Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej w Krakowie rozpędza się. Czy SKA może stać się namiastką metra?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach rozbudowy infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstaje m.in. przystanek Kraków - Grzegórzki.
W ramach rozbudowy infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstaje m.in. przystanek Kraków - Grzegórzki. Marcin Banasik
Małopolska od połowy roku zamierza mocno postawić na Szybką Kolej Aglomeracyjną (SKA). Po zakończeniu gigantycznej inwestycji, polegającej m.in. na dobudowie w Krakowie dodatkowej pary torów, pociągi będą mogły kursować na trzech linach SKA. Z myślą o rozwoju sieci kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały siedem przystanków, wybudowały dwa nowe i zapowiedziały budowę trzech kolejnych. Niektóre stacje miało wykonać miasto. Nie powiodła się realizacja inwestycji na Prądniku Czerwonym. W urzędzie tłumaczą, że zabrakło pieniędzy. Liczą jednak na to, że znajdzie się unijne wsparcie.

- W stolicy Małopolski realizujemy bezprecedensowe projekty kolejowe, które poprawiają komfort podróży i skracają czas przejazdu - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą w Krakowie inwestycję pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Kontrakt za przeszło 1,2 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską.

W Krakowie oprócz dodatkowej pary torów na trasie kolejowej przecinającej centrum miasta powstały także nowe obiekty. Wśród nich wybudowano m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ulicami Kopernika i Miodową, a nad Wisła powstały trzy mosty kolejowe. Obecnie trwają prace związane z ukończeniem trzeciego z mostów, obok którego poprowadzono też kładę pieszo-rowerową.

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji wybudowano też dwa przystanki kolejowe – Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Z pierwszego już korzystają podróżni, drugi ma zostać oddany do eksploatacji w tym roku.

Ponadto projekt realizowany przez PKP PLK zakładał modernizację istniejących przystanków i stacji: Kraków Łobzów, Kraków Zabłocie, Kraków Płaszów, Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kokotów i Węgrzce Wielkie. Tam prace objęły m.in. remonty peronów, zwiększenie dostępność dla wszystkich podróżnych, również osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na tym jednak nie koniec. Zapowiedziano bowiem powstanie kolejnych dwóch przystanków: Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek, które mają powstać do końca 2024 r. w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Z pieniędzy z tego programu ma także zostać wybudowany (do 2024 r.) przystanek na os. Piastów w Nowej Hucie.

- Dodatkowe przystanki, wybudowane dzięki wsparciu rządu, zagwarantują wygodny dostęp do pociągu kolejnym mieszkańcom Krakowa – zaznacza minister Andrzej Adamczyk.

Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa komentuje: - Przystanek kolejowy na osiedlu Piastów będzie bardzo ważnym rozwiązaniem dla mieszkańców okolicznych osiedli Bieńczyce i Mistrzejowice. W związku z tym zadaniem konieczne jest też przedłużenie przez miasto linii tramwajowej, tak by powstał węzeł łączący komunikację miejską z kolejową. Mogłaby tam powstać zadaszona stacja.

Po zrealizowaniu inwestycji kolejowych Województwo Małopolskie przewiduje uruchomienie linii SKA na trzech trasach:

  • SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko;
  • SKA2 Przeciszów – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sędziszów;
  • SKA3 Tarnów – Kraków Główny (analizowane jest wydłużenie części kursów przez Trzebinię do Oświęcimia).

- Ostateczny kształt oferty będzie uzależniony od możliwości taborowych operatorów Koleje Małopolskie i Polregio oraz sytuacji finansowej Województwa - informuje Magdalena Opyd, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

W porównaniu z obecnym rozkładem po oddaniu dodatkowej pary torów poprawi się przepustowość i będzie możliwe cykliczne kursowania pociągów na wszystkich liniach SKA.

Na rozwój SKA Kraków czeka od wielu lat. Często słychać opnie, że to może być system komunikacji będący namiastką metra. Pociągiem będzie można bowiem w kilka, kilkanaście minut dojechać do centrum z różnych części miasta.

Władze Krakowa zaangażowały się w rozwój SKA. W zeszłym roku otwarto dworzec w Krakowie Swoszowicach. Inwestycja została zrealizowana przez PKP. W jej ramach miasto przy współudziale kolei przebudowało sąsiednią stację kolejową SKA oraz wybudowało parking park&ride.

Krakowscy radni narzekają jednak, że nie udało się wybudować przystanku Kraków Prądnik Czerwony.

- Ten przystanek powinien być gotowy w tym roku. Dzięki niemu z SKA mogłoby skorzystać wielu mieszkańców północnych osiedli Krakowa - komentuje radny Dominik Jaśkowiec (PO), który w sprawie przystanku Prądnik Czerwony złożył interpelację do prezydenta Krakowa.

W magistracie wyjaśniają, że na inwestycję na razie brakuje pieniędzy.

- Gmina Kraków będzie podejmowała działania mające na celu pozyskanie dofinansowania dla budowy przystanku SKA Prądnik Czerwony w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 prowadzonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Obecnie trwa uszczegółowianie programu zatwierdzonego przez Komisję Europejską. Po ogłoszeniu naboru do wskazanego programu przez Urząd Marszałkowski, gmina złoży stosowny wniosek aplikacyjny - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Na ile procent Polska otrzyma pieniądze z KPO?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kolej w Krakowie rozpędza się. Czy SKA może stać się namiastką metra? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski