FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek
Połączenie kolejowe pomiędzy stacją Kraków Swoszowice, a Myślenicami będzie mieć wiele pozytywnych aspektów.
Ważny wymiar ekologiczny
Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic wymienia m.in. wygodę mieszkańców jeżdżących samochodami, stojących w korkach na zakopiance i w Krakowie. Gdy przesiądą się do pociągu, przyczynią się do poprawy jakości powietrza.
Z zakopianki powinno zniknąć około 25 procent samochodów.
- Mniejszy ruch kołowy, to mniejsza emisja spalin do atmosfery, także w Krakowie. A to jedna z form walki o czyste powietrze –
zaznacza włodarz gminy. W kolei upatruje też większego rozwoju gospodarczego i turystycznego Ziemi Myślenickiej oraz sąsiednich gmin.
Plany sprzed ponad wieku chciał przywrócić – oczywiście z korektą trasy - Witold Słomka, burmistrz Świątnik Górnych w minionej kadencji. Wspierał go w tym Jarosław Szlachetka, wówczas poseł na Sejm RP. Teraz jako włodarz myślenickiej gminy też zabiega o budowę torów do Myślenic.
Kolej do Myślenic w drugim etapie
W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej +, do 2028 roku w Polsce ma powstać lub zostać powiększona sieć kolejowa.
Celem Programu jest budowa lub poprawa połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury nazwał ten program łączeniem Polski.
Rząd przeznaczył na wdrożenie Kolei+ 6,6 mld zł (z 15 procentowym udziałem gmin), a samorządy zgłosiły 96 wniosków, z czego 79 oszacowanych na 25 mld zł, zakwalifikowano do drugiego etapu. Małopolska złożyła pięć wniosków opiewających na 1,5 mld zł.
Trzy obejmują budowę połączeń z Krakowa do: Myślenic, Niepołomic, Olkusza. Dwa zadania dotyczą przebudowy linii kolejowych: Sucha Beskidzka–Żywiec i Gorlice–Jasło. Trzy wnioski złożyło miasto Kraków.
Wszystkie z Małopolski zakwalifikowano do drugiego etapu. Teraz samorządy mają rok na przygotowanie studium wykonalności na te inwestycje. Dokumenty będą oceniać specjaliści z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ważne informacje:
- planowany przebieg linii z Krakowa Swoszowic (ul. Kąpielowa): Lusina-Olszowice-Włosań-Głogoczów-Krzyszkowice-Polanka-Myślenice
- trasa ma być wyznaczona na odcinku 21-24 km
- szacunkowy koszt budowy torów i całej infrastruktury: 1,1-1,2 mld zł
- stację końcową planuje się wyznaczyć w Myślenicach nieopodal zakopianki przy ul. Przemysłowej
- zakładany czas przejazdu do Dworca Głównego w Krakowie: 40-45 minut
- Przystań dla ludzi z autyzmem, którą trzeba chronić
- Jura Krakowsko-Częstochowska na liście UNESCO? Trwa walka
- Skawina. Zaczęła się budowa ostatniego odcinka obwodnicy
- Masłomiąca. Seniorzy ocalili swój dawny świat [ZDJĘCIA]
- Zjawiskowa willa książęca w Kochanowie [ZDJĘCIA]
- Koncert Cecyliański. Rzesza muzyków zachwyciła publiczność
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?