Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja. Za rok okaże się czy w 2028 roku z Krakowa pociągiem pojedziemy do Myślenic. Plan budowy linii trafił do programu Kolej+.

Ewa Tyrpa
Ewa Tyrpa
archiwum kolei
Budowę linii kolejowej Kraków-Myślenice i w kierunku Zakopanego, planowano ponad 120 lat temu. Teraz są szanse na tę inwestycję do Myślenic, bo zakwalifikowano ją do drugiego etapu rządowego Programu Kolej Plus. Trzecim krokiem będzie znalezienie się zadania na liście rankingowej.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

Połączenie kolejowe pomiędzy stacją Kraków Swoszowice, a Myślenicami będzie mieć wiele pozytywnych aspektów.

Ważny wymiar ekologiczny

Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic wymienia m.in. wygodę mieszkańców jeżdżących samochodami, stojących w korkach na zakopiance i w Krakowie. Gdy przesiądą się do pociągu, przyczynią się do poprawy jakości powietrza.
Z zakopianki powinno zniknąć około 25 procent samochodów.

- Mniejszy ruch kołowy, to mniejsza emisja spalin do atmosfery, także w Krakowie. A to jedna z form walki o czyste powietrze –

zaznacza włodarz gminy. W kolei upatruje też większego rozwoju gospodarczego i turystycznego Ziemi Myślenickiej oraz sąsiednich gmin.

Plany sprzed ponad wieku chciał przywrócić – oczywiście z korektą trasy - Witold Słomka, burmistrz Świątnik Górnych w minionej kadencji. Wspierał go w tym Jarosław Szlachetka, wówczas poseł na Sejm RP. Teraz jako włodarz myślenickiej gminy też zabiega o budowę torów do Myślenic.

Kolej do Myślenic w drugim etapie

W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej +, do 2028 roku w Polsce ma powstać lub zostać powiększona sieć kolejowa.
Celem Programu jest budowa lub poprawa połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury nazwał ten program łączeniem Polski.

Rząd przeznaczył na wdrożenie Kolei+ 6,6 mld zł (z 15 procentowym udziałem gmin), a samorządy zgłosiły 96 wniosków, z czego 79 oszacowanych na 25 mld zł, zakwalifikowano do drugiego etapu. Małopolska złożyła pięć wniosków opiewających na 1,5 mld zł.

Trzy obejmują budowę połączeń z Krakowa do: Myślenic, Niepołomic, Olkusza. Dwa zadania dotyczą przebudowy linii kolejowych: Sucha Beskidzka–Żywiec i Gorlice–Jasło. Trzy wnioski złożyło miasto Kraków.

Wszystkie z Małopolski zakwalifikowano do drugiego etapu. Teraz samorządy mają rok na przygotowanie studium wykonalności na te inwestycje. Dokumenty będą oceniać specjaliści z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Ważne informacje:

  • planowany przebieg linii z Krakowa Swoszowic (ul. Kąpielowa): Lusina-Olszowice-Włosań-Głogoczów-Krzyszkowice-Polanka-Myślenice
  • trasa ma być wyznaczona na odcinku 21-24 km
  • szacunkowy koszt budowy torów i całej infrastruktury: 1,1-1,2 mld zł
  • stację końcową planuje się wyznaczyć w Myślenicach nieopodal zakopianki przy ul. Przemysłowej
  • zakładany czas przejazdu do Dworca Głównego w Krakowie: 40-45 minut
S7

Będzie ekspresówka na trasie Kraków-Myślenice! Ruszają prace...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski