Kraków. Autem do Przegorzał, a potem przesiadka na...

Kraków. Autem do Przegorzał, a potem przesiadka na tramwaj do Salwatora

Piotr Tymczak

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Na razie tramwaje kończą na pętli w Salwatorze. Torowisko miałoby zostać przedłużone o blisko 2 kilometry, w rejon ul. Wodociągowej

Na razie tramwaje kończą na pętli w Salwatorze. Torowisko miałoby zostać przedłużone o blisko 2 kilometry, w rejon ul. Wodociągowej ©Fot. Anna Kaczmarz

Krakowianie od lat nie mogą się doczekać remontów wielu torowisk i budowy ważnych linii tramwajowych m.in. do Górki Narodowej, Mistrzejowic czy na Azory, a miasto już snuje plany kolejnej inwestycji. Chodzi o wydłużenie torowiska z Salwatora w kierunku Przegorzał. Urzędnicy zapewniają, że szanse na realizację są duże.
Na razie tramwaje kończą na pętli w Salwatorze. Torowisko miałoby zostać przedłużone o blisko 2 kilometry, w rejon ul. Wodociągowej

Na razie tramwaje kończą na pętli w Salwatorze. Torowisko miałoby zostać przedłużone o blisko 2 kilometry, w rejon ul. Wodociągowej ©Fot. Anna Kaczmarz

Miasto ma opóźnienia związane z budową oczekiwanych linii tramwajowych do Górki Narodowej, na Azory czy do Mistrzejowic. Do tego na naprawę czeka wiele torowisk, które są w fatalnym stanie. W urzędzie planują jednak kolejne połączenie tramwajowe: z Salwatora w kierunku Przegorzał.

Mieszkańcy przyznają, że linia tramwajowa wzdłuż ul. Księcia Józefa by się przydała. Według planów wraz z nią wybudowany zostałby parking park&ride. Gdyby linia powstała, można byłoby wysiąść z podmiejskiego autobusu czy zostawić samochód na parkingu i przesiąść się na tramwaj, a nie stać w korku na ul. Księcia Józefa.

Miejscy radni i krakowianie przed-wyborcze inwestycyjne zapowiedzi przyjmują jednak z rezerwą. Mają na uwadze, że magistrat od lat nie może doprowadzić do budowy tak ważnej linii, jak ta z ul. Meissnera przez Olszę, Prądnik Czerwony do Mistrzejowic. W tym przypadku miasto nie ma pieniędzy i szuka firmy, która zrealizowałaby inwestycję w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W przypadku tego przedsięwzięcia do 26 lipca Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przyjmuje zgłoszenia do przetargu. Później negocjacje z potencjalnymi wykonawcami mogą potrwać ok. 15 miesięcy. Do tego na projekt i budowę potrzeba będzie ponad 3 lat.

Dwukilometrowe przedłużenie torowiska z pętli na Salwatorze miałoby powstać w ramach budowy tras Zwierzynieckiej (z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy) i Pychowickiej - w sumie za ok. 2 mld zł. Do niedawna takie zapowiedzi można było traktować jako abstrakcję, bo przez lata nie było na to pieniędzy. W tym roku rozpoczęto jednak budowę Trasy Łagiewnickiej za 802 mln zł wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. W tym przypadku inwestycja może być realizowana dzięki kredytom i ok. 100 mln zł unijnej dotacji na trasę tramwajową. Podobnie może być więc z budową kolejnych dwóch tras i linii dla tramwajów. Trasa Łagiewnicka ma powstać do końca 2020 r. Później przez ok. 5 lat można budować kolejne trasy.

Krakowianie od lat nie mogą się doczekać remontów wielu torowisk i budowy ważnych linii tramwajowych m.in. do Górki Narodowej, Mistrzejowic czy na Azory, a miasto już snuje plany kolejnej inwestycji. Chodzi o wydłużenie torowiska z Salwatora w kierunku Przegorzał. Urzędnicy zapewniają, że szanse na realizację są duże.

- Linia od Salwatora w stronę Przegorzał może się przydać, ale priorytetem powinna być trasa tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Nie wyobrażam sobie, by powstała później - komentuje Dominik Jaśkowiec, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

W przypadku linii do Mistrzejowic na razie miasto szuka firmy, która zrealizowałaby inwestycję na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Linia w kierunku Przegorzał miałaby natomiast powstać w ramach budowy Trasy Zwierzynieckiej. Takie rozwiązanie było już uwzględniane w planie inwestycyjnym miasta na lata 2008-2017. Wtedy założono, że powstanie Trasa Zwierzyniecka (od ul. Księcia Józefa do ul. Armii Krajowej) o długości 3,5 km, w tym 2,8 km w tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy. W ramach tego zadania miała też powstać linia tramwajowa o długości ok. 1,8 km od obecnej pętli tramwajowej na Salwatorze do nowej pętli w rejonie ul. Wodociągowej.

W sąsiedztwie zaplanowano węzeł drogowy (połączenie ul. Księcia Józefa z Trasą Zwierzyniecką), terminal autobusowy, parking park&ride oraz parking dla autokarów turystycznych.

Założenie było takie, że nowa linia ma usprawnić dojazd do Krakowa od strony Liszek i Kryspinowa. Do nowego centrum przesiadkowego można byłoby dojeżdżać podmiejskimi autobusami albo samochodami (na parking park&ride) i przesiadać się na tramwaj, zamiast stać w korku na ul. Księcia Józefa.

Plany z 2008 r. na długie lata odłożono do szuflady z powodu braku pieniędzy. Teraz jednak powróciły. Stało się tak, bowiem w lutym tego roku rozpoczęto budowę Trasy Łagiewnickiej (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej) wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Ta inwestycja będzie kosztować 802 mln zł i ma się zakończyć w grudniu 2020 r. Przedsięwzięcie jest realizowane dzięki udzielonym miastu kredytom i dotacji unijnej wynoszącej ok. 100 mln zł. Teraz gminnej spółce powołanej do budowy Trasy Łagiewnickiej prezydent Majchrowski powierzył też przygotowanie budowy kolejnych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej. I znów sięgnięto po koncepcję wydłużenia linii tramwajowej z Salwatora.

- Jesienią powinniśmy ogłosić przetarg na wyłonienie firmy, która przygotuje dokumentację do budowy nowych tras - mówi Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka. - Odbędą się też konsultacje społeczne. W ich ramach mieszkańcy będą mogli ocenić kilka wariantów dla inwestycji i wśród nich znajdzie się też propozycja, obejmująca budowę linii tramwajowej do Przegorzał - dodaje.

Wspomniane warianty miałyby być gotowe w 2019 roku i wtedy odbyłyby się konsultacje. Wybrana firma miałaby też m.in. pozyskać decyzję środowiskową, przeprowadzić badania geologiczne, tak by pełna dokumentacja była gotowa w 2020 r. Za trzy lata można byłoby wybrać firmę, która wybuduje drogi z linią tramwajową. Kluczowa sprawa dotyczy finansowania inwestycji. Jej koszt to ok. 2 mld zł, a budowa zajęłaby 4-5 lat. Prezydent i jego urzędnicy zamierzają - tak jak w przypadku Trasy Łagiewnickiej - starać się o kredyty i dofinansowanie z UE. A to nie jest pewne.

Nowe linie Tramwajowe

- Do 2020 r. powstanie linia tramwajowa o długości 2,3 km, z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Prace trwają - przebudowywana jest pętla w Kurdwanowie.

- W tym roku ma się rozpocząć budowa linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Inwestycja ma się zakończyć w czwartym kwartale 2020 r.

- Przygotowywana jest budowa linii z Krowodrzy Górki na Azory o długości ok. 2,5 km. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2019 r. Budowa ma potrwać ok. 3 lat.

- 26 lipca br. mija termin składania ofert w postępowaniu na partnera prywatnego do budowy torowiska od ul. Meissnera do Mistrzejowic. Trasa może powstać za ok. 5 lat.

ZOBACZ KONIECZNIE:



Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!


Komentarze (26)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
A przed wyborami...

Kandydat (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Proponuje 3 linie metra w 3 lata. Niezależny kandydat na Prezydenta....

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Tramwaje

olo (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

Jeszcze tam się tramwaje nie wykolejały

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
wincyj pomników!

ja (gość)

Zgłoś naruszenie treści

będzie mniej kasy jeszcze

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Majchrowski wie lepiej....

mieszkaniec (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

A co z referendum, które było parę lat temu? Mieszkańcy opowiedzieli się za metrem i ścieżkami rowerowymi, a nie rozbudową niewydolnego tramwaju! Przecież tramwaje grzęzną w centrum! Dzisiaj lepiej...rozwiń całość

A co z referendum, które było parę lat temu? Mieszkańcy opowiedzieli się za metrem i ścieżkami rowerowymi, a nie rozbudową niewydolnego tramwaju! Przecież tramwaje grzęzną w centrum! Dzisiaj lepiej sobie kupić rower elektryczny niż wlec się tramwajami. Ale Majchrowski i jego świta wie lepiej! Powinno inwestować się w kolej miejską i metro. A tramwaje i autobusy jako uzupełnienie. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
ahahah

ahaha (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 7

Powiedzmy sobie jadno w Starych Dębnikach, Krowodrzy, Zwierzyńcu, Olszy, Grzegórzkach, Starym Mieście, nie ma już miejsca na więcej linii tramwajowych. Te które są jak w Karmelickiej czy...rozwiń całość

Powiedzmy sobie jadno w Starych Dębnikach, Krowodrzy, Zwierzyńcu, Olszy, Grzegórzkach, Starym Mieście, nie ma już miejsca na więcej linii tramwajowych. Te które są jak w Karmelickiej czy Krakowskiej już teraz przeszkadzają bo uniemożliwiają wyznaczenie miejsc postojowych i parkingów, tak samo jak buspas na ATW. Tutaj należy budować tylko i wyłącznie podziemną kolej szynową metro się to nazywa, lub niech każdy sobie wymyśli swoją nazwę. Bo zaraz aktywiści od majchra przylecą i będą nam udowadniać że wszyscy powinni jeździć komunikacją miejską i rowerami, ale metra się nie da zbudować, a ścieżek rowerowych też się nie da i najlepiej jechać środkiem torów między autami na Karmelickiej wszyscy 10km/h. To jest wg nich Komunikacja na Galaktycznym Poziomie. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
tory

antyDP (gość)

Zgłoś naruszenie treści

.....skamlenie,płacz ,lament "dzienniczka polskiego"......sezon ogórkowy w pełni......w przypadku tego dziwadła-ewenementu sezon ogórkowy trwa cały rok..........

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Torowisko na al.Solidarnosci mowi wszystko

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

jego stan i szybkosc przejezdzajacych po nim skladow sprawia ze komunikacja tramwajowa przy obecnej wladzy przestaje istniec-wazniejsze byly stadiony

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
A jak wybory wygra

kandydatka PiS-u (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

To tramwaj pociągnie się aż do Bielan .... Pod sam dom rodzinny


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a jak przegra to mieszkańcy dalej będą bez

wojto (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

tramwaju czy ścieżki rowerowej bo tam nie wolno nic robić dla mieszkańców... tak ?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Takie rzeczy tylko w Krakowie

Nowa estakada (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

Ciekawe jak będzie wygladała estakada dla tramwaju na samym początku Ks. Józefa tuż za wylotem z ul. św Bronisławy ?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Więcej torów - więcej zaległości remontowych w przyszłości

kredytodawca (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

Gołym okiem widać, że kasy na remonty nie przybywa radzie miasta Krakowa. W każdym razie nie w takiej proporcji, w jakiej by to było potrzebne.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Etap powiatowy zakończony

NAUCZYCIEL ROKU | Etap powiatowy zakończony

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?