Kraków. Apelują, by w czasie pandemii, tak jak w Nowym Jorku, ulice oddać pieszym

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Inicjatywa Piesza Polska wystąpiła do prezydentów miast, w tym także do prezydenta Krakwa Jacka Majchrowskiego, o zezwolenie pieszym do poruszania się po jezdniach dla samochodów. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo pieszych w dobie pandemii, tak by przemieszczając się mogli zachować odpowiedni odstęp od siebie. Jako przykład aktywiści podają Nowy Jork, gdzie w najbliższych miesiącach mają otworzyć 160 km ulic dla pieszych.

FLESZ - W jaki sposób dezynfekować maseczki?

Przedstawiciele inicjatywy Piesza Polska powołują się na rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Ów przepis nakazuje zachowanie między pieszymi odległości nie mniejszej niż 2 metry od siebie.

Piesza Polska zwraca uwagę, że na terenie wielu miast, w tym Krakowa, na wielu ulicach jest to niemożliwe, gdyż zbyt wąskie chodniki oraz parkujące na nich samochody zostawiają pieszym mniej niż 2 metry szerokości. Aktywiści wystąpili więc do prezydentów miast, by zezwolić pieszym poruszać się po jezdni, wprowadzić taką organizację ruchu na stałe lub czasowo (za pomocą barier, taśm, słupków lub innych wygrodzeń), aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami rozporządzenia, przenieść ruch rowerowy z chodników na jezdnię.

Kolejny z postulatów to poszerzenie istniejących i wyznaczenie nowych pasów ruchu dla rowerów na jezdniach - celem zwiększenia miejsca dla pieszych, czy utworzenie stref rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów.

- Ruch drogowy jest obecnie znacznie mniejszy, więc potrzebuje mniej miejsca na drogach. Obowiązujące ograniczenia liczby pasażerów komunikacji publicznej sprawiają, że korzysta z nich kilka razy mniej osób. Mieszkańcy więcej chodzą i jeżdżą na rowerach, bo to najbezpieczniejsze obecnie środki transportu. Potrzebują szerszych chodników, także dla zapewnienia społecznego dystansu podczas chodzenia i stania w kolejkach. Mieszkańcy potrzebują przeniesienia parkowania i ruchu rowerowego na jezdnie - argumentuje Piesza Polska.

Wydzielą 7 km dróg dla rowerów, oddalą jezdnie od pieszych

Co na to krakowscy specjaliści od komunikacji? - Piesza Polska powołuje się na rozwiązania z Krakowa, że są wzorcowe i inne miasta powinny brać przykład właśnie z Krakowa - podkreśla Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Tak Kraków "zabija" koronawirusa. Zobacz spektakularne zdjęcia!

We wniosku jako przykład wskazano rozwiązania planowane w Krakowie, ale znalazło się w nim także nazwisko prezydenta stolicy małopolski. Osoby reprezentujące interesy pieszych jako przykład podają Nowy Jork, gdzie w najbliższych miesiącach mają otworzyć 160 km ulic dla pieszych. "Prawie 100 km wokół parków, prawie 50 km we współpracy ze wspólnotami lokalnymi, reszta to poszerzenia chodników" - zaznacza Piesza Polska.

W ZTP odpowiadają, że cały czas wsłuchują się tam we wnioski mieszkańców i biorą pod uwagę stopniowe udostępnianie większych powierzchni dla pieszych w kolejnych rejonach miasta, jeżeli będzie taka potrzeba.

Przypomnijmy, że w Krakowie na początek ma zostać wydzielonych ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów. Powstaną one na ul. Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Bernardyńskiej, Westerplatte - św. Gertrudy. Most Grunwaldzki ma stać się "lejkiem" ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego.

Czytaj także

- W wielu miejscach, w których ruch rowerowy zostanie przeniesiony na jezdnie automatycznie zrobi się więcej miejsca dla pieszych, bowiem do ich dyspozycji dojdą drogi rowerowe, tak będzie np. na moście Grunwaldzkim. Więcej przestrzeni dla pieszych zostanie też być wyznaczone na ulicy Mogilskiej czy Grzegórzeckiej. Natomiast np. na ulicy Wielopole zmieniony zostanie system parkowania samochodów, co pozwoli też na udostępnienie więcej miejsca dla pieszych - wyjaśnia Sebastian Kowal.

Oddalenie jezdni od pieszych ma zostać też wprowadzone na ul. Podzamcze i na skrzyżowaniu przy Teatrze Bagatela.

W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa informują, że nowa organizacja ruchu na krakowskich ulicach będzie wprowadzana od 4 maja do końca maja. - Na początku prace będą prowadzone na ulicy Wielopole, później na skrzyżowaniu ulic Wielopole i Dietla, ulicy Grzegórzeckiej, rondzie Grunwaldzkim, moście Grunwaldzkim i ulicy Dieta - informuje Michał Pyclik z ZDMK.

Wraca strefa parkowania, zmiany w kursach tramwajów i autobusów

Przypomnijmy, że od 4 maja ponownie zaczną obowiązywać opłaty w strefie parkowania. Na ulice wrócą więc kontrolerzy strefy. - W biurze Strefy Płatnego Parkowania można załatwić wszystkie sprawy związane z parkowaniem na obszarze płatnego parkowania – oczywiście, przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa. W samym biurze może jednorazowo przebywać jedna osoba - informują w magistracie.

Krakowianie wciąż skarżą się na zatłoczone pojazdy komunikacji zbiorowej. Od poniedziałku, 4 maja, urzędnicy postanowili więc wprowadzić kolejne zmiany:
- tramwaje na liniach nr 1, 3, 8, 50, 52 kursować będą w dni powszednie co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza godzinami szczytu;
- autobusy nr 114, 130, 144, 163 – do 30 minut zwiększona zostanie częstotliwość kursowania w godzinach międzyszczytowych;
- autobusy nr 572 – przywrócone będzie funkcjonowanie linii w dni powszednie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut, a jednocześnie zmniejszeniu ulegnie częstotliwość kursowania linii nr 172 w godzinach szczytu – co 20 minut. Poza godzinami szczytu częstotliwość kursowania linii nr 172 nie ulegnie zmianie.

Koronawirus i kwarantanna. Oto nowe, najbardziej zabawne MEMY

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Apelują, by w czasie pandemii, tak jak w Nowym Jorku, ulice oddać pieszym - Gazeta Krakowska

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jaa cię !!!

Poje8ani !!!

E
Ehh

Super inicjatywa, taka...niezamadra.Jak nie mam problemu, to należy to stworzyć. Zostawcie jeszcze numer konta żeby móc wesprzeć,,inicjatywe "1%.

T
Tępy Wsion

Pomysł niezły, pod warunkiem, że pieszy będzie trzeźwy i/albo trzeźwo myślący.

Z pierwszym podobno coraz gorzej (naród zamnięty w domach rozpija się) a z drugim nigdy dobrze nie było...

G
Gość

Byle rowery nie jeździły po jezdniach razem z autobusami miejskimi, gdyż wyprzedzenie roweru tak wielkim pojazdem jest trudne a często nie ma na to miejsca, a autobus jadący w tempie roweru zużywa bardzo dużo paliwa (musi jechać na pierwszym biegu). To parkowanie na jezdni na Mogilskiej to też niewypał. Powinien być zakaz parkowania zarówno na jezdni, jak i na chodniku. W wielu miejscach Krakowa dopuszczono parkowanie na jezdni, co powoduje taką sytuację, że autobus nie może minąć się z autobusem jadącym a przeciwka, a także z mniejszym pojazdem (zdaniem urzędników wystarczy, by zmieścił się samochód osobowy a to, że autobus ma znacznie większe wymiary, już ich nie obchodzi). Autobus - by zużywał jak najmniej paliwa - powinien pędzić jak karetka pogotowia i mieć wszędzie pierwszeństwo (wobec pieszego na pasach powinien być na prawach karetki pogotowia). Lepiej, gdy tramwaj jedzie powoli, gdyż nie ma skrzyni biegów, więc im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu (autobus im wolniej jedzie, tym więcej zużywa paliwa i więcej emituje spalin) i to tramwaj powinien zapraszać pieszych na drugą stronę a autobus - trąbić na pieszych na pasach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3