Kongres MBA w Krakowie: każdy ma znaczenie i nawet drobna decyzja zmienia świat [ZDJĘCIA]

Zbigniew BartuśZaktualizowano 
Nawet drobna, z pozoru nieważna decyzja – lub zaniechanie – może zmienić losy świata. Np. sprawić, że firma warta 100 dolarów stanie się firmą wartą setki miliardów. I na odwrót – o czym świadczą spektakularne upadki butnych hegemonów – przekonywał Philippe De Brouwer w arcyciekawym wykładzie inaugurującym XV Kongres MBA w Krakowie. W pełnym błyskotliwych spostrzeżeń wizualno-oratorskim popisie krakowski Konsul Honorowy Królestwa Belgii zwrócił uwagę na pożytki z zastosowania osiągnięć teorii chaosu we współczesnym biznesie, a właściwie – życiu.

Wiele, jeśli nie większość otaczających na zjawisk, jest tak skomplikowana, że trudno w nich znaleźć jakiś sens, siłę przewodnią. Świat wydaje się jednym wielkim chaosem. Ludzie często wyciągają z tego wniosek, że nie mamy na nic wpływu – ani jako zbiorowość, ani tym bardziej jako jednostki.

- Tymczasem jest dokładnie odwrotnie: każda jednostka, każdy z nas ma znaczenie. Cokolwiek robi(my) – ma znaczenie. Oznacza to wielka odpowiedzialność za dokonywane przez nas wybory.

Również te z pozoru drobne. Bo dziś nieznacząca sprawa może szybko lub z czasem urosnąć do gigantycznych rozmiarów – podkreślił Philippe De Brouwer posługując się m.in. matematycznymi wzorami i wykresami, ale i… brawurowym wywodem o słynnym disneyowskim filmie o lemingach samobójczo skaczących ze skały (który okazała się mistyfikacją).

Na dowód tego, że pojedyncza, z drugorzędna decyzja może decydować o losach całych korporacji, a nawet kierunkach rozwoju świata, przywołał przykłady firm swego czasu niedocenianych (jak Netflix), które nie tylko zyskały na wartości, ale i wpłynęły na zachowania czy sposób funkcjonowania całych mas ludzi.

W opozycji do historii sukcesu przytoczył słynną sprawę amerykańskiego Kodaka, którego inżynier Steve Stesson już w 1975 r. wynalazł cyfrowy aparat fotograficzny. Dysponując patentem przełomowego produktu koncern postanowił schować go do szuflady i nie rozwijać, by nie zaszkodzić swojemu podstawowemu biznesowi – opartemu na kliszach filmowych.

Jak dziś wiemy, ta decyzja okazała się brzemienna w skutki, doprowadzając dawnego hegemona praktycznie do upadku. Rynek fotograficzny opanowali ci, którzy twórczo rozwinęli pomysł Stessona dostosowując go do wymogów współczesnego użytkownika. Z drugiej strony – cała masa pojedynczych lub zbiorowych idei, pomysłów i decyzji innych osób wpłynęła na to, że te potrzeby są dziś takie, jakie są.

- Możemy więc rzec, że jest porządek w chaosie, a jest to porządek związany ściśle z dokonywanymi przez nas wyborami. Każdy nasz wybór ma znaczenie, nawet jeśli nam się to nie podoba. Wniosek: trzeba być otwartym na różnorodność, zmianę i okazje – skwitował belgijski konsul honorowy zbierając zasłużone brawa publiczności, która szczelnie wypełniła aulę Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

- Nasz Kongres jest największą w Polsce inicjatywą integrującą środowisko MBA, a ma na celu przede wszystkim budowę aktywnej platformy współpracy, wymiany doświadczeń, poszerzania wiedzy i horyzontów. O specyfice Kongresu decyduje łączenie wystąpień naukowców z polskich i zagranicznych uczelni oraz czołowych ekspertów i ekonomistów – mówi prof. UEK dr hab. Piotr Buła, Dyrektor Krakowskiej Szkoły Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Jak dodaje, w Kongresie co roku uczestniczą menedżerowie wyższego i średniego szczebla legitymujący się tytułem Master of Business Administration, dyrektorzy programów MBA oraz naukowcy z polskich i zagranicznych uczelni. Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dąży do tego, aby coroczne spotkania kongresowe na stałe wpisały się w kalendarz każdego menedżera MBA.

Kongres rozpoczął się tradycyjnie wizytami studyjnymi w słynących z innowacyjności krakowskich firmach. Tym razem uczestnicy podziwiali firmy ASTOR, Mniamoo i Silvermedia. Po uroczystym otwarciu kongresu i wspomnianym wykładzie "Chaos Theory and the Importance of Thinking Independently" (Teoria chaosu i znaczenie niezależnego myślenia) Philippe’a De Brouwera, znakomici paneliści dzielili się wiedzą i doświadczeniami związanymi m.in. a audytami firm oraz zarządzaniem przedsiębiorstwem i podejmowaniu decyzji w czasach niepewności. Na finał pierwszego dnia organizatorzy przewidzieli tradycyjnie uroczysta Galę Dinner połączona z aukcją charytatywną.

Równie ciekawy był drugi dzień kongresu, czyli sobota 18 maja. Na rozgrzewkę uczestnicy wzięli udział w gorącym panelu dyskusyjnym „Sztuczna inteligencja jako narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej w biznesie”, przygotowany przy współpracy z firmą Unima2000. Sztuczna inteligencja (AI) nie jest już nowinką lub czymś należącym do odległej, trudno przewidywalnej przyszłości. To teraźniejszość. Większość z nas nosi choćby telefony korzystające z rozwiązań opartych na AI. Wszyscy korzystający z internetu są w jakimś sensie niewolnikami coraz inteligentniejszych algorytmów. Niedługo nie będzie biznesu bez AI. Kto to rozumie, ten wygra.

Południowy panel dotyczył współpracy korporacji ze startupami – i osiąganym w ramach tych relacji „zaskakującym” efekcie synergii. W finałowej dyskusji „Biznes i dyplomacja. Skuteczne wsparcie na trudne czasy?” udział wzięli wytrawni dyplomaci i menedżerowie. Popołudnie wypełniły warsztaty biznesowe prowadzone przez znakomitych trenerów o wysokiej wiedzy merytorycznej i bogatym doświadczeniu zawodowym.

Zwieńczeniem Kongresu jest tradycyjny niedzielny piknik organizowany na terenie Royal Kraków Golf & Country Club w Ochmanowie pod Krakowem. - Kongres stanowi zatem znakomitą okazję do swobodnych rozmów, nawiązywania kontaktów biznesowych, dyskusji zarówno o świecie współczesnym, jak również planach rozwoju na przyszłość – podkreśla prof. Piotr Buła.

FLESZ - Umacnia się rynek pracownika. Oto zawody najbardziej pożądane

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kongres MBA w Krakowie: każdy ma znaczenie i nawet drobna decyzja zmienia świat [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3