Krach na rynku samochodów - nowych i używanych. Kto w pandemii dołuje, a kto radzi sobie najlepiej? Niektóre modele... zyskują

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
fot: wojciech arkuszewicz/polskapress
O dwie trzecie spadła w Polsce sprzedaż samochodów - i to zarówno tych nowych, jak i używanych – wynika z analiz firmy SAMAR za kwiecień 2020 r. Totalne załamanie widać też na rynku ofert monitorowanym przez AAA Auto. W trakcie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa niektóre marki radzą sobie jednak wyraźnie lepiej od innych. Krach nie zaburzył też zbytnio preferencji Polaków: nadal na topie są te same auta, co dotąd. Jednak z pewnymi wyjątkami.

FLESZ - Złodzieje nie próżnują. Uważaj na voice phishing!

W kwietniu w całej Polsce pojawiło się w sumie 159.115 ofert sprzedaży samochodów używanych, czyli aż o 79.256 aut mniej niż w marcu oraz o 112.231 aut mniej niż w lutym tego roku, a więc przed wybuchem pandemii koronawirusa – wynika z raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.

Mediana ceny samochodu oferowanego do sprzedaży w kwietniu pozostała bez zmian wobec ceny w marcu i wynosiła 19.900 złotych. Za dokładnie tyle samo oferowano przeciętne auta w Małopolsce. Najdroższe samochody trafiły do ogłoszeń w województwie mazowieckim (mediana ceny: 24.700 zł.), a najtańsze w województwie zachodniopomorskim (15.500 zł.).

Czytaj także

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż w marcu był Opel Astra – 4.612 samochodów, na drugim miejscu znalazło się BMW 3 – 3.985 samochodów, a na trzecim Volkswagen Passat – 3.969 samochodów.

Połowa oferowanych aut miała przebieg wyższy niż 173.078 km, a połowa – niższy. Mediana rocznika produkcji w kwietniu wciąż przekraczała 11 lat. W Małopolsce wyniosła równo 12 lat.

Spadek liczby ogłaszanych aut do sprzedaży na wtórnym rynku aż o 41 procent w ciągu ostatnich dwóch miesięcy świadczy o jego załamaniu się. Na taki stan wpływ miały przede wszystkim wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się osób i prowadzeniu działalności handlowej, olbrzymi spadek importu aut używanych oraz wstrzymywanie decyzji zakupowych przez potencjalnych klientów, ze względu na obawy związane z utratą źródeł dochodu

- komentuje Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Dodaje, że pandemia przemodelowała sposób działania wielu autokomisów. W jej firmie klient wybiera samochód przez internet, a call center organizuje jego dostarczenie do domu.

W ofertach ponad połowę stanowią auta z silnikami diesla – 80.342, przed autami z silnikami benzynowymi – 63.868. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (12.229), hybrydowe (1.426), elektryczne (292), CNG (70) oraz na wodór (1).

10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w kwietniu 2020 roku:

  1. Opel Astra
  2. BMW 3
  3. Volkswagen Passat
  4. Audi A4
  5. Volkswagen Golf
  6. Ford Focus
  7. Skoda Octavia
  8. BMW 5
  9. Ford Mondeo
  10. Audi A6

Tak wyglądała autostrada A4 zaraz po wojnie. Unikatowe zdjęcia

Import aut używanych: tąpnięcie o 66 proc!

To, co widać w ogłoszeniach przekłada się boleśnie na wyniki sprzedaży aut używanych, która w kwietniu niemal zamarła. Wedle IBRM Samar w całym kryzysowym miesiącu sprowadzono do Polski zaledwie 32 250 samochodów używanych sprowadzono, czyli o 65,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Wynik za pierwsze cztery miesiące roku jest już aż o 26 proc. gorszy niż w 2019 r. Najczęściej sprowadzaną osobówką pozostało Audi A4, przed VW Golfem i BMW 3. Za pudłem znalazły się Opel Astra i Audi A3. W rankingu najchętniej sprowadzanych marek także w pandemii króluje koncern VW.

Ponad połowa sprowadzanych samochodów to benzyniaki. Zdecydowana większość pochodzi z Niemiec. W związku z restrykcjami w krajach takich, jak Francja, dominacja kierunku niemieckiego rośnie. Średni wiek importowanego auta zmalał do 11 lat i 1 miesiąca. Fachowcy uważają, że stało się tak, że auta sprowadzają w pandemii głównie duzi gracze, natomiast chwilowo (?) z rynku wypadli drobni importerzy, a to właśnie ci ostatni zwożą do Polski auta relatywnie najstarsze.

Czytaj także

Branże może czekać dłuższy zastój, bo wielu Polaków wstrzymało się z zakupem aut z powodu utraty lub spadku dochodów, bądź też w obawie, że ich sytuacja może się wkrótce pogorszyć. Potencjalni nabywcy aut używanych są przy tym mocno narażeni na niekorzystne zmiany statusu materialnego, bo wielu ich pracodawców, mikro i małych przedsiębiorców, przechodzi przez największy kryzys w swoich dziejach.

Rynek aut nowych: zjazd o 67 proc., ale Corolla i RAV4 z dużymi wzrostami

W kwietniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 15 241 samochodów osobowych, czyli o ponad 67 procent (31,1 tys. sztuk) mniej niż rok wcześniej i o prawie połowę (14,4 tys. sztuk) mniej niż w i tak już kryzysowym marcu 2020 r. – wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Przez 4 miesiące 2020 roku zarejestrowano w Polsce 122 883 samochody osobowe, o 34 proc. mniej niż w tym samym okresie 2019.

Mimo tak wielkiego tąpnięcia, analitycy Samaru podkreślają, że sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się i tak niezła. Statystyki poprawia jednak dość wyraźnie tzw. reeksport, czyli wywożenie z Polski pojazdów, które zostały tu wcześniej przywiezione (ok. 1300 sztuk).

Klienci indywidualni zarejestrowali w kwietniu 28,8 proc. ogółu aut osobowych, firmy – pozostałe 71,2 proc.

Piętnaście pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w od stycznia do kwietnia 2020 roku w porównaniu do tego samego okresu 2019 roku. Najdotkliwszy regres dotknął Opla - o prawie 66 proc..

TOP 10 najgłupszych zachowań kierowców. Ty też tak robisz! N...

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 18 774 auta tej marki, o 7,35 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 15,28 proc.. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 17 049 szt., o 28,22 proc. mniej niż w 2019 roku.

Udział marki wyniósł 13,87 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci zarejestrowali 10 497 samochodów tej marki, o 44 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,54 proc.

Na czwartej pozycji była KIA (7 530 szt., o 22,07 proc. mniej niż w 2019 roku). Na piątej – Hyundai (5 787 szt., o 32,24 proc. mniej niż w 2019 roku).

Koronawirus: aktualizowany raport

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Toyota Corolla (6 100 szt.; +54,31 proc. r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (5 147 szt.; -25,60 proc. r/r) oraz Toyota Yaris (4 621 szt. -15,34 proc. r/r), następnie Skoda Fabia (3 913 szt.; -39,74/r), a za nią Toyota RAV4 (2 775 szt.; +92,44 proc. r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (2 649 szt.; -12,69 proc.), na drugim miejscu - Toyota Corolla (1 785 szt.; +27,96 proc.), na trzecim – Dacia Duster (1 380 szt.; -56,25 proc.), na czwartym – Skoda Fabia (1 181 szt.; -50,25 proc.), a na piątym – Toyota RAV4 (1 138 szt.; +146,32 proc.).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (4 315 szt.; +68,69 proc.). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (4 140 szt.; -24,13 proc.), na trzecim Skoda Fabia (2 732 szt.; -33,67 proc.), czwartym – Toyota Yaris (1 972 szt.; -18,65 proc.), piątym – VW Golf (1 879 szt.; -53,79 proc.)

Czytaj także

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Może to i cieszy, gdyż nasz kraj przestanie być zalewany ogromną liczbą starych aut. Miasta są zakorkowane, gdyż z powodu masowego importu używanych samochodów, każdego było stać na auto, czego skutkiem sa korki. Mniej aut to lepiej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3