Kraków. 6 października tramwaje wrócą do Bronowic. Duże zmiany w rozkładach jazdy

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Od 6 października tramwaje ponownie zaczną dojeżdżać do Bronowic Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Krakowscy urzędnicy przekonują, że to już pewne. Już w niedzielę tramwaje - po rocznej przerwie - zaczną dojeżdżać do Bronowic. Jak udało nam się dowiedzieć, po wyremontowanej trasie, czyli m.in. ul. Karmelicką i Królewską, kursować będzie 6 linii tramwajowych - 4, 8, 13, 14, 24 i 44. Ale nowości w rozkładach MPK będzie od 6 października dużo więcej.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

- Na piątek na trasie od Teatru Bagatela do Bronowic planujemy przejazd techniczny tramwaju, w weekend mogą być prowadzone jeszcze jakieś drobne prace, ale od 6 października na pewno tramwaje zaczną regularnie wozić pasażerów do Bronowic - podkreśla Michał Pyclik z biura prasowego Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Od dnia 6.10.2019 r. zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie:

Linie tramwajowe dzienne:

- linie 6, 10, 11, 17, 19 – w dalszym ciągu będą zawieszone;

- linie 4, 14, 20, 24, 44 – zostaną przywrócone na stałe trasy i będą kursować ze zwykłymi częstotliwościami oraz w zwykłych porach;

- linia 1 – będzie kursować po swojej stałej trasie. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 15 minut (w zamian zostanie uruchomiona linia czasowa 74 na nowej trasie);

- linia 8 – zostanie przywrócona i będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Borek Fałęcki - … - Kalwaryjska – Limanowskiego – Na Zjeździe – Starowiślna – Poczta Główna – Dominikańska - … - Bronowice Małe. Linia będzie kursować ze zwykłą częstotliwością (w dni powszednie co 7,5 minuty);

- linia 13 – zostanie przywrócona i będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Nowy Bieżanów P+R - … - Wielicka – Na Zjeździe – Starowiślna – Poczta Główna – Dominikańska - … - Bronowice. Linia będzie kursować ze zwykłą częstotliwością (w dni powszednie co 7,5 minuty w godzinach szczytu oraz co 15 minut poza szczytem);

- linia 18 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie czasowo zmienionej: Czerwone Maki P+R – Grota-Roweckiego – Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Na Zjeździe – Starowiślna – Dominikańska - … - Krowodrza Górka. Częstotliwość kursowania w dni powszednie nadal będzie zmniejszona do 15 minut;

- linia 22 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie czasowo zmienionej: Borek Fałęcki – Zakopiańska – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Na Zjeździe – Starowiślna – Grzegórzecka - … - al. Solidarności – Ujastek Mogilski – Kopiec Wandy. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 52 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie czasowo zmienionej: Czerwone Maki P+R – Grota-Roweckiego – Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Na Zjeździe – Starowiślna – Westerplatte - … - Os. Piastów. Częstotliwość kursowania nadal będzie zmniejszona do 7,5 minuty przez cały dzień powszedni oraz do 20 minut w soboty;

- linia 70 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie: Pleszów – Igołomska – Ptaszyckiego – al. Jana Pawła II – Mogilska – Lubicz – Westerplatte – Franciszkańska – Zwierzyniecka – Kościuszki – Salwator. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 71 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie: Dworzec Towarowy – Tunel – al. Powstania Warszawskiego – Grzegórzecka – Starowiślna – Na Zjeździe – Wielicka – Dworzec Płaszów Estakada – Lipska – Mały Płaszów. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 72 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie: Czerwone Maki P+R – Grota-Roweckiego – Kapelanka – Monte Cassino – Dietla – Orzeszkowej. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 73 – zostanie zlikwidowana;

- linia 74 – będzie kursować po nowej trasie: Wzgórza Krzesławickie – Kocmyrzowska – Bieńczycka – al. Pokoju – al. Powstania Warszawskiego – Lubicz – Westerplatte – Franciszkańska – Zwierzyniecka – Salwator. Linia będzie kursować tylko w dni powszednie w godz. ok. 6:00 – 20:00 z częstotliwością co 15 minut;

- linia 78 – będzie kursować po nowej trasie: Krowodrza Górka – Doktora Twardego – Kamienna – Długa – Dunajewskiego – Podwale – Zwierzyniecka – Salwator. Linia będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 15 minut;

- linia 79 – w dalszym ciągu będzie kursować po obecnej trasie: Borek Fałęcki – Zakopiańska – Brożka – Kapelanka – Monte Cassino – Dietla – Orzeszkowej. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian.

Linie autobusowe dzienne:

linia 708 – zostanie zlikwidowana;
linie 159, 511 – zostaną przywrócone na stałe trasy;
linie 304, 501, 503, 511 – zostanie zlikwidowany tymczasowy przystanek „Grottgera”;
linia 502 – zostanie zlikwidowany tymczasowy przystanek „Stary Kleparz”.

Tymczasem w związku z rozpoczęciem roku akademickiego urzędnicy miejscy już w poniedziałek (30 września) wprowadzili korekty w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej.

Zwiększona została częstotliwość kursowania - do 7,5 minuty w dni powszednie - popularnych autobusów nr 502 (plac Centralny - Cracovia Stadion) i 503 (Nowy Bieżanów Południe - Górka Narodowa Wschód). Na krakowskie ulice ponownie wyjechały autobusy nr 429 (Skarżyńskiego - Dworzec Gł. Zachód).

Kontrowersje może budzić natomiast to, że - mimo powrotu studentów - nie została zwiększona liczba kursów np. ważnej linii tramwajowej numer 52 (Czerwone Maki - Osiedle Piastów). Przed wakacjami tramwaje te pojawiały się na przystankach co 5 min. Obecnie co 7,5 min.

W Zarządzie Transportu Publicznego przypominają z kolei, że w związku z trwającymi remontami - m.in. skrzyżowania ul. Dietla i Krakowskiej - wiele linii tramwajowych, w tym właśnie numer 52, zostało skierowanych na trasy objazdowe przez rondo Matecznego. - Rondo to nie przyjmie więcej tramwajów. Mówiąc wprost, dodatkowe kursy mogłyby doprowadzić po prostu do zatorów w tym miejscu - argumentuje Sebastian Kowal z biura prasowego ZTP. „Po zakończeniu robót na przebudowywanych ul. Krakowskiej oraz Karmelicka będziemy dodatkowo wzmacniać ofertę transportową” - zaznacza Sebastian Kowal.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
30 września, 17:12, Gość:

Głupotą jest linia 74, gdyż dodatkowo dopcha ulicę Lubicz, a nią po torowiskach jeżdżą autobusy (124, 424, 152, 502), co dodatkowo utrudni i tak niełatwy (z godzinach szczytu) przejazd autobusów, które w szczycie (a często i poza godzinami szczytu) stoją w korkach tramwajowych. W efekcie linię 502 trudno nazwać przyśpieszoną, gdyż ma często przed sobą … poł kilometra "sznura" tramwajów. Największe spustoszenie czynią "Krakowiaki" (znaczna długość). Mogliby trochę tramwajów usunąć z ulicy Lubicz i przerzucić na Grzegórzecką.

I kipną jest, jeden i jedyny tramwaj 24 z Kurdwanowa do centrum Krakowa ( szkoły, uczelnie, miejsca pracy). Jeździ co 15 minut i jest bardzo przeładowany. Strach pomyśleć co będzie od jutra.

G
Gość

Basztową to w godzinach szczytu szybciej pokonamy piechotą jak zwiększą częstotliwość na tej nitce, przy teatrze Bagatela ostatnio 10 min oczekiwania na podjechanie tramwaju, choć widać go za zakrętem, stoi i czeka na swoją kolej wjechania z mozołem i otwarcia drzwi z zawrotną prędkością błyskawicy.

B
Burmistrz Nowej Huty

Po co komu nocna komunikacja tramwajowa która nie wiadomo za bardzo kiedy kursuje? Czy nie lepiej przedłużyć kursowanie głównych linii takich jak 1,3,4,8,14,18,24 i 52 do 1.30 tak żeby jeździły co 30 minut w godzinach wieczornych we wszystkie dni? Oprócz tego niech jeżdżą autobusy nocne które później zastąpią tramwaje

J
Jacek jeszcze na stołku
30 września, 20:08, poli:

Łgarze z (dawnego) ZIKiT-u znów wciskają nam 44 zamiast 4, a na niej będzie jeździć szrot. Gdy kupowano Krakowiaki padła obietnica, że wszystkie kursy linii 4 będą nimi obsługiwane. A potem ci łgarze połowę kursów obsadzili szrotem, dla niepoznaki nazywając je "44".

30 września, 20:29, Gość:

Puszczanie "Krakowiaka", co 7,5min na odcinku RCzyżyńskie- Wzgórza byłoby zwykłym marn otrastwem gdyż średnia pasażerów wynosi do 15 osób...

Dokładnie. Kiedyś tak obserwowałem "10" jadącą od strony Kopca Wandy w kierunku Pleszowa. Przecież tam notorycznie nie ma więcej jak 5 osób. Może w latach 70tych i 80tych kiedy huta pracowała pełną parą i pracowało w niej 40 tysięcy osób to miało jakiś sens. Obecnie ten odcinek obsłużyłby bezproblemowo krótki tabor autobusowy (znacznie tańszy).

G
Gość
30 września, 20:08, poli:

Łgarze z (dawnego) ZIKiT-u znów wciskają nam 44 zamiast 4, a na niej będzie jeździć szrot. Gdy kupowano Krakowiaki padła obietnica, że wszystkie kursy linii 4 będą nimi obsługiwane. A potem ci łgarze połowę kursów obsadzili szrotem, dla niepoznaki nazywając je "44".

Puszczanie "Krakowiaka", co 7,5min na odcinku RCzyżyńskie- Wzgórza byłoby zwykłym marn otrastwem gdyż średnia pasażerów wynosi do 15 osób...

p
poli

Łgarze z (dawnego) ZIKiT-u znów wciskają nam 44 zamiast 4, a na niej będzie jeździć szrot. Gdy kupowano Krakowiaki padła obietnica, że wszystkie kursy linii 4 będą nimi obsługiwane. A potem ci łgarze połowę kursów obsadzili szrotem, dla niepoznaki nazywając je "44".

G
Gość

Głupotą jest linia 74, gdyż dodatkowo dopcha ulicę Lubicz, a nią po torowiskach jeżdżą autobusy (124, 424, 152, 502), co dodatkowo utrudni i tak niełatwy (z godzinach szczytu) przejazd autobusów, które w szczycie (a często i poza godzinami szczytu) stoją w korkach tramwajowych. W efekcie linię 502 trudno nazwać przyśpieszoną, gdyż ma często przed sobą … poł kilometra "sznura" tramwajów. Największe spustoszenie czynią "Krakowiaki" (znaczna długość). Mogliby trochę tramwajów usunąć z ulicy Lubicz i przerzucić na Grzegórzecką.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3