reklama

Kraków. Braknie trochę torów, by pojechać szybciej z Bieżanowa do Borku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Obecnie tramwaje jadące z Bieżanowa ul. Wielicką nie mogą skręcić w ul. Nowosądecką Fot. Anna Kaczmarz
Trwa budowa Trasy Łagiewnickiej, w ramach której powstanie linia tramwajowa z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej. Aż się prosi, by przy tej okazji wybudować kilkudziesięciometrowy odcinek torów, które umożliwią tramwajom jadącym od strony Bieżanowa skręt w ul. Nowosądecką i dalej przejazd do Kurdwanowa i Borku Fałęckiego.

WIDEO: Krótki wywiad

Dopiero po tym, jak zwróciliśmy na to uwagę, urzędnicy stwierdzili, że myślą o takim rozwiązaniu. Wcześniej o tym nie wspominali. Problem w tym, że... nie ma pieniędzy na tę inwestycję.

- Nic nie słyszałem o modernizacji torowiska na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Nowosądeckiej tak, by umożliwić tramwajom jadącym z Bieżanowa skręt w kierunku Kurdwanowa i Trasy Łagiewnickiej. A takie rozwiązanie pozwoliłoby na połączenie południowych dzielnic Krakowa - przyznaje pan Mieczysław, mieszkaniec korzystający z MPK.

Podkreśla, że rozwiązanie pozwalające na przejazd tramwajem z Bieżanowa do pętli na w Borku Fałęckim czy na Ruczaju byłoby spełnieniem oczekiwań wielu krakowian i dopełnieniem tzw. siatki połączeń.

Dzięki takiemu połączeniu mieszkańcy mieliby znacznie łatwiejszy dostęp do wielu ważnych miejsc, takich jak Uniwersytecki Szpital Dziecięcy, nowy Szpital Uniwersytecki w Prokocimu, a z drugiej strony - sanktuaria: Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakrzówek czy kompleks biurowy na Ruczaju.

Można skrócić trasę przejazdu

Obecnie, by np. dojechać tramwajem z Bieżanowa do Borku Fałęckiego trzeba jechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później ul. Zakopiańską. Natomiast do pętli przy ul. Czerwone Maki trzeba przejechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później przez ul. Brożka.

Przejazd na wspomnianych relacjach znacznie by się skrócił, gdyby wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej powstał także dodatkowy odcinek torów pozwalający na skręt tramwaju jadącego od strony Bieżanowa z ul. Wielickiej w ul. Nowosądecką.

Takie rozwiązanie byłaby też pomocne w przypadku awarii torowiska na ul. Wielickiej - pomiędzy ul. Limanowskiego i Dworcową. Obecnie w takiej sytuacji tramwaje jadące od strony Bieżanowa w kierunku centrum nie mają alternatywnej trasy. Jeżeli powstałby łącznik, to pojazdy mogłyby skręcać w ul. Nowosądecką, następnie dojeżdżać do Kurdwanowa, dalej nową trasą do ul. Zakopiańskiej, a stamtąd mogłyby się kierować w stronę Podgórza i centrum.

Na razie brakuje pieniędzy

Jaka jest reakcja urzędników miejskich na pomysł nowego połączenia? - To przedsięwzięcie zostało umieszczone na liście rankingowej inwestycji programowych - informował niedawno Kamil Popiela z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Plan był taki, by w przyszłym roku ogłosić przetarg na opracowanie projektu wraz z wyceną zadania i podpisać umowę z wykonawcą, który rozpocząłby prace projektowe. Ich zakończenie nastąpiłoby w 2021 r. i w tym samym roku inwestycja mogłaby zostać zrealizowana.

Warunkiem było jednak zarezerwowanie pieniędzy na ten cel, a na razie ich brakuje. Takie rozwiązanie nie zostało bowiem zapisane w projekcie budżetu na przyszły rok. Jest jednak szansa, że fundusze mogą się znaleźć dzięki autopoprawce prezydenta. Urzędnicy przyznają jednak, że z powodu prognozowanego mniejszego przyrostu przychodów z podatku PIT pierwszeństwo mają inwestycje, które się już rozpoczęły.

Tramwajem do sanktuarium

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym siedem tuneli o łącznej długości 2,3 km), do końca 2021 r. ma powstać na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach inwestycji powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.

Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu z Kurdwanowa nie trzeba będzie już jeździć naokoło do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj. Zapewni ona też bezpośredni dojazd do sanktuariów. Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości 659 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano też przystanki: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i przy ul. Zakopiańskiej.

Koszt budowy Trasy Łagiewnickiej ma wynieść 802 mln zł (ze spłatą kredytu ok. 1,2 mld zł). Wykonawca upomina się jednak o dodatkową zapłatę w wysokości 28 mln zł netto (ok. 34 mln zł brutto) i prowadzi negocjacje w tej sprawie ze spółką Trasa Łagiewnicka.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ale bzdura mozna sie przesiasc. Kolejne rozjazdy to tylko kolejne minuty jazdy wolniej tramwajem

P
Ppp

Czy tej samej trasy (Bieżanów - Borek Fał) nie obsługują autobusy z Wieliczki? Jeśli sobie nie radzą, to wystarczy dodać im kursów. Omawiana trasa jest w poprzek głównych kierunków podróży, więc tramwaj nie jest tu konieczny.

Pozdrawiam.

B
Burmistrz Nowej Huty

Dawno się tak nie uśmiałem gdy widzę jak ktoś wychodzi z sensownym pomysłem na poprawę działania komunikacji miejskiej a urzedasy od pana pre-zydenta chcą nieudolnie przekonać mieszkańców że oni mają to wszystko w planach i nie trzeba im niczego podpowiadac.To dlaczego tego nie zrobili do tej pory? Przecież często są to nieduże i tanie inwestycje korzystne dla pasażerów. Gdzie zatem budowa jednotorowej pętli tramwajowej przy Kombinacie, gdzie remont chociażby awaryjny torowiska do Walcowni, gdzie glosna ostatnio a nie rozwiązana sprawa tłoku w tramwajach bo nikt oczywiście z tak zwanych fachowców nie wpadł na prosty pomysł połączenia tramwajów 105Na w trojsklady żeby rozładować tłok? Ale za chwilę wyjdzie wymieniony wcześniej marnej jakości urzędnik i powie wszystkim ze miasto stawia na tramwaj a metro jest według niego niepotrzebne

G
Gość

Myślę, że od tego byłoby ważniejsze, gdyby wreszcie w Krakowie wprowadzono priorytet dla AUTOBUSÓW komunikacji miejskiej na sygnalizacjach, gdyż - niestety - to autobusy najłatwiej popadają w "czerwoną falę" i zamiast jeździć co krok stoją na niekończących się czerwonych światłach, często stawianych dla byle zebry (gdyż nie ma przejść podziemnych ani kładek). Ten łącznik tramwajowy - miałby sens głównie w sytuacjach awaryjnych (pozwalałby na uniknięcie paraliżu komunikacyjnego całej południowej części miasta w razie np. awarii czy wykolejenia tramwaju wzgl. braku zasilania w danym miejscu).

G
Gość
21 listopada, 10:12, Ryś:

JA PEWNYCH RZECZY NIGDY NIE POJMĘ JAK MOŻNA BUDOWAĆ NA SKRZYŻOWANIU ROZJAZD W JEDNĄ STRONĘ JAK ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ W DWIE ??? W CZASIE KIEDY SIĘ BUDUJE KOSZTY SĄ NIEWIELKIE 20-30% A TERAZ TO TRZEBA RUCHLIWE SKRZYŻOWANIE ROZBABRAĆ I ZABLOKOWAĆ RUCH W STRONĘ WIELICZKI !!! TAK SAMO JAK BUDOWANO ESTAKADĘ NAD TORAMI W PŁASZOWIE DLACZEGO NIE MA TAM JEZDNI DLA SAMOCHODÓW ????????

Caps Lock ci się zaciął ?

R
Ryś

JA PEWNYCH RZECZY NIGDY NIE POJMĘ JAK MOŻNA BUDOWAĆ NA SKRZYŻOWANIU ROZJAZD W JEDNĄ STRONĘ JAK ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ W DWIE ??? W CZASIE KIEDY SIĘ BUDUJE KOSZTY SĄ NIEWIELKIE 20-30% A TERAZ TO TRZEBA RUCHLIWE SKRZYŻOWANIE ROZBABRAĆ I ZABLOKOWAĆ RUCH W STRONĘ WIELICZKI !!! TAK SAMO JAK BUDOWANO ESTAKADĘ NAD TORAMI W PŁASZOWIE DLACZEGO NIE MA TAM JEZDNI DLA SAMOCHODÓW ????????

L
Leszy

Bzdura! Wystarczy pojechać jeden przystanek dalej z Bieżanowa i pod Kablem przesiąść się na tramwaj do Kurdwanowa, albo po prostu przejść kawałek z przystanku Bieżanowska na przystanek przy Nowosądeckiej. Rozbudowa skrzyżowania o dodatkowe tory to w efekcie wydłużenie cyklu świateł i spowolnienie ruchu.

p
policarpio

..a na skrzyżowaniu trzeba by było zmienić cykle świateł i czekać po 5 minut do skrętu w lewo i aktualnego skrętu w prawo..a korek tramwajowy sięgać bedzie do zjadzu z estakady i do przystanku Wlotowa..

J
Jak się nie buduje

I co proponujecie? Kolejne jednopoziomowe skrzyżowanie!

Czy to nie skandal, że Trasa Łagiewnicka, budowana z 1 mld złotych ma jednopoziomowe skrzyżowania tramwajowe?!!! Żeby nie mówić, że piszę bzdury proszę zobaczyć wykonane już tory tramwajowe na skrzyżowaniu Witosa z Herberta/Turowicza.

G
Gość

Ile kosztuje kładka rowerowa obok ronda matecznego ? to jest rozrzutność !. W mieście, w którym rządzą deweloperzy nic nie powinno dziwić.

G
Gość

Rozrzutny gospodarz nigdy nie ma pieniędzy na potrzebne inwestycje (J.M)

T
Tak to widzę

Z ul. Nowosądeckiej pięćdziesiątka powinna pojechać wprost na estakadę nad torami kolejowymi w Płaszowie. Przystanek „Kabel” powinien być dwupoziomowy, 50 nadziemna, reszta linii naziemna. I wtedy można sobie robić ten brakujący skręt tramwajowy. W innym przypadku to będzie kolejne przeszkadzanie najbardziej obciążonym liniom tramwajowym w płynnej jeździe. Pięćdziesiątka powinna być stopniowo przekształcana z KST w premetro.

G
Gość

Przy awarii Dworcowa-Limanowskiego jest estakada.

G
Gość

Można się będzie przesiąść. Wątpliwe aby na te trasie było zapotrzebowanie tak duże aby uzasadnione było połączenie bezpośrednie.

G
Gość

No tyle za ram toey tramwajowe powinny byc do ruczaju! Nalezy przebydowac ten odcinek od zakopianki do norymberskiej i zbudowac prakujace tory np na nadmiarowym pasie drogowym

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3