Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejarze odnowią tylko stację i jej okolice

Magdalena Balicka
Bogumiła Staszczyk z Libiąża narzeka na fatalne warunki na stacji i długi czas dojazdu do Krakowa
Bogumiła Staszczyk z Libiąża narzeka na fatalne warunki na stacji i długi czas dojazdu do Krakowa Magdalena Balicka
Libiąż. Kolej chce wydać 25 mln zł na remont stacji, kładki dla pasażerów oraz torów. Pociągi na trasie z Oświęcimia do Krakowa nadal będą jednak kursować tędy w ślimaczym tempie

Libiążanie, po kilkunastu latach starań, w końcu doczekają się przebudowy stromej kładki nad torami. Na stacji kolejowej w ich miasteczku pojawią się ławki i kosze na śmieci. Będą również nowe tory, ale tylko w jej obrębie. Nadal przejazd na trasie z Oświęcimia przez Libiąż do Krakowa będzie trwać prawie dwie godziny.

Kładka zbyt stroma

Budynek i perony stacji kolejowej w Libiążu wyglądem pozostawiają wiele do życzenia. - Jest brzydko, wręcz obskurnie - narzeka libiążanka Bogumiła Staszczyk.

Niemal codziennie dojeżdża do Krakowa. Ani oczekiwanie na pociąg, ani podróż do stolicy Małopolski jej nie zadowala. - Nie ma gdzie usiąść, czekając na odjazd, nie ma nawet zadaszenia, żeby schować się przed deszczem - zauważa.

Fatalnie wygląda kładka. Jest wyjątkowo stroma, a schody są pokruszone. Starsza osoba może mieć problem z wdrapaniem się po niej i zejściem.

- Najgorzej mają matki z dziećmi w wózkach i rowerzyści - dzieli się spostrzeżeniami Zenon Ząbek z Libiąża.

Z przejścia nad torami korzystają nie tylko pasażerowie kolei, ale także mieszkańcy osiedla Grabiczka. Tory oddzielają bowiem osiedle od centrum miasta.

- To jedyne przejście dla pieszych. Dla samochodów jest oddalone o kilka kilometrów. Trzeba robić wielkie koło, żeby iść tamtędy - mówi Ząbek.

Jego sąsiadka ma małe dziecko. - I musi wózek wnosić. Wprawdzie są szyny na kładce, ale tak strome, że dziecko mogłoby wypaść z wózka - dodaje.

Przebudowa pod towary

PKP Polskie Linie Kolejowe SA właśnie ogłosiły przetarg na modernizację stacji Libiąż. Przebudowa kładki ma się zacząć na wiosnę i zakończyć w 2017 r. Kolejarze planują wydać w sumie 25 mln zł. Za te pieniądze będą wymieniać tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- Zależy nam na usprawnieniu podróży i transportu towarów, zwłaszcza węgla z kopalni „Janina” - zaznacza Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Podróżni zyskają wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.

Będzie antypoślizgowa nawierzchnia i dostosowanie dojść do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony staną się wyższe, dzięki czemu łatwiej będzie wsiąść do pociągów. Pojawi się też monitoring.

Prace zostaną przeprowadzone bez wstrzymywania ruchu kolejowego. W pierwszym etapie PLK wyremontuje bocznicę do kopalni „Janina”.

- Dzięki temu pociągi towarowe kursujące od strony Chrzanowa będą mogły wjeżdżać bezpośrednio na teren kopalni bez potrzeby przejeżdżania przez stację Libiąż - tłumaczy Mirosław Siemieniec.

Drugi etap prac obejmie modernizację stacji. W 2017 r. pociągi pasażerskie mają mieć możliwość przejazdu przez Libiąż z prędkością 100 km/h, a składy towarowe do 70km/h.

Gdzie się rozpędzą?

Mieszkańcy pytają tylko, jak pociągi rozwiną taką prędkość, skoro torowisko na trasie Oświęcim - Kraków jest w fatalnym stanie.

- Na trasie przez Libiąż nie zdążą się nawet dobrze rozpędzić - komentuje jego mieszkanka Katarzyna Król.

W tej chwili z Oświęcimia do Krakowa jedzie się godzinę i 40 minut, choć trasa ma tylko 60 km. I nic nie wskazuje na to, że obiecywana od lat modernizacja tej linii dojdzie do skutku w przyszłym roku.

Fakty
Remont stacji PKP
Roboty zaplanowane są na lata 2016-2017. Projekt został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego jako inwestycja podstawowa, której celem jest m.in. poprawa warunków dla transportu towarowego.

Budynek dworca PKP
Przetarg nie obejmuje modernizacji budynku dworca w Libiążu. Gmina od kilku lat stara się o jego przejęcie wraz z przyległymi gruntami. Możliwe, że uda się przejąć ziemię już w przyszłym roku. Burmistrz Libiąża chciałby przy stacji wybudować parking dla pasażerów pociągów.

15 kursów dziennie
Codziennie przez stację kolejową w Libiążu przejeżdża 15 pociągów pasażerskich w kierunku Krakowa i Oświęcimia. Oprócz nich kursują tamtędy pociągi towarowe, głównie wiozące węgiel z kopalni „Janina”. Stacja w Libiążu jest kluczowa dla PKP PLK, bo znajduje się tam zwrotnica i kilka bocznic towarowych z możliwością rozładunku pociągów.

Linia z tradycjami
Trasa kolejowa przebiegająca przez Libiąż została zbudowana jako fragment kolei z Lwowa do Wiednia. Otwarcie jej nastąpiło 1 lutego 1856.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski