Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Akcja protestacyjna mieszkańców przeciwko wielkiej wycince drzew pod budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mieszkańcy protestują przeciwko wycince drzew w związku z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic.
Mieszkańcy protestują przeciwko wycince drzew w związku z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic.
Mieszkańcy Krakowa zorganizowali akcję protestacyjną przeciwko planowanej wycince drzew związanej z budową linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Drzewa przeznaczone do wycinki zostały oznakowane przez protestujących. Rozwiesili też kartki z informacją "1059 zdrowych drzew zniknie za kilka dni" i apelem do przesyłania do miasta sprzeciwu, aby uratować tę zieleń. Przedstawiciele wykonawcy inwestycji zapewniają, że w ramach rekompensaty zaplanowano nowe nasadzenia.

Mieszkańcy prowadzą też protest w mediach społecznościowych. "Jeśli chcecie jeszcze zobaczyć zieleń na Prądniku - polecamy spacer w obecny weekend. Dzięki uzyskaniu decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) już niebawem wykonawca przystąpi do bezmyślnej i bezsensownej wycinki praktycznie całej zieleni! (w tym dużych, dorodnych drzew) - które w sporej części mogłyby nie kolidować z inwestycją" - napisali na Facebooku.

Znikną całe szpalery drzew

"Znikną całe szpalery drzew z ulic Meissnera i Młyńskiej, wzdłuż ul. Lublańskiej (pomiędzy rondem Barei, a rondem Polsadu) oraz wzdłuż ul. Dobrego Pasterza. W ramach nasadzeń zastępczych planuje się głównie zazielenienie pętli w Mistrzejowicach, będą również... rozchodniki na torowisku. Wiele drzew udałoby się uratować, gdyby nie bezsensownie przygotowany projekt (przesunięcie jezdni kawałek w bok - akurat w miejsce, gdzie są drzewa, linia zasilająca poprowadzona w najprostszy sposób - akurat w miejscu istniejących drzew itd.)" - dodali.

Protestujący przekonują, że przykłady inwestycji w innych miastach pokazują, iż linie tramwajowe da się budować z poszanowaniem okolicznej zieleni i w interesie mieszkańców. "W Krakowie postawiliśmy jednak na obojętnie jak, bezsensownie, byle jak najszybciej i przed wyborami" - zaznaczyli mieszkańcy sprzeciwiający się wycince drzew.

Wykonawca zapewnia nasadzenia wzdłuż inwestycji

W projekcie gospodarki drzewostanem złożonym do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wskazano, że w kolizji z planowaną infrastrukturą występuje 1059 drzew. W firmie Gülermak, która na zlecenie miasta ma wykonać inwestycję, wyliczają, że na terenie inwestycji pojawi się 10 308 mkw krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 mkw więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów przeznaczonych do usunięcia.

- Zgodnie ze zobowiązaniem za każde kolidujące drzewo nasadzimy nowe. Ich lokalizacja została precyzyjnie zaplanowana w taki sposób, aby pozwalała roślinom przetrwać w wymagających, miejskich warunkach, a w przyszłości zapewniała cień przechodniom, rowerzystom i użytkownikom komunikacji miejskiej. Wszystkie nowe nasadzenia zaprojektowano wzdłuż inwestycji, nie ma więc mowy o sadzeniu drzew na terenach niezamieszkałych na obrzeżach miasta, co często zarzuca się wykonawcom – zaznacza Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.

Linia tramwajowa za 2 miliardy złotych

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Projekt przewiduje też m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.

Projektanci linii tramwajowej wydłużyli podziemny przebieg trasy pod rondem Polsadu i rondem Młyńskim do ponad 1,2 km oraz dostosowali go do obsługi przyszłego „premetra”. Bezkolizyjne poprowadzenie tramwaju na poziomie -1 jest istotne nie tylko z punktu widzenia organizacji ruchu na skrzyżowaniach, ale ma się przyczynić również do ograniczenia uciążliwości dla mieszkańców.

Kierowcy mogą już przejechać tunelem w kierunku Nowej Huty

Duża zmiana dla kierowców w Krakowie. Otwarto część tunelu n...

Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Szacowany koszt zadania to ok. 2 mld zł. Dzięki inwestycji czas podróży z północnej części Krakowa do centrum ma zostać skrócony o ok. 12 minut.

Rozpoczęcie pierwszych prac uzależnione jest od przekazania przez miasto terenu pod plac budowy, co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Po przejęciu terenu partner prywatny przystąpi do niezbędnych robót przygotowawczych, które potrwają około 3 miesięcy.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Akcja protestacyjna mieszkańców przeciwko wielkiej wycince drzew pod budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski