Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Armagedon na Krowodrzy Górce z powodu budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. Piesi mają dość ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Towarzyszy temu księżycowy krajobraz i ogromne utrudnienia. Skarżą się na nie kierowcy ale też rowerzyści i piesi, którzy alarmują, że jest niebezpiecznie.

- Cały teren od ul. Doktora Twardego do ul. Opolskiej w Krakowie jest rozkopany. Ta cześć miasta jest sparaliżowana nie tylko dla aut, ale również dla osób przemieszczających się pieszo czy rowerami. Idąc chodnikiem wzdłuż ul. Bratysławskiej, po północnej stronie, byłem zszokowanym tym co się tam dzieje. Idąc od stacji benzynowej w stronę Urzędu Skarbowego trzeba minąć rozkopane przejście dla pieszych. Teren nie jest zabezpieczony i ludzie nie będący pracownikami wykonawcy bez stosownych zabezpieczeń przechodzą przez teren budowy, bowiem nie mają innego wyjścia. Sam musiałem przejść obok koparki, która była wyposażona w dłuto, którym zrywała nawierzchnie - przy samym przejściu dla pieszych. Następnie po chodniku jechała kolejna koparka, a wszystko to wśród pieszych i rowerzystów. Naprawdę nie dużo trzeba, aby doszło tam do tragedii, zwłaszcza, że przemieszczają się tamtędy również dzieci - komentuje jeden z mieszkańców.

W krakowskim magistracie informują, że utrudnienia związane są z pracami dotyczącymi przebudowy skrzyżowania ulic Bratysławskiej, Doktora Twardego i Wybickiego. Jest to element budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. - W tym rejonie roboty prowadzone są od kilku miesięcy, najpierw realizowane były przekładki instalacji podziemnych, a od przełomu kwietnia i maja prace zostały zintensyfikowane – prowadzone są roboty torowe i drogowe, wstrzymany jest ruch tramwajowy do pętli Krowodrza Górka, tymczasową organizacje ruchu wprowadzono na samym skrzyżowaniu dla wszystkich użytkowników ruchu - wyjaśniają w Zarządzie Inwestycji Miejskich.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej przebudowywana jest pętla w Krowodrzy Górce.

Kraków. Zniknęła pętla tramwajowa na Krowodrzy Górce. Teren ...

- Rozumiemy, że budowana dla mieszkańców północy Krakowa nowa linia tramwajowa, która ma zapewnić szybki dojazd niezawodnym transportem szynowym do śródmieścia powoduje określony dyskomfort – za każdym razem staramy się uprzedzać użytkowników ruchu, w tym także pieszych, o możliwych utrudnieniach. Za każdy razem też, gdy wprowadzane są zmiany w organizacji ruchu, projekt zmian jest tak przygotowywany, by minimalizować możliwe uciążliwości dla mieszkańców - podkreślają w ZIM. - Teren, w którym prowadzone są roboty powinien być odpowiednio zabezpieczony i tak też się dzieje, kontrolowane jest to m.in. przez powołanego przez inwestora inspektora ds. organizacji ruchu – oczywiście zgłosimy wykonawcy robót poniższą interwencję dotyczącą zabezpieczenia placu budowy na wspomnianym skrzyżowaniu - dodają.

Przypomnijmy, że w związku z pracami dotyczącymi budowy nowej linii wyłączony jest ruch tramwajowy od ul. Bratysławskiej do pętli "Krowodrza Górka". Ostatni przystanek jest na wysokości szpitala Narutowicza, a pętla na Krowodrzy Górce jest przebudowywana.

W związku z inwestycją utrudnienia są też dla kierowców ze względu na zwężenie ruchu do jednego pasa w każdym kierunku na ul. Opolskiej. Utrudnienia są też w tym rejonie z powodu rozbudowy al. 29 Listopada.

- Najpierw się mówi, że jakaś droga jest nieprzejezdna, są wyboje, trzeba ją naprawić, a jak się naprawia to jest armagedon, bo się nie da przejechać - skomentował niedawno prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. - Północ Krakowa była wcześniej poszkodowana pod względem inwestycji. Teraz się to nałożyło, bowiem otrzymaliśmy środki europejskie i trzeba było je wykorzystać. Prace idą tam bardzo dobrze i fragmenty będą systematycznie oddawane. Mamy gwarancje od wykonawców, że w przyszłym roku wszystko będzie gotowe i wtedy północ Krakowa odetchnie - dodał.

Trasa tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Przy ul. Opolskiej zaplanowano w sumie aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstaje tam tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej, a także dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem w ciągu ul. Opolskiej.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej powstaną 23 perony tramwajowe. Zaplanowano trzy parkingi park&ride: przy pętli końcowej "Górka Narodowa", przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Budowa trasy tramwajowej do Górki Narodowej miała się zakończyć w grudniu 2022 r., a koszt zadania szacowano na 327 mln zł. Problemy z uzyskaniem ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID), pandemia, a ostatnio wojna w Ukrainie spowodowały, że trzeba liczyć się z opóźnieniami robót i większym kosztem. W zimie w urzędzie przyznawali, że trzeba spodziewać się finalizacji prac w 2023 r. Obecnie urząd podaje, że przedsięwzięcie pochłonie ok. 350 mln zł, ale trzeba brać pod uwagę, że może być jeszcze drożej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Armagedon na Krowodrzy Górce z powodu budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. Piesi mają dość ZDJĘCIA - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski