Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsumenci na tropie oszukanych opakowań

DOROTA DEJMEK
Producent zmienia opakowanie, zmniejszając także jego pojemność. Ale cenę pozostawia bez zmian. FOT. INGIMAGE
Producent zmienia opakowanie, zmniejszając także jego pojemność. Ale cenę pozostawia bez zmian. FOT. INGIMAGE
Opakowanie większe nawet o 50 proc. w stosunku do zawartości? Nowe opakowanie o pojemności mniejszej niż dawniej? To najczęściej stosowane przez producentów chwyty marketingowe, które wprowadzają konsumentów w błąd co do faktycznej ilości kupowanych produktów.

Producent zmienia opakowanie, zmniejszając także jego pojemność. Ale cenę pozostawia bez zmian. FOT. INGIMAGE

TRIKI PRODUCENTÓW. Jest ich kilka. Wprowadzają nas w błąd co do faktycznej ilości kupowanych produktów i skłaniają do większych wydatków. Bądźmy czujni.

Fundacja Pro-Test już od niemal trzech lat prowadzi kampanię "Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom", niestrudzenie tropiąc producentów stosujących tego ty- pu praktyki. Produktów w oszukańczych opakowaniach wciąż przybywa. Ostatnio na niechlubną listę trafiły dwa: zielona herbata znanej firmy zielarskiej (około połowy opakowania zajmuje powietrze) oraz egzotyczne sosy, które zmieniły pojemność na mniejszą, cenę jednak pozostawiając bez zmian.

Bądźmy czujni

Pro-Test chce przekonać konsumentów, aby podczas robienia zakupów byli czujni i zdradza sposoby, jakie stosują producenci, aby niemal niepostrzeżenie podnieść cenę lub skłonić nas do większego wydatku, przy okazji wprowadzając w błąd. Oto najczęściej stosowane triki.

Mniej w środku - do niezmienionego opakowania producent wkłada mniejszą niż dotychczas zawartość.

Sprzedawanie powietrza - w wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się na jego miejsce zmieścić nawet ponad 50 proc. więcej produktu. I na pierwszy rzut oka kupujący może rzeczywiście odnieść wrażenie, że produktu jest więcej, bo przecież opakowanie jest tak obszerne! Ale nie tylko puste miejsce w opakowaniu może mylić co do faktycznej zawartości produktu. Również podwyższone lub grube dno, a także podwójne ścianki opakowania. Na takie opakowania najczęściej możemy trafić, gdy kupujemy chemię gospodarczą, żywność oraz kosmetyki. Co ciekawe, im kosmetyk droższy, tym większe w stosunku do zawartości staje się jego opakowanie. Do koszyka wkładamy pokaźnych rozmiarów pudełko, a dopiero w domu okazuje się, że w środku znajduje się mały słoiczek. Jeśli przyjrzymy się słoiczkowi, zobaczymy, że nie dość, iż w porównaniu z kartonowym pudełkiem wydaje się niewielki, to jeszcze ma grube, szklane dno. A kremu w słoiczku jak na lekarstwo.

Nowe opakowanie - producent zmienia opakowanie, jednocześnie zmniejszając jego pojemność, podczas gdy cenę pozostawia bez zmian. Konsumenci często nie zauważają, że kupują teraz mniej ulubionego jogurtu czy koncentratu. A już jeden gram mniej w opakowaniu może przynieść producentowi ogromne oszczędności, mimo że dla pojedynczego konsumenta ta ilość może wydawać się niewielka.

Nowa receptura - zamiast zmieniać pojemność opakowania produktu, zmienia się po prostu jego recepturę. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji. Konsumentom bardzo trudno to zauważyć.

Więcej śmieci

Jednak wprowadzanie konsumentów w błąd to nie wszystko. Drugi problem, który wiąże się ze zbyt dużymi opakowaniami, to niepotrzebne zanieczyszczanie środowiska naturalnego. Wytwarzanie nadmiaru makulatury, plastikowych i szklanych opakowań, które za chwilę lądują w koszu. Producent, który dba o środowisko, nie powinien produkować zbędnych śmieci.

Coraz dłuższa lista

Listę produktów w oszukańczych opakowaniach znajdziemy na stronie internetowej Fundacji Pro-Test: www.Pro-Test.pl. Pojawiają się na niej wciąż nowe produkty, o których informują sami konsumenci, gdy natrafią na nie podczas zakupów. Czytajmy etykiety, porównujmy wagę, wielkość opakowania i ceny konkurencyjnych produktów dostępnych w sklepie. Jeżeli w ostatnim czasie któryś z naszych Czytelników poczuł się wprowadzony w błąd za sprawą opakowania produktu, może przysłać jego zdjęcie wraz z krótkim opisem na adres: [email protected].

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski