Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrola pod okiem radaru

Janusz Michalczak
Układ wykorzystujący czujnik radarowy nadzoruje sytuację bezpośrednio przed samochodem
Układ wykorzystujący czujnik radarowy nadzoruje sytuację bezpośrednio przed samochodem bosch
Nowe systemy bezpieczeństwa. ACC - układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości chroni samochód przed kolizjami

Celem prac prowadzonych dziś w laboratoriach zajmujących się techniką samochodową jest całkowite (!) wyeliminowanie wypadków drogowych lub co najmniej złagodzenie ich skutków.

Kolizjom spowodowanym najechaniem na siebie aut może zapobiegać między innymi układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC), który dostosowuje prędkość do natężenia ruchu poprzez automatyczne przyspieszanie lub wyhamowywanie pojazdu.

Ostre hamowanie bez stresu
Standardowy układ ACC można włączyć już przy prędkości około 30 km na godz. W wersji Stop & Go układ działa także przy mniejszej prędkości i podczas jazdy w korku wyhamowuje samochód aż do zatrzymania. Jeśli samochód jest dodatkowo wyposażony w automatyczną skrzynię biegów - po krótkiej chwili zatrzymania także automatycznie rusza.

Obydwie wersje układu adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości zapewniają spokojną, oszczędną, a przede wszystkim bezpieczną jazdę. Wyniki badania euroFOT (European Field Operational Test) pokazują, że układ ACC w połączeniu z systemem ostrzegania o najechaniu może zredukować liczbę gwałtownych hamowań na autostradach o 67 proc., natomiast liczbę przypadków, w których odległość do poprzedzającego pojazdu jest krytyczna, o 73 proc.

Czujnik radarowy z reguły znajduje się w samym sercu układu ACC. Zainstalowany z przodu pojazdu nadzoruje sytuację przed nim. Jeśli podczas jazdy przed nami zostanie wykryty samochód poruszający się wolniej od naszego, układ komfortowo zmniejszy prędkość poprzez hamowanie silnikiem lub aktywowanie układu hamulcowego.

Jeśli pojazd znajdujący się z przodu przyspieszy lub zmieni pas, układ ACC automatycznie dostosuje prędkość do prędkości pojazdu poprzedzającego. Do tej pory układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości był instalowany głównie w samochodach klasy wyższej. Jednak dzięki zróżnicowanej ofercie czujników oraz obniżeniu kosztów, cena takich układów będzie coraz atrakcyjniejsza także dla kierowców pojazdów innych klas.

Pełne hamowanie awaryjne
Czujnik radarowy średniego zasięgu MRR, stosowany już w modelach VW Golf oraz Polo oferuje takie funkcje jak ACC także posiadaczom aut kompaktowych.

Ten sam czujnik, firmy Bosch, który jest stosowany w układach ACC i ACC Stop & Go, może być również użyty w układzie automatycznego hamowania awaryjnego. W przeciwieństwie do systemu regulacji prędkości, układ automatycznego hamowania awaryjnego jest w stanie zainicjować pełne hamowanie pojazdu w sytuacji zagrożenia.

Zanim jednak do tego dojdzie, generuje on ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, a następnie inicjuje częściowe hamowanie przed potencjalną przeszkodą. Równocześnie hamulce są przygotowywane do hamowania awaryjnego. Jeżeli kierowca zareaguje na ostrzeżenia, będzie mógł skutecznie wyhamować samochód. Jeżeli nie zareaguje, układ samoczynnie zainicjuje pełne hamowanie awaryjne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski