Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Kończą się marzenia o szybkiej kolei

Arkadiusz Maciejowski
Modernizacja torów do Katowic była przekładana wiele razy. Ile jeszcze?
Modernizacja torów do Katowic była przekładana wiele razy. Ile jeszcze? Fot. Mikołaj Suchan
Kolej. Rozpoczęty przed czterema laty remont torowiska z Krakowa do Katowic zakończy się dopiero w 2017 roku. Ucieka nam ogromna dotacja.

Oznacza to, że jeszcze przynajmniej przez trzy lata pociągi będą wlokły się, pokonując 70-kilometrową trasę w ponad dwie godziny. Co gorsze, pieniądze na dokończenie robót będą musiały pochodzić w pełni z budżetu państwa. Wszystko przez to, że inwestycja nie zakończy się do 2015 roku i kolejarzom zostanie odebrany miliard złotych unijnego dofinansowania dla tej inwestycji. Jej łączny koszt to ok. 1,4 mld złotych.

PRZECZYTAJ NASZ KOMENTARZ: Dlaczego kolejarze każą nam ciągle czekać >>

_– Właśnie dlatego mam ogromne obawy, że i do 2017 roku tory nie zostaną odnowione _– mówi poseł Andrzej Adamczyk (PiS). – _Nie wiadomo, czy rząd znajdzie tak duże pieniądze, a na dodatek termin zakończenia modernizacji już był tyle razy przesuwany, że nie zdziwię się, jak niedługo zostanie ogłoszona kolejna, jeszcze bardziej odległa data _– dodaje.

Problemy na tej kluczowej trasie łączącej Małopolskę ze Śląskiem pojawiły się już w połowie 2012 r. Najpierw Sławomir Nowak, ówczesny minister transportu, przyznał, że ze względu na zmiany w projekcie inwestycja nie zostanie zakończona w 2014 r. We wrześniu 2012 roku wyszło na jaw, że kłopoty finansowe ma Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury (PNI jest obecnie w stanie upadłości układowej), które przewodniczy konsorcjum odpowiadającemu za modernizację znacznej części trasy do Katowic. Chodzi o 20-kilometrowy odcinek Kraków--Krzeszowice. Przez następne miesiące kolejarze szukali wyjścia z patowej sytuacji, a roboty zostały zawieszone. Jeszcze w marcu 2013 roku Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK mówił: – Jesteśmy bardzo blisko rozwiązania problemów związanych ze wstrzymanymi pracami – bardzo nam na tym zależy i jest to jedno z najważniejszych zadań, nad którymi pracujemy. Ostateczne terminy zakończenia i __rozliczenia prac to koniec 2015 roku.

Dotychczas na całej trasie wykonano zaledwie kilka procent zakładanych prac budowlanych.

W poprzednim tygodniu klub parlamentarny PiS wystąpił do NIK o kontrolę działań spółek PKP i PKP PLK oraz dawnych Ministerstw Transportu i Rozwoju Regionalnego przy modernizacji torów z Krakowa do Katowic. Chodzi m.in. o wyjaśnienie, czy inwestor zrobił wszystko, co mógł, aby wobec opóźnień doprowadzić do jak najszybszego rozpoczęcia prac i czy był właściwy nadzór nad tym projektem ze strony ministrów oraz PKP SA. Poseł Adamczyk jest dodatkowo zaniepokojony faktem, że PKP może całkowicie utracić miliard złotych dofinansowania, które miało trafić z Brukseli właśnie na remont torów na Śląsk.

Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju twierdzi, że takiego ryzyka nie ma, bo pieniądze powinny zostać przeniesione na inną inwestycję. Ale nie podaje żadnych szczegółów. Dla pasażerów z Małopolski to jednak małe pocieszenie, ponieważ pociągi do Katowic wciąż będą wlokły się w żółwim tempie.

Zawieszone kursy

Modernizacja trasy. Kraków – Katowice to niejedyna z kluczowych inwestycji kolejowych w naszym regionie, gdzie pojawiły się opóźnienia. Cały czas trwa remont torów w stronę Rzeszowa, który również ma pozwolić pociągom rozpędzać się do prędkości 160 km/godz. Miało to nastąpić już pod koniec 2014. Dziś kolejarze zakładają zakończenie prac w ostatnim kwartale przyszłego roku. Jeśli to się nie uda, spółka PKP PLK może stracić znaczną część z dwóch miliardów złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
9 marca wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Niektóre z pociągów PKP Intercity będą zawieszone, część pojedzie zmienioną trasą, inne będą kursować w skróconej relacji, a na kilku odcinkach czasowo zostanie wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza. Pociąg TLK „Wisłok” do Rzeszowa będzie kursował tylko raz w tygodniu, w niedzielę. Zawieszone zostaną niektóre składy do Wrocławia i Łodzi, a także sześć pociągów na trasie Kraków – Warszawa.

Napisz do autora:
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski