Kończą budowę trzeciego mostu kolejowego nad Wisłą. Nowe przeprawy mają zrewolucjonizować podróże po Krakowie

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kończy się budowa nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie. Prócz pasażerów pociągów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści. To ostatnia z trzech przepraw budowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w stolicy Małopolski.
Kończy się budowa nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie. Prócz pasażerów pociągów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści. To ostatnia z trzech przepraw budowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w stolicy Małopolski.
Kończy się budowa nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie. Prócz pasażerów pociągów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści. To ostatnia z trzech przepraw budowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w stolicy Małopolski. W czerwcu dzięki nowym obiektom uruchomione będą dodatkowe tory w centrum miasta. Projekt zwiększy możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej. Inwestycja za przeszło 1,2 mld zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

– Budujemy nowoczesną kolej w Krakowie. Z efektów rządowych inwestycji korzystają zarówno pasażerowie, jak i piesi oraz rowerzyści. Najważniejszym zadaniem jest tworzenie spójnego i komfortowego transportu w obrębie miasta – tak, aby coraz więcej osób wybierało kolej, która jest komfortowym, przewidywalnym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W styczniu wykonawcy zakończyli montaż stalowych łuków na ostatnim przęśle budowanego mostu. Przy pomocy ciężkich dźwigów kilkutonowe elementy trafiły na swoje miejsce i zostały ze sobą złączone. Do czerwca, kiedy most kolejowy ma zostać oddany do użytku, wykonawcy ułożą nową nawierzchnię, zamontują bariery ochronne i przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe.

Dużo pracy wymagać będzie przygotowanie elementów konstrukcji przeznaczonych dla rowerzystów i pieszych. Tor kolejowy na moście zostanie oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu pojawi się dodatkowa platforma, na której zmieści się chodnik. Po obu stronach przeprawy toczą się już prace przy budowie najazdów i schodów, z których piesi i rowerzyści będą korzystać, chcąc dostać się na drugą stronę Wisły. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Oddany w czerwcu do eksploatacji most będzie ostatnią przeprawą wybudowaną przez PKP PLK w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Po dwóch zrealizowanych wcześniej obiektach już kursują pociągi. Trzecia konstrukcja została zaplanowana we współpracy z samorządem Krakowa.

Dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów, zwiększy się dostęp do przystanku Kraków Zabłocie, a krakowianie zyskają kolejne miejsce, w którym będzie można przekroczyć Wisłę.

Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie jest doceniana przez międzynarodowych ekspertów. Pierwszy z mostów został wyróżniony w konkursie organizowanym przez International Association For Bridge And Structural Engineering (IABSE).

– Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom zmieniamy kolej w Krakowie. Nowe tory i przystanki pozwolą lepiej wykorzystać potencjał kolei aglomeracyjnej jako podstawowego, przyjaznego środowisku, środka transportu – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Nowe Miasto planowane jest na terenach w rejonie Płaszowa i Rybitw, w miejscu gdzie obecnie funkcjonuje wiele zakładów przemysłowych.

Kraków. Mieszkańcy wolą Manhattan niż życie w smrodzie. Prze...

Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi pojadą czterema torami. Pozwoli to oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Do 100 km/h zwiększy się prędkości na torach w centrum stolicy Małopolski, a przewoźnicy będą mogli zaplanować dodatkowe połączenia aglomeracyjne m.in. na trasach z Tarnowa, Wieliczki i Skawiny.

Nowe wagony w PKP Intercity

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kończą budowę trzeciego mostu kolejowego nad Wisłą. Nowe przeprawy mają zrewolucjonizować podróże po Krakowie - Gazeta Krakowska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rudy z Budy
6 lutego, 14:08, Gość:

I na czym ta rewolucja ma polegać dla Krakowian.Ch z tego mają Krakowianie , albo w korkach stoją we własnych samochodach bo urzędasy ruch w Krakowie rozłożyły na łopatki , lub tłoczą się w tramwajach i autobusach bo urzędasy ograniczyły częstotliwość kursów MPK.

Jask długo bedzie rzadzil w Krakowie Przybleda z Sosnowca oraz jego rezim, tak dlugo Krakow bedzie upadlym miastem stworzonym dla deweloperow z Warszawy i dla kretynskich pomyslow typu Igrzyska Europejskie. A smutni mieszkancy sprowadzeni do poziomu szczurow

(nie mylic ze Stuhrem) przez Machlojskiego beda stanowili tlo dla bogacenia sie elit w UM Krakowa. Czy widzieliscie ten wspanialy dom ktory buduje sobie Machlojski w Lesie Wolskim? Palacu w Lagiewnikach juz mu mało.

G
Gość
I na czym ta rewolucja ma polegać dla Krakowian.Ch z tego mają Krakowianie , albo w korkach stoją we własnych samochodach bo urzędasy ruch w Krakowie rozłożyły na łopatki , lub tłoczą się w tramwajach i autobusach bo urzędasy ograniczyły częstotliwość kursów MPK.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie