Koncerty festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie"

Redakcja
Zespół dysponuje ciekawym instrumentarium, w skład którego wchodzą: lutnie - sopranowa, altowa i basowa, kobza, tamburyn, dudy, fujarki, lira korbowa, drumla, bębny, piszczałka turecka, zergekürt (czyli kozi rożek), dzwonki, harfa, psalterium, piszczałka szamańska, harsona (puzon) i inne.

Muzyka dawna

 Głównym założeniem zespołu Kecskés Együttes, pochodzącego z Szentendre, jest wykonywanie muzyki dawnej na instrumentach z epoki, z całkowitym zachowaniem wierności stylu. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że oprócz dawnej muzyki europejskiej repertuar zespołu obejmuje muzykę także tureckich, arabskich i perskich dworów książęcych od X do XVIII wieku. Na koncercie w Krakowie węgierscy artyści zdecydowali się zaprezentować muzykę średniowiecza i renesansu Europy środkowowschodniej.
 Efektem pracy Kecskés Együttes jest ponad 50 przedstawień muzycznych, spośród których najsłynniejszymi są: "Carmina Burana et Hungarica", "Dawna muzyka__turecka w Europie", "Ilustrowana Kronika Marka Kaltiego" (historia Węgrów od powstania do 1350) oraz spektakle prezentujące poezję śpiewaną Baˇlinta Balassiego i Janosa Rimaiego.
 Wiele spośród płyt, nagranych dla francuskiego wydawnictwa Harmonia Mundi oraz węgierskiego Hungaroton, otrzymało prestiżowe nagrody Grand Prix. Oprócz Europy, zespół koncertował w USA, Kanadzie i Japonii.
 Kecskés Együttes jest także organizatorem licznych imprez i widowisk, takich jak śluby renesansowe i barokowe, średniowieczne turnieje rycerskie, zamkowe igrce z kuglarzami i dworskimi błaznami. W programie można też zobaczyć tańce dworskie, dawne tańce żołnierskie, tańce z szablami itp.
 Dyrektorem artystycznym zespołu jest lutnista Kecske`s Andras - absolwent Wyższej Szkoły Muzycznej w Wiedniu, w klasie lutni i gitary u profesora Karla Scheita. W latach 1970-1975 studiował grę na violi da gamba u profesora Augusta Wenzingera. Od 1975 do 1977 r. był słuchaczem kursu mistrzowskiego muzyki dawnej w Mozarteum w Salzburgu u prof. Nicolausa Harnoncourta. Otrzymał także dyplomy Letniej Akademii w Innsbrucku: u profesora Michaela Schäffera (Kolonia) i u profesora M. Eugena Domboisa (Bazylea) w latach 1974 i 1975. Od blisko 30 lat jest stałym członkiem światowej sławy zespołu muzyki dawnej Clemencic Consort z Wiednia.
 Dziedziniec Collegium Maius UJ, ul. Jagiellońska 15 (w razie niepogody: godz. 19.30, klasztor oo. Franciszkanów, Aula bł. Jakuba ul. Franciszkańska)
 śr. - godz. 19
 Bilety: 20 i 15 zł
\*

Andrzej Białko

 Tego krakowskiego wirtuoza organów nie trzeba przedstawiać krakowskiej publiczności. Znany jest jej dobrze i to od wielu lat. Ostatnio przede wszystkim jako interpretator wszystkich organowych utworów Jana Sebastiana Bacha. Uczeń Joachima Grubicha z Akademii Muzycznej w Krakowie, a także Michaela Radulescu w Lichtensteinie i Knuda Vada w Danii, rozpoczął wielką międzynarodową karierę dzięki I nagrodzie na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rzymie w 1981 roku oraz I nagrodzie na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Bydgoszczy-Gdańsku. Od tego momentu krakowski organista brał udział w licznych krajowych festiwalach organowych. Koncertuje w wielu krajach świata, w zeszłym sezonie grał m.in. w Ameryce Południowej. Na co dzień jest pedagogiem krakowskiej Akademii Muzycznej, a także organistą w kolegiacie uniwersyteckiej św. Anny. Współpracuje z wieloma zespołami.
 Podczas tegorocznego festiwalu artysta zaprezentuje utwory: Nicholausa Bruhnsa, Jana Pieterszoona Sweelincka, Samuela Scheidta, Dietricha Buxtehude, Johanna Pachelbela, Johanna Sebastiana Bacha.
 Kościół św. Anny, ul. św. Anny 11
 czw. - godz. 20.30
 Bilety: 20 i 15 zł
\*

Ivan Monighetti

 Po raz piąty na Międzynarodowym Festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie" wystąpi Ivan Monighetti, światowej sławy wiolonczelista. Tym razem artysta zaprezentuje się krakowskiej publiczności nie tylko jako wiolonczelista, ale także jako dyrygent. W jego interpretacji, z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis, usłyszymy dwa koncerty wiolonczelowe: G-dur Antonio Vivaldiego i D-dur Luigi Boccheriniego. Ponadto artysta poprowadzi orkiestrę wykonując: "Trzy utwory w dawnym stylu" - Krzysztofa Pendereckiego, "Cassazione per Natale" - Zbigniewa Bujarskiego oraz Symfonię G-dur "Oksfordzką" - Josepha Haydna.
 Ivan Monighetti był ostatnim uczniem Mścisława Rostropowicza w Konserwatorium Moskiewskim. Jest laureatem wielu konkursów, m.in. w Bratysławie (1973) w Moskwie (1974). W latach 1974-1986 artysta został objęty zakazem występowania na Zachodzie. Pierwsze swoje koncerty za żelazną kurtyną artysta zagrał w Austrii w 1986 roku, a później w Niemczech i we Włoszech. Od tego momentu rozpoczęła się światowa kariera Ivana Monighettiego. Dziś artysta ten występuje w najlepszych salach koncertowych świata, m.in. Salle Pleyel czy Wigmore Hall.
 Do historii przeszedł m.in. koncert z 1988 roku, kiedy to wraz z Filharmonikami Berlińskimi pod dyrekcją kompozytora wykonał Koncert wiolonczelowy Krzysztofa Pendereckiego, czy interpretacja w Paryżu - w tym samym roku - 6 Suit na wiolonczelę solo - Bacha.
 Artysta nagrał wiele płyt dla różnych firm fonograficznych. Jedna z nich, poświęcona muzyce wiolonczelowej XX wieku, wyróżniona została nagrodą Diapason d’Or. Artysta współpracuje z wieloma współczesnymi kompozytorami, jak: Penderecki, Gubajdulina, Sznitke, mimo to jest także głęboko zainteresowany wykonawstwem dawnej muzyki na oryginalnych instrumentach. Stąd w 1986 roku powołał do życia w Moskwie Festiwal Muzyki Dawnej.
 Ivan Monighetti jest także pedagogiem. Wykłada w konserwatorium w Moskwie, także w Akademii Muzycznej w Bazylei oraz w Escuela Musical Superior de la Reina Sophia w Madrycie.
 Bazylika oo. Franciszkanów, ul. Franciszkańska
 sob. - godz. 20.30
 Bilety: 25 i 15 zł
\*

Muzyka na dworze

 Hiszpański zespół muzyki dawnej Orphenica Lyra zaprezentuje festiwalowej publiczności koncert zatytułowany "Muzyka na dworze Karola V". Hiszpańscy artyści zaprezentują utwory pochodzące z tamtych lat, w większości anonimowe.
 Orphenica Lyra - składa się ze śpiewaków i instrumentalistów o ustalonej już międzynarodowej renomie w świecie muzyki dawnej. Po pierwszych koncertach i nagraniach w Segovii i Madrycie, Orphenica Lyra zespół rozpoczął występy niemal we wszystkich miastach Hiszpanii. Tak szybko zdobywał uznanie publiczności i krytyków, że został zaproszony za granicę. Od tego czasu hiszpańscy artyści występowali zwłaszcza we Francji, Portugalii, Japonii, Belgii, Holandii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecnie zespół realizuje cykl koncertów poświęconych Karolowi V - oprócz Polski, koncerty te zostaną przedstawione w Niemczech, Francji i Belgii.
 Pierwsza płyta zespołu zatytułowana Orphenica Lyra, będąca hołdem dla Fuenllany (niewidomego, hiszpańskiego kompozytora, od którego dzieła "Orphenica Lyra" zespół wziął swoją nazwę), wydana przez Glossę uzyskała najwyższą ocenę pisma "Repertoire" oraz 5 gwiazdek Goldberga. W kwietniu płyta otrzymała Nagrodę Roku w kategorii płyt CD. Przed wakacjami zespół dokonał nagrania płyty poświęconej Gasparowi Sanzowi, zawierającej szesnastowieczne folias, danzas, jacaras i canarios; oraz drugiej płyty na głos i vihuelę w wykonaniu Nurii Real i Jose Miguela Moreno. Płyty ukażą się we wrześniu w ramach nowej serii poświęconej gitarze hiszpańskiej.
 Krużganki klasztoru oo. Franciszkanów, pl. Wszystkich Świętych 8
 nd. - godz. 20
 Bilety: 30 i 20 zł

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie