Kraków. Badania archeologiczne na terenie zarezerwowanym na linię tramwajową do Górki Narodowej

Piotr Tymczak
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
Udostępnij:
Na obszarze, po którym przebiegać będzie nowy odcinek linii tramwajowej Krowodrza Górka-Górka Narodowa trwają badania archeologiczne. Pomiary, które realizowane są przez wykonawcę mogą mieć wpływ na czas i zakres prac - okazuje się, że jest to teren bogaty archeologicznie.

Na podstawie badań powierzchniowych wykonanych w latach 80. i 90. na obszarze, po którym przebiegać będzie nowa linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa) wyznaczone zostały miejsca, w których można spodziewać się śladów materialnej działalności ludzkiej w przeszłości. Takich punktów jest pięć (przy ulicach: Słomczyńskiego, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Białoprądnickiej, Pachońskiego oraz w Witkowicach). Obecnie wykonawca w tych miejscach prowadzi badania archeologiczne. Celem tych badań jest zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego.

- Archeolodzy będą prowadzić prace w pięciu kolizyjnych miejscach. Aby je przeprowadzić w tych punktach ściągana będzie warstwa gruntu ornego do gruntu rodzimego - mówi Kierownik robót Grzegorz Dalewski z Intercor Sp. z o.o.

Na chwilę obecną w Witkowicach przebadanych zostało około 10 procent stanowiska w kolizji z inwestycją czyli osiem arów powierzchni. - Mamy jeden obiekt archeologiczny, który będziemy badać. Generalnie obszar wyżyn lessowych na północ od Krakowa jest bogaty w osadnictwo prehistoryczne – komentuje archeolog Radosław Czerniak z Archeologicznej Pracowni In Situ.

W maju br. zakończyły się prace związane z opracowaniem projektu budowlanego dla budowy tramwaju na Górkę Narodową i wykonawca złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie trwa pozyskiwanie odstępstw (z Ministerstwa Infrastruktury od warunków drogowych dla dróg publicznych oraz z architektury dla wiaduktu kolejowego PKP), które pozwolą na ponowną ocenę środowiskową inwestycji i uzyskanie tej decyzji.

- Inwestycja już się rozpoczęła. Właśnie ruszyły prace archeologiczne. Badania te mogą mieć wpływ na czas i zakres realizacji przedsięwzięcia, bo to teren zaskakująco bogaty archeologicznie – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Cała inwestycja będzie realizowana przez około 22 miesiące. Połączy ona północną część Krakowa z centrum. W jej ramach zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km. Projekt zakłada oprócz budowy linii tramwajowej także rozbudowy ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Dodatkowo w ramach robót wybudowany zostanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Inwestycja jest finansowana z budżetu miasta oraz środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, całkowity koszt to około 380 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
Irek
Takie prace to utrudnienia w ruchu, to wiadomo. Ale ważne jest, że dostarczają też ważnych i cennych odkryć.

Ja sam amatorsko używam takiego sprzętu:

https://www.spyshop.pl/wykrywacz-metali-garrett-ace-250-dla-poszukiwaczy-skarbow-1917.html

i jestem zadowolony!
S
Sokular
OCZYWISTA OCZYWISTOŚĆ ,że internauci mają rację.PRZESTAŃCIE OKŁAMYWAĆ mieszkańców za coś my podatnicy was płacimy,za ten megabałagan komunikacyjny????????????????????????
S
Sokular
Od lat mówi się o tej inwestycji i jest to już kolejna info - teraz już bez terminu bo oto nagle można usprawiedliwić tę degrengoladę badaniami archeologicznymi.Może przestańcie ludzi denerwować i nic już nie piszcie o tej żenadzie..................dojazdy z tej części Krowodrzy wpisują się w najgorszą w kraju komunikację w grodzie królewskim Krakowie..............Na krowoderskie zuchy kandydat Majchrowski w wyborach niech nie liczy...............
z
zainteresowany
wg wizualizacji załączonej do artykułu zostanie zlikwidowana obecna nitka lini tramwajowej od pętli (wyjazd z pętli zaraz z budynkiem dyspozytorni) do Bratysławskiej, a wjazd na pętle będzie od północy, a nie jak obecnie od południa ?
K
KRK
Pan Dyrektor bezczelnie kłamie. Inwestycja nie została rozpoczęta i jeszcze długo nie zostanie. Ponowna ocena środowiskowa to cofnięcie procedury o LATA. Mieszkańcy Krakowa dziękują za to ZIKIT-owi i ich pryncypałowi tzw. Prezydentowi miasta.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie