Kolej na dyskusje o złotym pociągu w gminie Świątniki i Mogilany. Nowa linia Kraków - Myślenice

Barbara CirytZaktualizowano 
Są dwie koncepcje budowy linii kolejowej Kraków - Myślenice, tzw. złotego pociągu. Szybka kolej miałby prowadzić przez gminę Świątniki Górne, a być może również przez gminę Mogilany. Trwają dyskusje, uzgodnienia, negocjacje i konsultacje społeczne.

Koncepcje budowy nowej linii kolejowej zleciły władze województwa. Projektanci pracowali nad nimi od lutego. - Wykonano kilka projektów dla komunikacji kolejowej, ale także jednocześnie dla porównania powstawały koncepcje nowej drogi samochodowej, takiej która uwzględniałaby tylko przejazd autobusów. Jednak ten wariant drogowy był tylko materiałem porównawczym i nie jest brany pod uwagę - mówi Damian Bugajski jeden z konsultantów z firmy Progreg.

Koszty budowy linii kolejowej też są na razie tylko orientacyjne i zależą od tego czy byłaby dwutorowa, czy jednotorowa z mijankami. Wstępne szacunki pokazują ogromne rozbieżności od 2,5 nawet do 4 mld zł.

Złoty pociąg w Świątnikach Górnych. Mieszkańcy konsultują pr...

Po opracowywaniu koncepcji ostatecznie zdecydowano się na pokazanie dwóch wariantów nowej linii: czerwony (wschodni) i niebieski (zachodni). Zostały przedstawione podczas konsultacji społecznych w trzech gminach: Świątnikach Górnych, Sieprawiu i Myślenicach. Jednak, jak się okazuje, na konsultacje przychodzą także mieszkańcy gminy Mogilany, bo jeden z wariantów przebiega przez jej teren.

Po wyjeździe z Dworca Głównego w Krakowie pociąg niezależnie od wariantów pierwszy przystanek miałby w Swoszowicach. Następnie w wariancie czerwonym kolejny przystanek byłby w Świątnikach Górnych, potem w centrum Sieprawia i Polance w okolicy strefy gospodarczej oraz w Myślenicach. W wariancie niebieskim poza miastem pierwszy przystanek byłby w Konarach, następnie Siepraw - Zadziele i dalej w Polance przy strefie oraz w Myślenicach.

Plany budowy linii kolejowej na południe od Krakowa były już przed wojną zarówno pierwszą, jak i drugą. Podczas konsultacji mieszkańcy przypominali te pomysły. - Nigdy do nich nie doszło. Teraz jesteśmy na etapie kolejnego planowania. Tym pomysłom sprzeciwiają się głównie osoby, których nieruchomości, pola, działki, podwórka i domy leżą na trasie nowej linii i mogą stracić dobytek, oczywiście uzyskując odszkodowania - mówi pan Stanisław ze Świątnik Górnych. - Przez mój teren też linia ma przebiegać, ale nie jestem przeciwnikiem budowy, jeśli będzie służyła naszej społeczności i będziemy mieli łatwy dostęp do przystanków - mówi.

Jan Friedberg, konsultant z firmy przygotowującej koncepcje nowej drogi zaznacza, że czerwony wariant zakłada budowę torów w terenach zabudowanych, a łatwym dostępem do przystanków, a według wariantu niebieskiego linia kolejowa przechodziłaby z dala od zabudowań i koniecznością dojazdów do przystanków. - W obu wariantach konieczne są wyburzenia kilkudziesięciu domów, ale w wariancie niebieskim byłoby około 30 procent miej wyburzeń - dodaje Jan Friedberg.

Dom może utracić Edward Waśniowski, ale uważa, że dla rozwoju kolei nie należy blokować tego przedsięwzięcia. - Jeśli trzeba to wyprowadzę się, będą odszkodowania, za które kupi się nowy dom - zaznacza. Przeciwko linii kolejowej nie są też dwaj mieszkańcy Olszowic. - Ważne jest to, żeby decyzje o budowie i wykupie terenów były szybkie. Najgorsze jest rezerwowanie terenu i trzymanie ludzi przez lata bez możliwości zainwestowania i blokowaniu sprzedaży - uważa pan Andrzej.

Pan Marek z Olszowic też nie chciałby blokować inwestycji, ale zaznacza, że trasa nowej linii przebiega przez stawy i rzekę w jego miejscowości, gdzie siedliska mają bobry.

Daniel Ryś, mieszkaniec Rzeszotar i radny gminy Świątniki Górne zaznacza, że mieszkańcy obawiają się, że podczas budowy linii kolejowej m.in. tunelu - mogą uaktywnić się osuwiska. - Podczas budowy to może okazać się ogromnym problemem - zwraca uwagę radny. Zaznacza, że projektanci powinni wziąć pod uwagę takie argumenty mieszkańców gminy.

- W dzisiejszych czasach sprawna komunikacja jest ważnym elementem dla funkcjonowania mieszkańców i poszczególnych grup społecznych. Ważne jest, aby planowane rozwiązania komunikacyjne uwzględniały zarówno potrzeby przyszłych użytkowników, jak i akceptację społeczności lokalnej zamieszkałej na terenie lub w sąsiedztwie planowanego przebiegu linii kolejowej - komentuje Małgorzata Duży, burmistrz Miasta i Gminy Świątniki Górne.

Pominięta gmina Mogilany

W dyskusjach i uzgodnieniach dotyczących przebiegu nowej linii kolejowej Kraków-Myślenice została pominięta gmina Mogilany.

Piotr Piotrowski, wójt Mogilan zaznacza, że początkowo nie planowano budowy linii na terenie tej gminy. - Potem okazało się, że jeden z wariantów - brany ostatnio pod uwagę - przebiega przez Konary i Lusinę na terenie naszej gminy. Mieszkańcy pytają o szczegóły dotyczące tej inicjatywy, a my nic nie potrafimy odpowiedzieć. Dlatego wystosowaliśmy pismo do Urzędu Marszałkowskiego, który zlecił opracowanie koncepcji tych linii kolejowych, z pytaniem dlaczego nasza gmina została pominięta na etapie rozmów i uzgodnień przebiegu trasy - mówi wójt

- Na etapie pierwszych rozmów informowano nas, że linia kolejowa ominie nasza gminę, bo są zbyt duże wzniesienia, żeby mógł przejechać pociąg. Teraz chcemy wiedzieć, jakie rozwiązania są planowane, czy będą tunele - dodaje Piotr Piotrowski.

WIDEO: Elektryczne mikrosamochody prosto z Chin do wypożyczenia w Krakowie

Źródło: TVN Turbo/x-news

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
A
AntyRys
2019-07-19T11:08:32 02:00, AntyRys:

Pana Daniela Rysia proszę nie słychać bo on ma wiecznie dużo do powiedzenia a nie słucha ludzi, jest bez szczelny i wysmiewa się z biedniejszych ludzi nie wiem co on Robi ogólnie w radzie gminy. Co do tej inwestycji zgadzam się z kom. Niżej że będę dyskutować a do pociągu wsiadziemy o ile wsiadziemy za dobre za 10 lat jak nie więcej.

*słuchać

A
AntyRys

Pana Daniela Rysia proszę nie słychać bo on ma wiecznie dużo do powiedzenia a nie słucha ludzi, jest bez szczelny i wysmiewa się z biedniejszych ludzi nie wiem co on Robi ogólnie w radzie gminy. Co do tej inwestycji zgadzam się z kom. Niżej że będę dyskutować a do pociągu wsiadziemy o ile wsiadziemy za dobre za 10 lat jak nie więcej.

M
Mieszkaniec

Projektuja na własną rękę ludzi nie pytają nie informują nas ze jakieś spotkania są wtej sprawie tylko chwała się na że odbyło się może wybudujemy trasę koło burmistrza i tych co tego chca bo ztego co wiem to duża ilość ludzi tego niechce w swiatnikach.

A
Ahah

To sa kpiny. Jak buduja trase lagiewnicka to nic nie dyslutuja tylko wchodzs z buldozwrami i buduja. A tutaj beda 20 lat dyskutoqac. Zeby 15km torow kolejowych jednotorowych polozyc. Jakies jaja. Zamiast wybrac wariant najlepszy technicznie co do predkosci, czasu przejazdu i liczby obslugiwanych osob. Powinni w 2020 juz wchodzic z lopatami a w 2021 powinny kursowac pociagi. No ale beda debatowac do 2030.

u
uh

Jak na tak krętą trasę w terenie mocno pagórkowatym, to może chodzi o rollercoaster?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3