Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Apelują o wiedeńskie przystanki tramwajowe

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ciągu najbliższych lat przystanki wiedeńskie mają pojawić się m.in. na ul. Westerplatte, Krakowskiej oraz Starowiślnej.
W ciągu najbliższych lat przystanki wiedeńskie mają pojawić się m.in. na ul. Westerplatte, Krakowskiej oraz Starowiślnej. KMKRAKOW.pl
Rada Dzielnicy I Stare Miasto zwróciła się do urzędu i MPK o to, aby przystanki tramwajowe były typu wiedeńskiego, a więc dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Jako przykład prawidłowego rozwiązania radni z „jedynki” wskazują przystanek wiedeński „Teatr Bagatela”. Podobny jest przy ul. Lubicz i Królewskiej.

- Przy modernizacjach ulic powinno się tworzyć przystanki tak, aby ułatwiać wejście do tramwaju osobom niepełnosprawnym i starszym - mówi Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I.

Przyznaje, że są już niskopodłogowe wagony tramwajowe, ale w sytuacjach, w których wiata jest przy chodniku, a tramwaj zatrzymuje się na środku ulicy między jezdniami, to nadal są problemy. Może je rozwiązać przystanek wiedeński. Charakteryzuje się tym, że na jego długości jezdnia jest podwyższona.

- W takim przypadku jest to nie tylko udogodnienie dla pasażerów. Efekt jest również taki, że przed takim przystankiem zwalniają kierowcy aut, a to poprawia bezpieczeństwo - podkreśla przewodniczący Tomasz Daros.

Piotr Hamarnik z ZIKiT odpowiada: - Wszystkie przebudowy torowisk zakładają modernizację przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Tam, gdzie to możliwe technicznie, projektowane są przystanki wiedeńskie.

Piotr Hamarnik dodaje, że w ciągu najbliższych lat przystanki wiedeńskie mają się pojawić m.in. na ul. Westerplatte, Krakowskiej oraz Starowiślnej.

Radni z Dzielnicy I zwrócili się też z wnioskiem o niezwłoczne dostosowanie 24 niskopodłogowych tramwajów marki Bombardier serii NGT 8 do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Radni zwracają uwagę, że pomimo oznaczenia, iż wagony NGT 8 spełniają wymogi osób niepełnosprawnych nie zostały wyposażone w pochylnie, które umożliwiłyby łatwy dostęp osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Zwracają uwagę, że podobna sytuacja (brak pochylni) występuje w 40 wozach typu EU8N, które jako używane sprowadzono m.in. z Wiednia.

- Już zakończyliśmy montaż platform w 50 tramwajach NGT 6. Teraz wyposażymy w nie wagony NGT 8 - zapewnia Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 14

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski