Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne bulwary nad Wisłą zostaną wydobyte z mroku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Oświetlona jest tylko część brzegu Wisły. W 2017 roku lampy mają być stawiane na kolejnych bulwarach
Oświetlona jest tylko część brzegu Wisły. W 2017 roku lampy mają być stawiane na kolejnych bulwarach fot. Andrzej Banaś
Inwestycje. W budżecie miasta na 2017 rok znalazły się prawie 2 mln zł na rewitalizację nowych odcinków nabrzeża.

Miasto planuje w przyszłym roku rewitalizację bulwarów, na których alejki przy Wiśle nie są jeszcze oświetlone.

Wśród nich są bulwary m.in. od strony Kazimierza, Podgórza, Zabłocia i Dębnik (dokładny wykaz w ramce).

Mają one zmienić się tak, jak w tym roku stało się to dzięki montażowi oświetlenia na dolnych alejkach bulwaru Czerwieńskiego (pod Wawelem, lewy brzeg Wisły, między mostami Dębnickim i Grunwaldzkim) oraz Kurlandzkim (lewy brzeg, pomiędzy mostami Piłsudskiego i Kotlarskim).

Rozświetlenie tych odcinków nabrzeża sprawiło, że tłumnie również po zmroku zaczęli je wypełniać krakowianie i turyści. - Bulwary to zielony teren, który nie jest w pełni wykorzystywany przez mieszkańców. Zagospodarowanie go jest też szansą przyciągnięcia tam turystów. Wiadomo, że jeżeli jest ciemno, to bulwary robią się niedostępne. Aż prosi się, aby to zmienić. Nasza propozycja wpisała się więc w odwracanie miasta w stronę Wisły - mówi Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta.

Radni PiS złożyli poprawkę do przyszłorocznego budżetu, aby znalazła się w nim kwota 1,9 mln zł na modernizację bulwarów wraz z oświetleniem. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski ujął to w swojej autopoprawce, która została przegłosowana.

Dzięki temu miejskie jednostki już przygotowują realizację inwestycji w przyszłym roku. Za montaż oświetlenia odpowiadać będzie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Wyliczono tam, że na budowę oświetlenia bulwarów: Inflanckiego, Wołyńskiego, Poleskiego, Tynieckiego, Rodła oraz Podolskiego (z częścią bulwaru Lotników Alianckich) potrzeba 4,9 mln zł. Na przyszły rok byłoby więc 1,9 mln zł (w tym 350 tys. zł to koszt dokumentacji projektowej), a w planach na 2018 r. przewiduje się wydanie 3 mln zł.

W 2017 r. roku ZIKiT zamierza ogłosić przetarg na koncepcję, wybranie wykonawcy i opracowanie projektu, później ma być ogłoszony przetarg na wykonawcę prac, które powinny być rozpoczęte w 2017 r.

- Po tym, jak zostanie opracowany pełny harmonogram, będziemy wiedzieć, ile uda się zrobić w przyszłym roku. Wtedy też okaże się, ile jest potrzebnych funduszy na 2017 rok - mówi Michał Pyclik z ZIKiT.

Może się więc okazać, że nie wszystkie pieniądze zostaną wykorzystane na oświetlenie. W takiej sytuacji będzie mógł z nich skorzystać Zarząd Zieleni Miejskiej, który odpowiada za zagospodarowanie bulwarów.

Oceni więc, gdzie jest potrzebny remont alejek, zadecyduje o wymianie małej architektury (m.in. ławki, kosze, stoliki szachowe) i ewentualnych nasadzeniach pnączy na murach, gdzie byłoby to odpowiednie (np. przy klasztorze Paulinów na Skałce, na wysokości Kazimierza).

- Rewitalizacja bulwarów jest na tyle priorytetowym zadaniem, że w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat w całości zostanie ono wykonane. Mam tu na myśli oświetlenie, poprawienie alejek i wymianę małej architektury, która już trochę straszy - komentuje Piotr Kempf, dyrektor ZZM.

Przypomnijmy, że na problem braku oświetlenia bulwarów zwracaliśmy m.in. uwagę podczas akcji „Twarzą do Wisły” przeprowadzonej dziewięć lat temu. Od tego czasu temat powracał co roku, ale miasto miało problem z przygotowaniem inwestycji i znalezieniem na nią pieniędzy.

W tym roku udało się rozświetlić alejki przy brzegu Wisły na bulwarach Czerwieńskim i Kurlandzkim. Kosztowało to niecałe 2 mln zł.

Oświetlenie zostało wykonane przy zastosowaniu nowych słupów oraz opraw typu LED. Niektórzy mieszkańcy zwracali uwagę, że nie świecą one zbyt jasno. Przedstawiciele ZIKiT wyjaśniali, że lampy dają takie światło, jakie wynika z norm, a dla alejek są one mniejsze niż dla dróg.

Czas trwania inwestycji na bulwarach jest uzależniony też m.in. od prac archeologicznych. Podczas prac na bulwarze Kurlandzkim natrafiono na pozostałości drogi (kocie łby i pojedyncze trylinki) oraz szyny ( prawie 200 metrów torów), które były pozostałością po kolejce wąskotorowej.

Prawdopodobnie przewożono nią materiał wykorzystany do budowy umocnienia wałów na bulwarach.

Jak oszacowała archeolog nadzorująca prace, to szyny z początku XX wieku. Według hipotez kolejka mogła prowadzić z kamieniołomu Liban lub z Solvayu nad Wisłę. Szyny zostały zasypane. Odkrycie wydłużyło prace.

Bulwary do odnowy

  • Inflancki (lewy brzeg Wisły, pomiędzy mostami Grunwaldzkim i Józefa Piłsudskiego, m.in. w rejonie kościoła na Skałce)
  • Wołyński (prawy brzeg, pomiędzy mostem Grunwaldzkim a ujściem Wilgi, w rejonie gmachu dawnego hotelu Forum)
  • Poleski (prawy brzeg, pomiędzy mostami Dębnickim a Grunwaldzkim, po przeciwnej stronie Wawelu)
  • Podolski (prawy brzeg, pomiędzy ujściem Wilgi a mostem kolejowym w Zabłociu)
  • Rodła (lewy brzeg, pomiędzy ujściem Rudawy a mostem Dębnickim, od strony ul. Kościuszki)
  • Bulwar Lotników Alianckich (prawy brzeg, między mostem kolejowym na linii średnicowej a mostem Kotlarskim)
  • Tyniecki

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski