Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacyjna rewolucja w centrum [WIDEO]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Transport. Urząd przygotował koncepcję dużych ograniczeń w ruchu w Śródmieściu. W zamian tramwaje mają jeździć częściej, co 6 i 12 minut.

Zmniejszenie liczby samochodów na ulicach w centrum miasta, więcej dróg jednokierunkowych, mniej miejsc parkingowych - takie zmiany przewiduje projekt nowej organizacji ruchu, jaką urzędnicy chcą wprowadzić w centrum Krakowa.

- Naszym celem jest zwiększenie procentowego udziału komunikacji zbiorowej w transporcie miejskim - podkreśla Łukasz Franek, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Autor: Piotr Tymczak

Urzędnicy chcą wydzielić w centrum trzy nowe strefy (patrz mapa): złotą, srebrną oraz zieloną.

Złota ma obejmować obecną strefę ograniczonego wjazdu, m.in. Rynek Głównym ulice Floriańską, Grodzką, Szewską, część ul. św. Jana. To strefa, w której godziny dostaw wyznaczono między 22-10. W tym samym czasie dojeżdżać będą mogli także jej mieszkańcy.

Kolejna strefa srebrna, to dzisiejsza ograniczonego ruchu (w obrębie Plant). Do niej mogą wjeżdżać jej mieszkańcy (na podstawie identyfikatorów), goście hoteli i samochody uprzywilejowane (np. służby techniczne, taksówki, auta placówek dyplomatycznych). Dostawy byłyby w niej realizowane w godz. 18-12.

Rewolucyjnym rozwiązaniem jest strefa zielona, która objęłaby ulice znajdujące się w drugiej obwodnicy. Pomysł polega na tym, aby tam do ogólnego ruchu dopuszczone były tylko główne ulice, na których znajdują się placówki publiczne (np. szpitale, urzędy), wiele punktów handlowych.

Ulice ogólnodostępne będą wyznaczać oddzielne obszary. Na znajdujące się w nich ulice (kolor zielony) będą mogli wjeżdżać i parkować mieszkańcy centrum z identyfikatorami.

Do tego część ulic zmieni się w jednokierunkowe. Tak ma się stać m.in. na ul. Straszewskiego (do Wawelu), czy na częściach ulic: Piłsudskiego (od ul. Garncarskiej), Lubicz (od ul. Strzeleckiej w stronę Dworca Głównego), Długiej (od Helclów do św. Filipa), św. Filipa (w kierunku placu Matejki). W jednym kierunku, do Dworca Głównego, ma być przejezdna ul. św. Gertrudy (od ul. Sarego) oraz ul. Westerplatte (od ul. Kopernika).

Do stref zielonych wjazd będą miały także m.in. pojazdy dostawcze, służby techniczne, taksówki, goście hotelowi.

- To jest wstępna propozycja. Teraz będziemy ją konsultować z mieszkańcami, kupcami i radnymi. Po tych konsultacjach przedstawimy ostateczną wizję zmian - zaznacza wicedyrektor Franek.

Na razie nie ma więc jeszcze terminu wprowadzenia komunikacyjnej rewolucji. Może do tego dojść najwcześniej jesienią. Do tego czasu ma bowiem trwać przebudowa ul. Basztowej (ma się rozpocząć w kwietniu). A to będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami w ruchu tramwajowym i samochodowym w centrum.

Do połowy roku ma zostać także przeprowadzone znaczne ograniczenie liczby miejsc parkingowych w centrum. Ubędzie ich ok. dwa tysiące. Takie jest zalecenie wojewody. Chodzi o chodniki, które są zastawiane autami. Reorganizacja ma zapewnić pieszym na chodnikach przestrzeń o szerokości 2 m, a w wyjątkowych przypadkach 1,5 m. W strefie płatnego parkowania może więc być o ok. 10 proc. mniej miejsc postojowych dla samochodów niż obecnie.

Ograniczenia ruchu w centrum to jeden z elementów polityki transportowej miasta, której celem jest zwiększanie procentowego udziału komunikacji zbiorowej, kosztem dojazdów do centrum prywatnymi samochodami.

Obecnie udział transportu zbiorowego wynosi 36,3 proc., prywatnych pojazdów - 33,7 proc., pieszych 28,4 proc., a rowerzystów ok. 1,6 proc. Plan jest taki, aby podróże autami wynosiły 25 proc., a pozostałe dotyczyły przejazdów tramwajami, autobusami, rowerami i spacerów na piechotę.

W zamian za ograniczenia w ruchu miasto planuje poprawić ofertę związaną z kursami tramwajów i autobusów. Tramwaje mają kursować z częstotliwością co 6 (w szczycie) i 12 minut - oprócz weekendów. Zastąpiony zostanie więc obecny system, w którym większość tramwajów jeździ co 10 i 20 minut. Co 5 minut w szczycie kursują obecnie linie: 18, 50 i 52. Po zmianie będą zatrzymywać się na przystanku co 6 minut. Tak mają też kursować linie numer 3 i 8.

To oznacza, że nie rzadziej jak co 6 minut będą odjeżdżać tramwaje z najważniejszych pętli takich jak Borek Fałęcki, Bronowice, Bieżanów, Czerwone Maki, Krowodrza Górka, Kurdwanów, czy z pętli w Nowej Hucie.

W przypadku linii autobusowych plan zakłada wzmocnienie linii dowozowych (np. do pętli tramwajowych), wprowadzenie nowych linii wzmacniających główne korytarze oraz łączących szybko rozwijające się obszary miasta.

Więcej kursów autobusów ma być więc na takich trasach jak Aleje Trzech Wieszczów, al. 29 Listopada, ul. Armii Krajowej, a także w rejonie ronda Polsadu, na obszarze Ruczaju czy też Czyżyn.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski