Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii do Mistrzejowic. Trzy firmy przedstawiły swoje oferty. Najdroższa: ponad 2 miliardy złotych

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Andrzej Wiśniewski
Poznaliśmy oferty firm, które zostały wybrane spośród siedmiu do ostatniego etapu postępowania, związanego z budową nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic (Krakowski Szybki Tramwaj - etap IV). Najdroższa opiewa na ponad 2,8 mld zł, najtańsza na ponad 1,1 mld złotych.

FLESZ - Zamiast tarcz miliardy euro z Brukseli?

Gmina szuka prywatnego partnera, z którym wspólnie wybuduje nową trasę tramwajową do Mistrzejowic. Kilka tygodni temu Europejski Bank Inwestycyjny potwierdził gotowość udzielania kredytu firmie, która zajmie się realizacją inwestycji. Teraz dowiedzieliśmy się, za jaką kwotę potencjalni prywatni partnerzy są chętni wybudować trasę dla tramwajów.

- Kwoty, które zostały zaproponowane przez firmy obejmują zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy - przekonują urzędnicy.

Oferty wpłynęły od: Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o. – na kwotę 1 866 913 569,20 zł brutto; VARDUN Sp. z o.o. – na kwotę 2 877 211 847,15 zł brutto; konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner) – na kwotę 1 125 398 096,71 zł brutto.

- Oferty firm zostaną teraz przez nas sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym, zgodnie z harmonogramem mamy na to 70 dni. Będziemy brali pod uwagę zaprezentowane rozwiązania techniczne, ale szczególnie ważny dla nas będzie zaproponowany model finansowy. To pierwszy tego typu projekt realizowany przez Gminę - powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zgodnie z harmonogramem, do końca roku możliwe będzie podpisanie umowy z wybraną firmą. Przedsiębiorstwo w pierwszej kolejności odpowiedzialne będzie za opracowanie projektu oraz pozyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizację prac budowlanych (II kwartał 2022 r.), zabezpieczenie finansowania, następnie rozpocznie budowę nowego odcinka linii tramwajowej, która zgodnie z założeniami będzie trwała do 2024 r. (I kwartał). Po zakończeniu prac rozpocznie się okres eksploatacji (utrzymanie przez okres 20 lat - do 2044 r.).

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków, zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski