Więcej zabezpieczeń na przejazdach
Na przejazdach kolejowo-drogowych nowe oświetlenie, rogatki i sygnalizatory zwiększają poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów, pieszych oraz kierowców. Wymiana szyn i nowa nawierzchnia jezdni ułatwiają przejazd samochodów. Skrzyżowania są wyposażone w zdalną kontrolę. Informacja o stanie zabezpieczeń jest dostępna u dyżurnego ruchu i wyświetlana także maszynistom. W przypadku nieprawidłowości serwis techniczny zabezpiecza skrzyżowania oraz dba o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Coraz bezpieczniejsza kolej jest efektem realizacji przez rząd Krajowego Programu Kolejowego.
Andrzej Adamczyk,
minister infrastruktury.
W województwie małopolskim dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu poziom bezpieczeństwa zwiększył się na ponad 200 przejazdach, m.in. na trasie Kraków – Katowice i Kraków – Skawina. Dodatkowe zabezpieczenia, przebudowane tory i jezdnie gwarantują sprawny i bezpieczny przejazd przez tory także na trasie z Wadowic do Andrychowa.
– Coraz bezpieczniejsza kolej jest efektem realizacji przez rząd Krajowego Programu Kolejowego. W całej Polsce budujemy nowe bezkolizyjne skrzyżowania, zwiększamy zabezpieczenia na przejazdach, montujemy nowoczesne urządzenia sterowania i łączności. To droga do celu, jaką jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Bezkolizyjnie nad lub pod torami
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają bezpieczeństwo na styku kolei oraz dróg. Przejazdy kolejowo-drogowe są zastępowane skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
W Małopolsce już tysiące kierowców skorzystało z nowych wiaduktów w Krakowie, Trzebini i Woli Filipowskiej. Obiekty pozwalają na szybki przejazd pociągów. Kierowcy nie muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami i bezpiecznie przejeżdżają nad lub pod torami. Sprawniejsza jest komunikacja drogowa.
Śnieg i lód nie zatrzymają pociągu
Nowe rozjazdy zamontowane w torach umożliwiają płynny i bezpieczny przejazd pociągów, bez zwolnień, ze stałą prędkością. Dodatkowo rozjazdy wyposażone są w elektryczny system ogrzewania, żeby zapobiec zamarzaniu urządzeń. Takie rozwiązane gwarantuje szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli dobre działanie rozjazdów i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w trudnych zimowych warunkach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniają rozjazdy podczas prac utrzymaniowych i w zakresie projektów Krajowego Programu Kolejowego. W województwie małopolskim 550 nowych rozjazdów zapewnia bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd pociągów, m.in. na trasach Tarnów – Nowy Sącz, Kraków – Miechów i Kraków – Katowice.
– Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W województwie małopolskim zwiększa się liczba skrzyżowań z dodatkowym zabezpieczeniem. Także w Młoszowej, Woli Filipowskiej i Skawinie o przejeździe pociągu ostrzegają kierowców sygnalizacja świetlna i dźwiękowa oraz opuszczone rogatki. Montowane są nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Całkowicie wyeliminowały kolizje nowe wiadukty w Krzeszowicach, Krakowie i Trzebini – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Cyfrowa rewolucja na kolei
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 2 mld zł budują nowoczesny system
ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii. Umożliwi on kolejarzom szybszą i dokładniejszą wymianę informacji o sytuacji na trasie przejazdu pociągu.
Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ireneusz Merchel,
prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
GSM-R umożliwi również wdrożenie ERTMS/ETCS poziomu drugiego. System ten działa w oparciu o dwa elementy - łączność bezprzewodową GSM-R oraz system sterowania pociągiem – ETCS. Wdrożenie systemu ERTMS na liniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Maszyniści otrzymają informacje niezbędne do prowadzenia składu – m.in. dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów. Zadaniem systemu jest także wspieranie pracy maszynisty i w przypadku braku reakcji automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do wymaganych warunków. Nowoczesne systemy kierowania ruchem to ograniczanie ryzyka zdarzeń i zwiększenie punktualności pociągów.
Słowniczek:
• Rozjazd kolejowy – ważny element linii kolejowej, który umożliwia bezpieczny przejazd pociągu z jednego toru na drugi.
• GSM-R – system kolejowej łączności cyfrowej.
• ERTMS/ETCS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?