Kraków. Badania archeologiczne na terenie zarezerwowanym na linię tramwajową do Górki Narodowej

Piotr TymczakZaktualizowano 
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
Na obszarze, po którym przebiegać będzie nowy odcinek linii tramwajowej Krowodrza Górka-Górka Narodowa trwają badania archeologiczne. Pomiary, które realizowane są przez wykonawcę mogą mieć wpływ na czas i zakres prac - okazuje się, że jest to teren bogaty archeologicznie.

Na podstawie badań powierzchniowych wykonanych w latach 80. i 90. na obszarze, po którym przebiegać będzie nowa linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa) wyznaczone zostały miejsca, w których można spodziewać się śladów materialnej działalności ludzkiej w przeszłości. Takich punktów jest pięć (przy ulicach: Słomczyńskiego, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Białoprądnickiej, Pachońskiego oraz w Witkowicach). Obecnie wykonawca w tych miejscach prowadzi badania archeologiczne. Celem tych badań jest zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego.

- Archeolodzy będą prowadzić prace w pięciu kolizyjnych miejscach. Aby je przeprowadzić w tych punktach ściągana będzie warstwa gruntu ornego do gruntu rodzimego - mówi Kierownik robót Grzegorz Dalewski z Intercor Sp. z o.o.

Na chwilę obecną w Witkowicach przebadanych zostało około 10 procent stanowiska w kolizji z inwestycją czyli osiem arów powierzchni. - Mamy jeden obiekt archeologiczny, który będziemy badać. Generalnie obszar wyżyn lessowych na północ od Krakowa jest bogaty w osadnictwo prehistoryczne – komentuje archeolog Radosław Czerniak z Archeologicznej Pracowni In Situ.

W maju br. zakończyły się prace związane z opracowaniem projektu budowlanego dla budowy tramwaju na Górkę Narodową i wykonawca złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie trwa pozyskiwanie odstępstw (z Ministerstwa Infrastruktury od warunków drogowych dla dróg publicznych oraz z architektury dla wiaduktu kolejowego PKP), które pozwolą na ponowną ocenę środowiskową inwestycji i uzyskanie tej decyzji.

- Inwestycja już się rozpoczęła. Właśnie ruszyły prace archeologiczne. Badania te mogą mieć wpływ na czas i zakres realizacji przedsięwzięcia, bo to teren zaskakująco bogaty archeologicznie – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Cała inwestycja będzie realizowana przez około 22 miesiące. Połączy ona północną część Krakowa z centrum. W jej ramach zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km. Projekt zakłada oprócz budowy linii tramwajowej także rozbudowy ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Dodatkowo w ramach robót wybudowany zostanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Inwestycja jest finansowana z budżetu miasta oraz środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, całkowity koszt to około 380 mln zł.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sokular

OCZYWISTA OCZYWISTOŚĆ ,że internauci mają rację.PRZESTAŃCIE OKŁAMYWAĆ mieszkańców za coś my podatnicy was płacimy,za ten megabałagan komunikacyjny????????????????????????

S
Sokular

Od lat mówi się o tej inwestycji i jest to już kolejna info - teraz już bez terminu bo oto nagle można usprawiedliwić tę degrengoladę badaniami archeologicznymi.Może przestańcie ludzi denerwować i nic już nie piszcie o tej żenadzie..................dojazdy z tej części Krowodrzy wpisują się w najgorszą w kraju komunikację w grodzie królewskim Krakowie..............Na krowoderskie zuchy kandydat Majchrowski w wyborach niech nie liczy...............

z
zainteresowany

wg wizualizacji załączonej do artykułu zostanie zlikwidowana obecna nitka lini tramwajowej od pętli (wyjazd z pętli zaraz z budynkiem dyspozytorni) do Bratysławskiej, a wjazd na pętle będzie od północy, a nie jak obecnie od południa ?

K
KRK

Pan Dyrektor bezczelnie kłamie. Inwestycja nie została rozpoczęta i jeszcze długo nie zostanie. Ponowna ocena środowiskowa to cofnięcie procedury o LATA. Mieszkańcy Krakowa dziękują za to ZIKIT-owi i ich pryncypałowi tzw. Prezydentowi miasta.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3