Kraków. A co tu się będzie, panie, budować? Mieszkańcy dowiedzą się z tablic informacyjnych [10.05.2019]

Piotr OgórekZaktualizowano 
W Krakowie mieszkańcy o dużych inwestycjach w ich bezpośrednim sąsiedztwie dowiadują się często, gdy rusza budowa<br>
W Krakowie mieszkańcy o dużych inwestycjach w ich bezpośrednim sąsiedztwie dowiadują się często, gdy rusza budowa Andrzej Banas / Polska Press
Mieszkańcy Krakowa często czują się bezradni w sytuacji, gdy tuż pod ich oknami wyrastają nowe bloki czy biurowce. O budowie dowiadują się z reguły w momencie, gdy ta już rusza i jest za późno na jakiekolwiek odwołania czy uwagi do projektu budowlanego. Jest szansa, że się to zmieni. W środę Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę, która zakłada że w rejonie przyszłej inwestycji pojawią się tabliczki informacyjne w momencie złożenia wniosku o wydanie warunków zabudowy (tzw. wuzetka) czy pozwolenia na budowę.

- Czego obawiają się mieszkańcy dużych miast? Że pewnego dnia wyjdą na balkon i nagle zobaczą koparkę albo dźwig wjeżdżający na teren pod ich domem. Okaże się, że pod ich oknami ma powstać 10-piętrowy blok i jest już za późno na jakiekolwiek kroki. Zostało wydane pozwolenie na budowę, minęły wszystkie terminy, można protestować, ale nic to nie da. Nikt nic nie wiedział - wyjaśnia Łukasz Wantuch (Przyjazny Kraków), współautor uchwały.

Uchwała zakłada, że przy każdej działce, dla której inwestor stara się o warunki zabudowy (tzw. wuzetka) lub o pozwolenie budowlane, pojawią się specjalne tabliczki informujące okolicznych mieszkańców o rodzaju i skali planowanej inwestycji.

Chcesz zaoszczędzić? Wyjmij to z gniazdka! Te urządzenia poc...

Tablice (przynajmniej dwie) mają się pojawiać w ciągu 21 dni roboczych od złożenia wniosku przez inwestora o wuzetkę czy pozwolenie budowlane. Tablice mają być stawiane na koszt miasta. Mają się pojawić na słupach czy latarniach w pobliżu planowanej inwestycji. Jeśli jest to niemożliwe, to informacja powinna się pojawić na tablicy informacyjnej rady dzielnicy.

Problem w tym, że jakiś czas temu radni zdecydowali o zakazie wieszania na przydrożnych słupach i latarniach dykt wyborczych, ale także wszelkich reklam i innych ogłoszeń. Zakaz wejdzie w życie jesienią. Stąd dopisek w uchwale, aby informacje o wuzetkach i pozwoleniach budowlanych wieszać też na tablicach rad dzielnic. Te jednak nie są już tak powszechne, jak słupy czy latarnie.

- To nie całkowite rozwiązanie problemu, tylko kolejny krok w uświadamianiu ludzi, co się dzieje w ich okolicy i jakie mają prawa - zaznacza Grzegorz Stawowy (Koalicja Obywatelska), drugi autor uchwały.

Radni liczą, że dzięki informacjom o wuzetkach i pozwoleniach budowlanych, mieszkańcy będą mogli występować jako strony i wpływać na kształt inwestycji w ich rejonie. Teraz urząd z automatu powiadamia mieszkańców jako strony, jeśli inwestycja na nich oddziałuje (np. służebność drogowa czy zacienienie budynku). Jeśli oddziaływania nie ma, to mieszkańcy i tak mogą się zgłosić jako strona, ale o danej inwestycji muszą po prostu wiedzieć. A z tym jest właśnie problem.

Informacje niby dostępne, ale...

Kraków od dłuższego czasu boryka się z chaotyczną i niekontrolowaną zabudową. Początkowo wpływ na to miała mała liczba planów miejscowych oraz ich powolne tworzenie. To ostatnio się zmieniło, niemniej czy plany są, czy ich nie ma, mieszkańcy często nie wiedzieli, że koło nich coś będzie się budować i nie mieli jak reagować. Dlatego w zeszłym roku radni PiS wyszli z inicjatywą, aby informacje z wniosków o wuzetki upubliczniać. Stosowna uchwała została przegłosowana, a po kilku tygodniach urzędnicy zaczęli ją wdrażać.

Od tego czasu każdy mieszkaniec Krakowa może się dowiedzieć, czy w jego rejonie toczy się jakieś postępowanie o wydanie wuzetki czy pozwolenia budowlanego. W teorii jest to proste, w praktyce bardzo zawiłe. Jak cały krakowski Biuletyn Informacji Publicznej, bo to właśnie tam można znaleźć powyższe informacje.

Jak? Na pewno nie przez wyszukiwarkę, bo ta w niczym nie pomaga. Z głównej strony internetowej BIP klikamy w zakładkę „Rozwój miasta”, następnie w „Polityki...”. Z dostępnej listy wybieramy „Architekturę”. Do wyboru pojawia się kilkanaście pozycji, w tym na końcu te nas interesujące, m.in. wykazy wniosków o wuzetki i pozwolenia budowlane oraz wykazy wydanych decyzji.

Listy są dosyć niespójne. Dostępny jest wykaz wniosków i decyzji za pierwszy kwartał tego roku, ale z poprzednimi latami jest różnie. Wuzetki są dostępne za rok 2017 i 2018, a pozwolenia budowlane tylko za 2018. Nie ma natomiast załącznika z pozwoleniami za rok 2019.

Całość sprawia zagmatwane wrażenie. Informacje są pisane językiem urzędowym, a do tego mało precyzyjnie. Przykładowo mamy informację, że powstanie budynek wielorodzinny na jakiejś działce. Brak jednak jakichkolwiek jego parametrów - ile mieszkań, jaka wysokość, ile miejsc parkingowych podziemnych czy naziemnych.

Jak widać, choć informacje o wuzetkach i pozwoleniach są dostępne, to jednak trudno do nich dotrzeć, są niepełne i mało czytelne. Mieszkańcy koniec końców i tak często o budowie w ich okolicy dowiadują się już w monecie rozpoczęcia prac budowlanych i w żaden sposób nie mogą już zareagować, choć nieraz powinni być uznani za stronę.

Ile wuzetek i pozwoleń?

Z danych dostępnych na krakowskim BIP-ie wynika, że w 2018 roku wydano 2410 decyzji o pozwoleniu na budowę. To lista wszystkich decyzji, bez rozróżnienia, czyli zarówno pozytywnych, jak i negatywnych oraz umorzenia. Każda decyzja pokrótce opisuje rodzaj inwestycji i miejsce realizacji. Wniosków o wydanie pozwoleń na budowę w roku 2018 wpłynęło 2486, a do połowy kwietnia tego roku - 764.

Jeśli chodzi o wuzetki, to tych w 2017 roku wydano 1689 (decyzje pozytywne, negatywne, umorzeni). Natomiast w 2018 roku wszystkich decyzji wydano 1748. W tym roku, do końca kwietnia, krakowscy urzędnicy wydali 452 decyzje w sprawie wniosków o wuzetki. Co ciekawe, część powyższych danych jest niespójna z raportem o stanie miasta. Ostatni dostępny raport - za rok 2017 (za 2018 wciąż nie ma), wskazuje że urzędnicy wydali 2631 wuzetek. Różnica wynosi więc blisko tysiąc. W różnych miejscach urząd przedstawia inne liczby dotyczące tej samej sprawy bez wyjaśnienia, skąd biorą się różnice.

Czytaj także

WIDEO: Mini cross, quad czy może elektryczna hulajnoga? Najlepsze motoprezenty na pierwszą komunię

Źródło: TVN Turbo

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. A co tu się będzie, panie, budować? Mieszkańcy dowiedzą się z tablic informacyjnych [10.05.2019] - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
h
henrk

To Rada Miasta ma największy wpływ na to co się dzieje w mieście , nie można wszystkiego zwalać na prezydenta.

Przez 30 lat transformacji nie potrafili stworzyć dla Krakowa Planu Przestrzennego Zagospodarowania Krakowa. Oczywiście nie ma winnych, a przecież wystarczyło by zlecić wykonanie takiego planu krakowskim uczelniom, a nie bazować na niekompetentnych i skorumpowanych urzędnikach. Liczyłem , że Pis coś zmieni w tym mafijnym światku TWA, ale kwaczyści nie tak dawno zmienili już istniejacy plan zagospodarowania , bo kościelni biznesmeni postanowili

w ciągu korytarza wietrzącego miasto postawić wieżowiec, więc to też tylko pozerzy i zakłamani hipokryci.. Jakiś wybitny intelekt stwierdził , że na ul. dr. Twardego i Wybickiego nie są potrzebne dwa pasy ruchu, więc jeden pas upstrzono wysepkami. Ktoś zarobił, bo takie inwestycje nie potrzebują przetargów i tak to się ciagnie a TWA sobie żyje na obrzeżach Krakowa i mieszkańców miasta ma gdzieś. Te ulice pobudowano jeszcze za PRL choć wtedy ruch był minimalny, ale ktoś myślał o przyszłości. Teraz naprawiacze błędów poprzedniej epoki zamiast najpierw budować ciągi komunikacyjne, najpierw wydają zezwolenia na zabudowę terenów, a potem zastanawiają się jak rozwiazać problem parkowania który powinien należeć do dewelopera. Niech budują podziemne parkingi pod budynkami jak nie mają miejsca na powierzchni przy budynku.

zgłoś
G
Gość
2019-05-10T17:10:02 02:00, Gość:

Najciekawsze jest to, że jak chcesz wybudować sobie dom to po złożeniu dokumentów do Starostwa musisz czekać aż zostaną poinformowani listownie wszyscy właściciele działek dookola Twojej - bez tego PODOBNO SIĘ NIE DA nic zrobić 🤔ale jakoś dziwnie nie działa to w przypadku blokow/hal.... Przypadek?

2019-05-11T07:56:26 02:00, Abaqus:

Bzdura. Informowani sa jedynie ci ktorzy sa w strefie oddzialywania planowanej inwesrycji co zalezy glownie od odległości od granicy dzialki

Tylko, jeśli ktoś uzna, że budowa będzie miała istotny (kluczowe słowo) wpływ na ich działkę. Jeśli nie - nawet najbliżsi sąsiedzi zza płotu nie dostaną powiadomienia.

zgłoś
G
Gość
2019-05-10T17:10:02 02:00, Gość:

Najciekawsze jest to, że jak chcesz wybudować sobie dom to po złożeniu dokumentów do Starostwa musisz czekać aż zostaną poinformowani listownie wszyscy właściciele działek dookola Twojej - bez tego PODOBNO SIĘ NIE DA nic zrobić 🤔ale jakoś dziwnie nie działa to w przypadku blokow/hal.... Przypadek?

2019-05-10T21:03:39 02:00, Gość:

Dokładnie, moi rodzice przygodę z budową domu w okolicach ul. Balickiej zaczęli w 2012 roku, do tej pory nie uzyskali pozwolenia...

Ale na pewno nie z powodu niedostarczenia zawiadomień, po dwóch awizowaniach, nawet sąd uznaje list za doręczony...

zgłoś
G
Gość
2019-05-10T17:10:02 02:00, Gość:

Najciekawsze jest to, że jak chcesz wybudować sobie dom to po złożeniu dokumentów do Starostwa musisz czekać aż zostaną poinformowani listownie wszyscy właściciele działek dookola Twojej - bez tego PODOBNO SIĘ NIE DA nic zrobić 🤔ale jakoś dziwnie nie działa to w przypadku blokow/hal.... Przypadek?

Co ty opowiadasz, to absolutnie nie jest prawda. Zawiadamiani są tylko sąsiedzi, co do których wójt czy inny decydent, uzna, że budowa będzie miała istotny wpływ na ich posiadłość. Jak planujesz podobną linię zabudowy, projekt zgodny z planem czy wz itd, to sąsiedzi też nie dostaną żadnych powiadomień.

zgłoś
G
Gość

Hej Faceci :) Szukam mężczyzny na niejawne randki. Liczę 19 latek oraz mam zgrabne ciało, moje toples fotki i kontakt na tym portalu: www.czatkobiet.pl/ i poszukaj mnie po niku: aniula21

zgłoś
A
Abaqus
2019-05-10T17:10:02 02:00, Gość:

Najciekawsze jest to, że jak chcesz wybudować sobie dom to po złożeniu dokumentów do Starostwa musisz czekać aż zostaną poinformowani listownie wszyscy właściciele działek dookola Twojej - bez tego PODOBNO SIĘ NIE DA nic zrobić 🤔ale jakoś dziwnie nie działa to w przypadku blokow/hal.... Przypadek?

Bzdura. Informowani sa jedynie ci ktorzy sa w strefie oddzialywania planowanej inwesrycji co zalezy glownie od odległości od granicy dzialki

zgłoś
J
Jacek Majchrowski Rex
2019-05-10T21:03:39 02:00, Gość:

Dokładnie, moi rodzice przygodę z budową domu w okolicach ul. Balickiej zaczęli w 2012 roku, do tej pory nie uzyskali pozwolenia...

A byli u mnie? Jeśli nie, to jak oni to sobie wyobrażają? Koperte o Muerte!

zgłoś
K
KumKum

Na słupach wbrew uchwale wiszą plakaty wyborcze niejakiego Jakiego np: przystanek autobusowy Piaski Wielkie. Ktoś z władnych tego miasta, zauważył to łamanie prawa czy ślepcy tam siedzą.

zgłoś
G
Gość
2019-05-10T17:10:02 02:00, Gość:

Najciekawsze jest to, że jak chcesz wybudować sobie dom to po złożeniu dokumentów do Starostwa musisz czekać aż zostaną poinformowani listownie wszyscy właściciele działek dookola Twojej - bez tego PODOBNO SIĘ NIE DA nic zrobić 🤔ale jakoś dziwnie nie działa to w przypadku blokow/hal.... Przypadek?

Dokładnie, moi rodzice przygodę z budową domu w okolicach ul. Balickiej zaczęli w 2012 roku, do tej pory nie uzyskali pozwolenia...

zgłoś
G
Gość

Najciekawsze jest to, że jak chcesz wybudować sobie dom to po złożeniu dokumentów do Starostwa musisz czekać aż zostaną poinformowani listownie wszyscy właściciele działek dookola Twojej - bez tego PODOBNO SIĘ NIE DA nic zrobić 🤔ale jakoś dziwnie nie działa to w przypadku blokow/hal.... Przypadek?

zgłoś
E
Ehhh

To Wantucha tak przeraziła inicjatywa odwołania rady miejskiej, która powstała w wyniku jego działań przeciwko Krakusom?

zgłoś
K
Król Wszystkiego

Już dawno podpisy były zbierane żeby dziadka wystrzelić w kosmos, to nie!Się bali bo przecież dowód mi wydał, to wie gdzie mieszkam.To macie teraz bloki nawet w jakichś krzakach.Czekam tylko kiedy na Baryczy będą budowane osiedla.Ha ha.

zgłoś
W
Wtf

majchrowski wszystko zbuduje totalny debil

zgłoś
P
Pan
2019-05-10T10:52:18 02:00, Gość:

Hej umówię się z Panem na dyskretne i potajemne spotkania. Mam 25 lat jestem po rozwodzie i nie chce faceta na stałe. Zapraszam do kontaktu przez ten portal : www.wyspakobiet.eu/oliwia25

Ze mną?

zgłoś
P
Prokuratura Okręgowa.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski PODROBIŁ w Sądzie Podpis Gminnego Mieszkańca Krakowa. Przegrał proces.

Wyrok Sądu Prawomocny.

Opinia Kryminalnego Biegłego Grafologa SĄDOWEGO jest w Gminnej APELACJI Sądowej 120 stron.

U dziennikarzy KRAKOWA...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3