Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleją szybciej i - może - taniej

Zbigniew Wojtiuk
Budowa drugiego peronu dla potrzeb SKA przebiega bez zakłóceń.
Budowa drugiego peronu dla potrzeb SKA przebiega bez zakłóceń. Fot. Zbigniew Wojtiuk
Inwestycje. Pierwsze pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjne połączą Miechów z Krakowem jeszcze w grudniu tego roku. Czy staną się konkurencją dla busów?

Do systemu połączeń kolejowych w północnej części województwa w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, (łączących centrum Krakowa z jego przedmieściami i niektórymi miastami aglomeracji) po Wieliczce i krakowskich Balicach, dołączy wkrótce Miechów.

Na ukończeniu jest budowa drugiego peronu, trwa drążenie w betonowej ścianie zejścia z nowego peronu do tunelu podziemnego, poczekalni i kas biletowych. Niebawem rozpoczną się prace mające na celu likwidowanie barier architektonicznych w tym miejscu.

Przewoźnikiem obsługującym SKA są Koleje Małopolskie; część usług transportowych będą wykonywały też Przewozy Regionalne.

- Cieszy to, że budowany jest drugi peron. Że stacja miechowska z wiekowymi tradycjami sięgającymi XIX wieku, która chyliła się ku upadkowi, zaczyna przeżywać drugą młodość. Mamy też wiadomość, że kolej jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na przebudowę budynku dworca. Z przekazanych informacji wynika, iż to zadanie weszło do planu inwestycji, mających być realizowanymi przez PKP. To dobre informacje - zaznacza burmistrz Dariusz Marczewski.

Już teraz widać, że sporo osób dojeżdżających do pracy czy na studia do Krakowa, wybiera pociąg. A co na to przyszli klienci SKA?

- Naprawdę, nie możemy się doczekać na te pociągi. Nie chodzi nawet o cenę biletu, który w busie jest tańszy, ale przyjazd do Krakowa na czas. Pracodawcy nie interesuje, że dojeżdżam i utknąłem w korku, który cięgnie się od Węgrzc… Busy mimo najszczerszych chęci, nie przefruną nad korkiem, nie mogą zagwarantować punktualnego dojazdu do Krakowa - argumentują zagadnięci przez nas, dojeżdżający koleją do pracy.

Czy zatem nastąpi powolny zmierzch busów na Miechowszczyźnie? Zdaniem władz miejskich będzie to po prostu konkurencja.

- Przewoźnicy powinni się zastanowić, czy nie warto zorganizować na obszarze powiatu miechowskiego sprawnego dowozu do stacji kolejowej? Do dworca autobusowego, czy do przystanku przy cmentarzu podjeżdżają samochody nie tylko z terenu Miechowa, który jest naturalnym centrum przesiadkowym dla większego obszaru - proponuje burmistrz Marczewski.

Nie bez znaczenia pozostaje tu jeszcze argument finansowy. - Mam nadzieję, iż taryfa „przejazdowa” SKA będzie na tyle atrakcyjna, że nie zniechęci do korzystania z bezpiecznego, punktualnego i bardzo nowoczesnego środka transportu - dodaje.

Wyzwaniem dla władz gminno-miejskich Miechowa jest budowa ok. 140 miejsc parkingowych, zatok dla busów oraz parkingów park & ride. - Przygotowywana jest dokumentacja na parkingi w Miechowie, ale też tych mniejszych parkingów przy przystankach kolejowych, takich jak Dziadówki, Kamieńczyce, Szczepanowice. Czekamy na ogłoszenie naboru na środki europejskie 2014 - 2020, które pozwolą sfinansować to zadanie - mówi burmistrz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski