Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszt wykupu mieszkania

DO
Najemca mieszkania komunalnego może je wykupić od gminy na korzystnych warunkach, z bonifikatą, której wysokość określa samorząd. Wykupionego mieszkania nie można sprzedać przez pięć lat pod groźbą utraty bonifikaty. Warunkiem wykupu jest niezaleganie z opłatami czynszowymi, a nieruchomość, w której znajduje się mieszkanie, powinna mieć uregulowaną sytuację prawną, musi znajdować się w dobrym stanie technicznym oraz być przeznaczona przez gminę do sprzedaży.

Koszty sporządzenia wyceny lokalu, wyceny służebności oraz jej ustanawiania, opłaty sądowe i notarialne, koszt zaświadczenia o samodzielności lokalu, koszty sporządzenia inwentaryzacji indywidualnych lokali, odpisów z ksiąg wieczystych oraz podziału geodezyjnego nieruchomości ponosi wnioskodawca. Umowa jest sporządzana w formie aktu notarialnego.
Maksymalna stawka wynagrodzenia,
z niektórymi wyjątkami, zależy od wartości przedmiotu czynności notarialnej. Za wartość przedmiotu czynności notarialnej przyjmuje się wartość podaną przez stronę (strony) z uwzględnieniem zasad przewidzianych w ustawie o podatku od spadków i darowizn albo o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Maksymalna stawka wynosi od wartości:
- do 3.000 zł - 100 zł;
- powyżej 3.000 zł do 10.000 zł - 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3.000 zł;
- powyżej 10.000 zł do 30.000 zł - 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10.000 zł;
- powyżej 30.000 zł do 60.000 zł - 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30.000 zł;
- powyżej 60.000 zł do 1.000.000 zł - 1.010 zł + 0,4 % od nadwyżki powyżej 60.000 zł;
- powyżej 1.000.000 zł do 2.000.000 zł - 4.770 zł + 0,2 % od nadwyżki powyżej 1.000.000 zł;
- powyżej 2.000.000 zł - 6.770 zł + 0,25 % od nadwyżki powyżej 2.000.000 zł, nie więcej jednak niż 10.000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7.500 zł.
Za sporządzenie wypisu, odpisu lub wyciągu z akt notarialnych lub innego dokumentu maksymalna stawka wynosi 6 zł netto (7,20 zł brutto) za każdą rozpoczętą stronę. Za stronę uważa się tekst obejmujący nie mniej niż 25 wierszy. W przypadku poświadczeń dokumentów w grę wchodzą znacznie niższe kwoty np. za poświadczenie na pełnomocnictwach i innych dokumentach - 20 zł. Notariusz pobiera też opłatę za sporządzenie wniosku o
założenie księgi wieczystej
i wpis praw do niej, która wynosi 200 zł plus VAT, czyli 244 zł brutto.
Za założenie księgi wieczystej dla nieruchomości trzeba zapłacić w sądzie 60 zł, a opłata sądowa za wpis do niej wynosi 200 zł.
Jeśli najemca chciałby pod daną nieruchomość zaciągnąć kredyt, musi dokonać wpisu hipoteki do księgi wieczystej. Zryczałtowana opłata za wpis hipoteki to 200 zł. Prócz tego trzeba zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych ustanowienia hipoteki. Przy hipotece zwykłej wynosi on 0,1 proc. kwoty zabezpieczanej wierzytelności, czyli kwoty kredytu. Hipoteką zwykłą bank zabezpiecza spłatę kredytu udzielanego w złotówkach.
Hipoteka kaucyjna ustalana jest zwykle w wysokości potencjalnych odsetek mogących powstać w warunkach braku spłat kredytu. Koszt jej ustanowienia wynosi 200 PLN (opłata sądowa) oraz 19 PLN (podatek od ustanowienia hipoteki). Konieczną przesłankę ustanowienia hipoteki kaucyjnej stanowi wpis w księdze wieczystej.
(DO)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski