszanie pod górę jest również łatwiejsze, ponieważ sprzęgło samoczynnie reaguje na warunki jazdy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie