Konkurencja nie odpuszcza

SZEL
NOWY SĄCZ. Oferta konsorcjum Siemensa i Newagu na 35 składów dla warszawskiego metra po raz drugi uznana za najlepszą. Wartość kontraktu przekracza miliard złotych. Zarząd Newagu nie wyklucza, że realizacja zamówienia może się wiązać z koniecznością zwiększenia zatrudnienia.

Jak informują służby prasowe spółki Metro Warszawskie, oferta uzyskała maksymalną ilość 100 punktów. W komunikacie czytamy, że "odpowiadała ona wszystkim wymogom określonym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia", uzyskała też "najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów". Konkurent Siemensa i Newagu, czesko-rosyjskie konsorcjum Skody i Wagonmaszu, uzyskało ocenę na poziomie 83,8 proc. Pierwszy z oferentów proponował cenę 1 mld 69 mln zł netto (1 mld 305 zł brutto). Cena drugiego z oferentów wynosiła 1 mld 109 mln zł netto, a kwoty brutto w ofercie w ogóle nie podano.

Jak informowaliśmy, już w połowie października komisja konkursowa uznała, że konsorcjum Siemensa i Newagu przedstawiło najbardziej korzystną propozycję. Od razu od rzuciło ofertę trzeciego z konkurentów - hiszpańskiego CAF-u, który nie dołączył kompletu dokumentów do specyfikacji. Podał też błędne wyliczenie stawki podatku VAT.

Wyniki pierwszego przetargu trafiły do Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała, że Metro Warszawskie słusznie odrzuciło ofertę Hiszpanów, więc w grze pozostały już tylko czesko-rosyjskie i polskie konsorcjum. Te oferty trzeba było rozpatrzeć ponownie i w tym tygodniu okazało się, że Siemens i Newag znowu są bezkonkurencyjne. Druga tak wysoka ocena nie przesądza jednak sprawy, bo przegrany może jeszcze złożyć odwołanie, z czego najpewniej skorzysta. A to oznacza ponowne wdrożenie procedur odwoławczych trwających ponad dwa miesiące.

- W tej sytuacji możemy założyć, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana do końca pierwszego kwartału przyszłego roku - mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. - Mimo że oferta konsorcjum Siemensa i Newagu jest bezsprzecznie najbardziej korzystna, to jednak nie jest jeszcze moment na przesądzanie sprawy.

Przypomnijmy, że zamawiane pociągi będą się różnić od tych, które jeżdżą obecnie w metrze. Mają być jednoprzestrzenne, co oznacza, że nie trzeba będzie wychodzić z pociągu, by przejść do innego wagonu. Będą też dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych i wyposażone w wewnętrzny mo nitoring. Ma tam funkcjonować m.in. system wizyjnej i głosowej łączności z maszynistą, pojawią się też wysuwane platformy dla wózków inwalidzkich. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących, a w sumie ma się w nim zmieścić ponad 1400 osób. O 200 więcej niż w używanych obecnie składach.

Pierwsze z 210 wagonów ma trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., natomiast ostatnia dostawa przewidywana jest na koniec 2013 r. Z 35 sześciowagonowych składów 20 ma obsługiwać budowany odcinek drugiej linii metra. Pozostałe pierwszą istniejącą już linię.

Jak nas poinformował wiceprezes zarządu Newagu Wiesław Piwowar, pierwszych dziesięć składów zostanie wybudowanych w Wiedniu. W montażu mają uczestniczyć pracownicy nowosądeckiej spółki. Będzie to część szkolenia poprzedzającego przeniesienie produkcji kolejnych 25 zestawów do Nowego Sącza.
- Być może będzie się z tym wiązała konieczność poprawy infrastruktury zakładu, na przykład budowy dodatkowej hali - sugerował w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Wiesław Piwowar. Nie wykluczył, że w związku z tym zamówieniem trzeba będzie zwiększyć zatrudnienie.

(SZEL)

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3